Hoe mensen te enthousiasmeren voor wedstrijddeelname

Discussie in 'F3A' gestart door sc_f3a_henri, 15 jan 2013.

  1. sc_f3a_henri

    sc_f3a_henri Guest

    Gezien de lage opkomst in de C het afgelopen jaar, is de vraag gerezen wat de subcommissie er aan kan doen om mensen (weer) aan wedstrijden te laten deelnemen. Graag zou ik hierin ook jullie input willen verwerken.

    Zaken die nu op de rol staan:

    1) terug naar het 'oude C programma'. Het nieuwe turnaround C programma (nieuw programma met keerfiguren) is door niemand gevlogen. In hoeverre het programma te maken heeft met de teleurstellende opkomst staat niet vast, maar op dit moment is het imo noodzaak de drempel voor deelname zo laag mogelijk te houden; de klasse moet interessant worden voor mensen die net hun brevet hebben, en dan lijkt het oude C programma beter geschikt. Eventueel kan er later alsnog besloten weer naar een turn-around programma om te schakelen.

    2) aanpassen 'oude C programma'. Dit is 1 van mijn eigen punten, nog niet voorgesteld en/of bekrachtigd. In het oude C programma zitten 2 figuren die voor veel mensen met een trainer niet te vliegen zijn, vanwege de lange verticale lijnen. Dit betreft de victory roll en de hoge hoed. Het lijkt mij dan ook wenselijk deze twee uit het programma te halen en te vervangen door figuren die met een gemiddelde trainer wel te vliegen zijn.

    3) lawaai maken; deze forum posting maakt daar deel vanuit; de sport onder de aandacht brengen middels fora en media. Inzendingen voor het KNVvL blad alsmede mogelijk een serie artikelen in de MBA (Modelbouw Aktueel) horen hier ook bij.

    4) organiseren clinics en contact onderhouden met deelnemers. Net zoals afgelopen jaar wil ik ook dit jaar weer een 'kennismakingsdag/clinic' organiseren, meerderen zelfs, het doel is 4 stuks. Doel daarbij is ook om contact te onderhouden met deelnemers teneinde ze er toe te bewegen om ook daadwerkelijk deel te nemen aan de wedstrijden. Eventuele deelname ook faciliteren (bv. transport)

    Dan, wat 'losse schoten' waar nog naar gekeken wordt:

    1) het scheiden van B en C wedstrijden; wedstrijden een eigen wedstrijddag geven. Op dit moment niet zo van belang, aangezien er geen deelnemers zijn, maar ik wil ten koste van nagenoeg alles voorkomen dat er straks weer een situatie zou ontstaan zoals we 2~3 jaar geleden hadden, waar er van klasses wedstrijdrondes moesten vervallen om alles op 1 dag te krijgen.

    2) het beschikbaar stellen van een prijs in de C klasse. Het zou bv. mogelijk zijn om icm sponsors en het eigen budget, een prijs beschikbaar te stellen voor de plaatsen 1,2 en 3 in de C klasse.

    3) het bezoeken van clubs waar mogelijk kunstvlucht interesse bestaat, liefst met meerdere mensen, om de mensen daar te enthousiasmeren voor kunstvlucht.

    Op de hele lange termijn:

    1) splitsen van de C klasse naar regionale groepen; in plaats van dat kandidaten nu het hele land door moeten voor wedstrijden; eigen regio wedstrijden.


    Hoe dan ook, dat is een deel van de ideeen zoals die nu bij mij en daarmee ook bij de subcommissie leven. Graag hoor ik suggesties, ideeen, enzovoort. Hoe wild ook, spui het!

    En nee, schaars geklede masseuses voor C-deelnemers is GEEN optie.
     
  2. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    357
    Heel goed dit te lezen (zie ook mijn andere post)

    In omgeving Alkmaar/Haarlem weet ik best wat mensen die interesse hebben in kunstvlucht.
    Maar voor velen is de stap naar een wedstrijd toch erg groot.
    Hiervoor zijn introdagen en clinics erg goed.
    Ook een dag trainen voor A/B/C vliegers op een club waar interesse voor de sport is, is erg goed. voor zowel de vliegers als de club.

    Ik wil ook zeggen als iemand interesse heeft om eens te kijken wat wij doen qua trainen vliegen enz. stuur even een PBtje en je kan altijd langskomen.

    Voor een introdag in noord-holland moet je maar even een PBtje sturen en we prikken een datum en gaan er voor.

    Groeten,
    Ruud.
     
  3. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.778
    Locatie:
    Velserbroek
    Henri

    Mijn insteek zou ook zijn om terug te gaan naar het 'oude' F3A-C programma.
    Turn Around is gewoon een enorme stap voor mensen die tot dan alleen maar recreatief gevlogen hebben.

    Het zou inderdaad een mooi streven zijn om de C-klasse zo ingeburgerd te maken dat diverse regionale clubs dergelijke wedstrijden organiseren. Zo veel is er ook weer niet voor nodig en je hoeft echt niet perse met 5 personen jury te zitten.

    Om dan uit de regio's toch een 'landskampioen' aan te wijzen, zou je met 1 dag finale kunnen volstaan.

    Als je de C van de B scheidt dan mis je wel het mee kijk effect, maar dat is misschien kleiner als dat wij denken.

    GrWinfried
     
  4. Jasper-daniel

    Jasper-daniel

    Lid geworden:
    9 nov 2010
    Berichten:
    686
    Locatie:
    Wildervank
    Interessant!

    Wil graag weten hoe dit zich ontwikkeld!

    Groet.
     
  5. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    985
    Locatie:
    hengelo
    Leuk initatief! Mocht er een clinic hier in de buurt komen ben ik zeker wel geinteresseerd, vaak is bij dit soort evenementen de afstand de grootste hindernis, in ieder geval voor mij...
     
  6. Jasper-daniel

    Jasper-daniel

    Lid geworden:
    9 nov 2010
    Berichten:
    686
    Locatie:
    Wildervank
    Hier ben ik het mee eens. En ik weet nog wel twee mensen die denk ik wel interesse zouden hebben!
     
  7. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.778
    Locatie:
    Velserbroek
    Mocht er in jouw regio wel animo zijn voor een 'clinic' bespreek dan eens met een regionale club of zij geen gastheer willen zijn voor de clinic. Ik ben er van overtuigd dat de personen die de clinics geven er ook niet te veel moeite mee hebben om naar een ploegje mensen toe te rijden. (Ja, ik spreek ook voor mezelf ;-) )

    1 van de dingen die je als potentiele wedstrijd vlieger zal moeten gaan leren is dat het geen gespreid bedje is, initiatief nemen om kennis en kunde de vergaren is een belangrijk aspect!

    ;-)
     
  8. BEL

    BEL

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    278
    ook in het zuiden van het land of in Belgïe wil ik in zulk een initiatief mijn steun verlenen.

    ik kan bijstaan in zowel F3A als F3M (F3A-X)
     
  9. derosa

    derosa

    Lid geworden:
    18 jul 2005
    Berichten:
    522
    Locatie:
    Tongeren-belgie
    ik ook
     
  10. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.778
    Locatie:
    Almere
    De stap tussen het oude C en het huidige B vind ik dan weer te groot worden...
    Misschien beter een trainer D programma instellen?
    Vroegah was C gewoon het motorbrevet.. D van maken?

    Er zou dan D en C op 1 dag gevlogen kunnen worden.
    In de A zijn genoeg vliegers voor 1 dag,
    en de B is ook aardig volgelopen voor een eigen wedstrijd dag.
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2013
  11. BEL

    BEL

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    278
    waar en wanneer ga je dit allemaal doen dan Niek ?

    dan spreek je over 12 wedstrijddagen, dus 12 keer dat je een jury moet hebben, en die lopen er niet dik.

    neem daar nog eens bij dat diezelfde jury ook nog 4 F3A-X wedstijden heeft, maakt 16 wedstrijden,

    dit is niet haalbaar vrees ik.
     
  12. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.778
    Locatie:
    Almere
    Das makkelijk, X afschaffen. (of samenvoegen?)
     
  13. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.778
    Locatie:
    Velserbroek
    Nog een programma onder het C programma toevoegen heeft geen zin.
    Wat je wilt bereiken is een doorgroei van vliegers die kunstvlucht willen vliegen.
    En daar hoort bij dat je stappen zet.

    De stap van 'recreatief vlieger' (om het zo maar even te noemen) naar het (oude) C programma is miz net zo groot als van C naar B , alleen licht de nadruk daarbij op andere zaken.

    In de praktijk is allang gebleken dat een goed C-programma eigenlijk ook als 'turn-around' gevlogen moet worden, de vlieger maakt het zich namelijk een enorm eind makkelijker als deze iedere keer dezelfde keer figuren vliegt. In het begin denken de C vliegers dat de 'vrijheid' om te keren zoals ze willen handig is, maar in de praktijk geeft het alleen maar onrust omdat je moet gaan nadenken hoe je wilt gaat keren. De aandacht die je in het keren stopt kan je dan beter in het beoordeelde gedeelte van de vlucht stoppen.

    Het kost inderdaad oefening (en doorzettingsvermogen) om dat punt te bereiken, maar die karakter eigenschappen heb je toch al nodig om je zowieso doelen te stellen die nog even buiten je huidige vliegnivo liggen.
     
  14. BEL

    BEL

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    278
    dan kan ik ook grof zijn,

    wil je wedstrijd vliegen heb je een bepaald niveau nodig, een D programma zoals brevet is verspilling van tijd voor iemand die organiseert en jureert.

    knoeiwerk doe je maar thuis.
     
  15. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.778
    Locatie:
    Velserbroek
    @BEL: zo kan je het ook verwoorden.... ;-) maar het raakt wel de kern van de zaak.

    De vlieger moet naar het programma toe trainen, niet het programma aanpassen aan de (on)mogelijkheden van de vliegers.....

    This game is not for everyone..... ;-)
     
  16. BEL

    BEL

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    278
    idd, ik ben niet gekend voor het afwegen van mijn woorden, zolang de boodschap maar overkomt.

    Echter zit in de X nog altijd een groei, niveau's gaan omhoog, programma's worden er moeilijker (in 2013 ook unknowns)
     
  17. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.778
    Locatie:
    Almere
    Te grooot voor mijn autootje. (en momenteel te duur)
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dit draadje minder verstoppen in de duistere krochten van MBF? Twee subforumniveau's hoger starten/verplaatsen naar Algemeen modelvliegen subforum?
     
  19. sc_f3a_henri

    sc_f3a_henri Guest

    Ik denk juist dat dat de houding is waar we vanaf moeten. Dit spelletje is wel voor iedereen, ook voor de mensen die niet perse drie keer per week willen trainen, of honderden vluchten per dag willen maken.

    Je hebt in elke sport altijd verschillende vormen en insteken van deelname. Je hebt de serieuze topsporters, die er in investeren, zich het apelazerus trainen en ook resultaten willen halen, fanatiek zijn. Aan de andere kant van het spectrum zitten dan mensen die het echt als hobby zien, doen voor de gezelligheid, om er mee bezig te zijn, enz, maar niet perse om te winnen. Daartussen zitten dan een heleboek schakeringen.

    Ik denk dat we voor alle groepen open moeten staan. De klasses geven hierin ook ruimte; iemand die zwaar fanatiek A vliegt en trained, heeft er geen 'last' van als er iemand in de B, C, of zelfs A, meedoet voor de lol. In de A is mogelijke deelname door deelnemers die het programma niet kunnen vliegen, afgevangen door de eis tot invliegen.

    Ik heb zelf een jaar of 2~3 geleden gevraagd om een ander C programma. Mijn bedoeling daarbij was niet een turnaround programma of verzwaring van de eisen, maar gewoon een soortgelijk programma maar dan met andere figuren. Reden hiervoor was dat het bestaande C programma al erg lang meegaat en daarom met name voor deelnemers die al langer meevliegen, een keer saai begint te worden.

    De doorstroom vanuit C naar B is volgens mij helemaal geen onderwerp. De C is momenteel leeg omdat mensen afgehaakt hebben, of doorgestroomd zijn naar de B, en in sommige gevallen zelfs al naar de A.

    Toen ik begon met de C klasse, was het al een standaard advies van de 'bestaande' vliegers om met keerfiguren te gaan werken. Als je serieus bezig bent en verder wilt, ga je dit toch al doen. Dat hoeft niet in het programma afgedwongen te worden (naar mijn mening).

    Hoe dan ook; het afgelopen jaar hebben we geen enkele deelnemer gehad in de C. Ik wil zeker niet zeggen dat dat door het nieuwe programma komt, ik denk ook niet dat dat geheel waar zou zijn, maar ik denk wel dat het op dit ogenblik voor ons noodzaak is om de drempel voor deelname aan de C zo laag mogelijk te houden.

    De C klasse is naar mijn mening juist wel bedoeld voor mensen die nog niet volleerde modelvliegers zijn. Ideale C deelnemers zouden volgens mij mensen zijn die relatief kort hun brevet hebben en graag verder willen met leren.

    Ik zou dus in de C ook het liefst geen F3A kisten zien, maar trainers, of anderzijds. Dit is ook gelijk de reden waarom ik aangeef dat we nog zouden kunnen overwegen om de figuren waar je een toestel voor moet hebben wat verticaal gaat, te vervangen door anderen. Op die manier maak je de klasse ook beschikbaar voor iemand met bv. een Calmato en een 7.5cc motor. Een kist waarmee prima in de C klasse gevlogen kan worden, maar die niet lang genoeg verticaal gaat om bv. een victory roll eruit te kunnen persen.

    Het concept van een D klasse vind ik ook zeker niet raar. Als het aantal en het niveau van deelnemers toeneemt, zou je toe kunnen naar een situatie waarin regionaal een D programma gevlogen wordt, en landelijk C (turnaround), B en A. Dat zou wat mij betreft een ideale oplossing zijn.

    Natuurlijk zou ik zelf het liefst hebben dat alle klasses gevuld zijn met zwaar fanatieke topsporters die zich een slag in de rondte trainen, maar heel erg reeel is dat niet, zeker niet waar het de C klasse betreft.

    Stel nu dat de C wel gevuld was geweest, je kunt dan zeggen 'we willen betere doorstroming', en het C programma verzwaren, maar daarmee bereik je dat de recreatieve vlieger afhaakt.. en daarmee wordt de klasse zo leeg, dat diegenen die wel serieuze plannen hadden, afhaken.

    Hoe dan ook, ik weet ook de perfecte oplossing niet. Wat ik wel weet is dat een lege C klasse voor mij geen optie is, dat is de doodssteek voor onze sport. Daar moet dus zo snel mogelijk wat aan gebeuren, en terugkeren naar het oudere, eenvoudiger C programma, maakt de drempel tot deelname domweg kleiner.

    Mochten we nu weer een volle C klasse krijgen en de kwaliteit dermate zijn dat we aan een turn-around programma kunnen gaan denken (en die wens ook onder de vliegers bestaat), kunnen we altijd weer terug.
     
  20. sc_f3a_henri

    sc_f3a_henri Guest

    @Ron: ik ga zeker in de toekomst posten in modelvliegen algemeen. Alleen er moet draagvlak voor zijn, en de plannen moeten goed zijn. Vandaar dat ik in eerste instantie de bestaande vliegers erbij betrek om te kijken wat de ideeen en mogelijkheden zijn.
     

Deel Deze Pagina