Hoe mensen te enthousiasmeren voor wedstrijddeelname

Discussie in 'F3A' gestart door sc_f3a_henri, 15 jan 2013.

  1. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Kijk, al twee liefhebbers! Laten we straks kijken wie interesse heeft zo iets verder te organisren. Ik zou zeggen: meld je aan bij Henri, ga ervan uit dat je het zelf verder invult. Dan kunnen we zien hoeveel locaties er zijn.

    Ik zat te denken ergens in april, zodat je eventueel (als de opzet blijft zoals hij was) mee kan doen aan de wedstrijden.

    Hoe ben ik erin gerold?

    Zelf heb ik toendertijd veel eerst zelf geoefend, eerst de losse figuren, daarna aaneengesloten (wat in het begin heel lastig is!). Ons bestuur had het jaar daarop besloten ons veld ter beschikking te stellen aan de subcommissie om een wedstrijd te organiseren, in dit geval voor de B/C. Dit gaf natuurlijk extra motivatie! Uiteindelijk deden uit onze club 3 of 4 vliegers mee. Wij haalden de 1e en 3e prijs! Het jaar daarop het hele C circuit gevlogen, toen naar de B en het jaar erop naar de A.

    Nu helaas (voor het vliegen!) ben ik veel op reis, ook met veel tijdsverschil. Daardoor lukt het niet meer om veel te oefenen en wedstrijden te vliegen. Heel jammer want F3A vliegen is echt heel leuk om te doen en ook een leuke club mensen die er mee bezig is!

    Volkert
     
  2. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Henri,

    Het is zeker niet mijn bedoeling om de F3A naar beneden te halen, integendeel.
    Het zijn mijn bevindingen die ik jaren geleden heb opgedaan. Ik heb mensen zien stoppen om de reden die ik schreef. Zelf ben ik er uiteindelijk ook mee gestopt.

    Over het nut van een "dure" F3A kist heb ik in 2004 een heel interessant gesprek gehad met CPLR zelf. Ik heb hem toen tijdens het EK in Portugal zien vliegen, 's avonds laat toen de andere vliegers allang naar huis waren. Ik heb met hem een heel interessant gesprek gehad over hoe hij zijn kisten ontwerpt, hij vertelde mij over zijn toen nieuwe kist de Oxalys. Hoe hij de vleugelvorm had bepaald, waarom de achterzijde van de roeren stomp zijn. (en zeker het kielvlak) het stabilo- / vleugelprofiel en waarom hij nog met een YS vloog. Hij vloog ook nog met een nicad ontvanger accu, zijn opmerking: spanning is toch spanning ? Grappig detail, vele Nederlanders vlogen toen met een Lipo-ontvangeraccu met alle problemen van dien.
    Een bijzonder interessant gesprek waarin duidelijk werd dat hij terug gaat naar de basis voor een ontwerp. Deze informatie heb ik gedeeld met de toenmalige wedstrijdploeg.

    Wat jij zegt over een Sebart model van € 300,=, je hebt een punt. Echter met aandrijving kost dezelfde kist € 575,= (Zie Hobby-in) Hier komt dan nog een Lipo bij en servo's. Dan komt het totaal bedrag al gauw rond
    € 700,= en dat kost een "trainer" waar de gemiddelde modelvlieger mee vliegt echt niet.

    Wat ik ermee wil zeggen is : Vertel potentiele nieuwkomers het echte verhaal, anders haken deze personen na een seizoen weer af.
    Deze vliegers komen anders de eerste wedstrijd met hun "trainer", zien dat zij geen schijn van kans hebben tegenover de andere modellen en haken dan af. Je kunt het ontkennen maar ik heb het zien gebeuren.

    Mogelijk dat ik in de verre toekomst weer mee ga doen, maar op dit moment heb ik andere bezigheden die ik belangrijker vind dan F3A wedstrijd vliegen.

    Succes met het nieuwe seizoen !

    Arnoud.
     
  3. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Belangrijk punt is dat nieuwkomers beseffen dat het een leertraject is voor hen zelf en zicht op prijzen in principe redelijk kansloos is. Jezelf verbeteren op eigen resultaten of kwalitatief gelijk scorende vliegers zou de juiste inzet moeten zijn (en is ook leuk in mijn beleving). Dat kan alleen de piloot zelf doen en niemand anders. Voor veel piloten is dat al de reden om niet mee te doen.
     
  4. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Het zijn net de Olympische spelen..... :) Zonder gekheid, je vliegt voor de eerste plaats als je er aan toe bent. Voor de rest vlieg ik vooral om zo goed als ik kan te vliegen. De wedstrijden geven je een ijkpunt waar je ergens staat en geven motivatie om nog meer te trainen. Daarnaast leer je heel veel van anderen en geeft het je een kans te praten over de techniek van het vliegtuig.
     
  5. The-Max

    The-Max

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    383
    Locatie:
    westervoort
    ik ben 2 jaar geleden begonnen met f3a vliegen (de enigste van de 5 die dit jaar nog heeft gevlogen).
    ik zat rond te kijken naar een nieuwe uitdaging en nando liet mij zien dat er een f3a clinic was.
    Ik ben daar toen heen gegaan en dat heeft mij toen overgehaald om f3a te gaan vliegen.
    ik heb dat seizoen met een extra 300 gevlogen en dat ging goed.
    de reden dat ik dit jaar maar bij 1 wedstrijd ben geweest was bij 1 wedstrijd de afstand, bij een andere dat er idd geen deelnemers waren in de C en de 3e was midden in mijn toetsweek waardoor ik nog maar naar 1 wedstrijd kon.
    Ik ben toen de dag van te voren begonnen met het trainen van het programma.
    je kan dus zeggen dat ik in 1 dag de overstap van de c naar de b heb gemaakt. ik vond dit zelf een hele leuke stap.
    op de wedstrijd moest ik nog wel wennen aan het prgramma (had figuren de dag ervoor verkeerd geoefent) en mijn beste en laatste ronde was goed voor een 3e plaats, alleen andere rondes niet zo super waardoor ik 7e werd.
    Ik vlieg met een xtra 2000 en die vliegt het programma perfect.
    zeker als je vergelijkt met de andere kisten die er staan en het prijsverschil dat er tussen zit. ik vind dit zelf wel een bewijs dat je dus geen dure f3a kist nodig hebt.
    maar wat ik denk dat het grootste probleem is dat er steeds minder mensen beginnen is omdat de jeugd 3D gaat vliegen. dat is spectaculairder dan f3a.
    hier leer je misschien wel strakker van vliegen, maar dat hoeven ze niet want ze vliegen 3D.
    Ik heb zelf ook steeds meer dat ik 3D ga vliegen. maar ik blijf wel f3a vliegen omdat dit leuk is en heeeeeeel leerzaam.
     
  6. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    369
    De discussie gaat steeds meer over hoeveel het kost en of je kan winnen.

    Als ik naar mezelf kijk kreeg ik interesse F3A-C omdat ik het standaard rondje vliegen op zondag zat was, ik miste de uitdaging.
    maar om te beginnen met wedstrijden was dan ook wel weer een stap duur vliegtuig bijten de deelnemers enz.
    Maar ik heb toch de stoute schoenen aan getrokken en naar een wedstrijd gegaan om te kijken. Mede door het enthousiasme van de al F3A vliegers ben ik overgehaald.
    Omdat ik niet echt een vliegtuig had waar je knap kunstvlucht mee kon doen. heb ik toen via een van de vliegers een oud model over kunnen nemen. Dit heeft me 300,- gekost voor een vliegklaar model met YS motor meerdere uitlaten en de hele rommel om een jaar mee te kunnen doen.
    Met dat model heb ik een jaar c gevlogen en ben er 4e mee geworden.
    het jaar er op ben ik B gaan vliegen met het zelfde model. onder tussen had ik het model omgebouwd naar elektro omdat ik dit zelf veel prettiger vind.
    tijdens het jaar dat ik in de B vloog heb ik een 2 meter model overgenomen van een van de A vliegers. Dit waren gebruikte vleugels en een nieuwe romp. alles voor 150,-
    spullen uit het andere model over gezet en een nieuwe AXI elektro motor er bij en vliegen maar. met dat 2e hands bij elkaar geraapte model ben ik 2e geworden in de B in 2010.
    In 2011 ben ik in de A gaan vliegen met het bij elkaar geraapte model en toen weer 2e hands een Leviosa gekocht waar ik in 2011 en 2012 mee heb gevlogen.
    Dus als je het niet zo erg vind dat je model niet de mooiste is kan je ver komen met 2e hands spullen.

    Maar wat ik nog veel belangrijker vind is dat je van wedstrijd vliegen leert vliegen.
    Het maakt niet uit welke klasse. Maar in de 4 jaar dat in nu F3A vlieg heb ik meer en beter leren vliegen als in de 12 jaar er voor.
    Dit merk ik in alles terug of het slepen van zwevers is, zweven, schaalmodellen of wat dan ook. je kan alles heel veel beter.

    Voor mij is het doel dus ook niet winnen of beter zijn dan iemand anders of dure spullen.
    Maar ik wil mezelf verbeteren en de wedstrijden zijn daar een tool voor.
    Buiten dat vind ik het ook een erg gezellige groep mensen die met veel enthousiasme een sport beoefenen.

    Ik hoop dus ook dat ik dit aan mensen met de zelfde interesse kan overdragen.
    Dit gaat alleen veel beter als je samen op een vliegveld staat.
    Dus zit er niks anders op als met elkaar wat afspreken en beginnen.


    GRZ Ruud
     
  7. Jasper-daniel

    Jasper-daniel

    Lid geworden:
    9 nov 2010
    Berichten:
    686
    Locatie:
    Wildervank
    Ik denk dat dit een heel wijs woord is.
    Het is minder veeleisend in de zin dat het vrijer is qua figuren.
    Er is minder discipline voor nodig om het precies zó te vliegen.

    Bovendien, des te extremer (óf ongecontroleerder, zo je wilt), des te beter.
    Volgens mij is hier, met mijn minieme kennis, bij F3A geen sprake van.
     
  8. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Ja klopt, maar heb je al eens gekeken naar die figuren van hun......
    Vele figuren zijn nog niet eens meer te herkennen. Als ze een looping maken dan is het een ei, een rol dwarreld naar alle kanten en gecombineerde figuren beginnen redelijk, maar komen nooit uit op de bedoelde plek......
    Vele van die zogenaamde 3d vliegers kunnen nog niet eens een mooie rechte lange lijn vliegen, laat staan een mooi recht figuur.
    De meesten roeren maar wat met de sticks en roepen dan dat ze 3D vliegen........

    F3A is de basis van kunstvlucht, maar hoe krijg je de beginners zover dat ze in de c gaan mee vliegen. Het laatste wat ik bijgehouden heb is dat bijna iedereen in de c vloog met "dure" speciaal gebouwde F3A toestellen. Dat je die gebruikt ook tegen een redelijke prijs kan krijgen is niet zo bekend.
    Maar ik denk dat je er veel beter aan doet om te laten zien dat je de C als ook de B op hoog niveau mee kan doen met een Calmato of vergelijkbare kist. En natuurlijk afstappen van die 300 meter afstand tussen model en piloot........ lekker dichtbij vliegen, dan worden de figuren ook weer kleiner en hoef je geen powerkist om rond te komen.
     
  9. sc_f3a_henri

    sc_f3a_henri Guest

    Hoi Arnoud,

    Zo ervaarde ik het ook zeker niet hoor, je geeft nuttige informatie, het is van belang te weten hoe mensen over de sport denken en wat de mogelijke redenen zijn waarom ze niet deelnemen, en je draagt daarin een aantal punten aan die gewoon van belang zijn.

    Dus komend jaar mag ik je weer verwelkomen, nu deze misstanden de wereld uit zijn? :)

    Zowel Derk als Denny (1 & 2) vliegen met een CPLR kist, Danny zelfs met een YS.. dus ze hebben wel een beetje geluisterd.

    Het ontwerpen van een kist is echt wel iets waar veel tijd in gaat zitten, en veel kennis en kunde voor nodig is. Natuurlijk moet je ergens beginnen, dus bouw je eerst een kist die niet goed vliegt, leer je hiervan, enzovoort, maar ja, tegenwoordig heeft niet iedereen die tijd meer. Op zich zie ik er niets mis mee om, als iemand het zich kan veroorloven, bv. een mooi Oxai model aan te schaffen.

    CPLR past ook toestellen aan aan het programma. Van de Axiome zijn nu geloof ik al 3 versies; elke versie met eigen voors- en tegens, sommige gewoon als evolutie, maar sommige ook programma-specifiek.

    Deze rekensom is hetzelfde voor alle modellen. Als we bv. kijken, de .50 modellen van extreme flight en sebart zijn erg populair, wordt heel veel mee gevlogen. Op elke club kun je er meerdere van zien vliegen. Die kosten nagenoeg hetzelfde als een F3A kist.. dus waarom geeft men dan wel dat bedrag uit voor een 'gewoon rondvliegkist' en niet voor een kunstvluchtmodel?

    Dit ontken ik niet, het is gewoon waar dat als jij met een trainer komt en iemand anders met een 'echt kunstvluchtmodel', dat de kans groter is dat die ander zal winnen. Gewoon omdat dat model beter vliegt en het de vlieger makkelijker maakt om een programma te vliegen.

    De B of A winnen met een trainer zie ik ook niet snel gebeuren, dan moet je wel van HEEL goede huize komen, en ook je trainer verbouwen om sommige zaken uberhaupt te kunnen.

    De vraag is alleen of die mensen sowieso niet afgehaakt worden. Als 'niet winnen' een reden is om af te haken, zul je in elke sport snel afhaken, in welke sport waar je ook begint, zul je in het begin hoogstwaarschijnlijk alleen verliezen, al was het louter omdat de andere deelnemers meer ervaring hebben.

    De C echter.. het afgelopen jaar waren er helemaal geen deelnemers, dus ook geen deelnemers met een dure 2m f3a kist. Feit is, al had je afgelopen jaar met een vrije vlucht werptoestelletje van het tankstation meegedaan, dan was je kampioen geworden :p

    Ik denk ook dat Ruud z'n opmerking hierin belangrijk is; met wel doel doe je mee aan wedstrijden. Als dat louter 'winnen winnen winnen' is, ja, dan is het een zware sport om aan mee te gaan doen. Niet alleen vanwege de toestellen, met een toestel alleen ben je er niet, maar ook vanwege de benodigde trainingsuren.

    Ik wil juist gaan benadrukken dat kunstvlucht goed is voor je algemene vliegontwikkeling. Dus minder de nadruk gaan leggen op competitie in de C, en meer op leren. Van elkaar, van de jury, van wedstrijden, enzovoort. Vandaar ook dat ik meetings ('clinics, wat een jeukwoord') wil organiseren, om een beetje dat groepsgevoel te kweken waarin mensen met elkaar bezig zijn om beter te worden in hun sport/hobby.

    Juist als je 3D wil gaan vliegen, is kunstvlucht de korste weg er naartoe. Je haalt je brevet, verbetert je kunsten door kunstvlucht en dan uiteindelijk kun je 3D gaan doen.

    Wat de veel mensen nu doen en '3D vliegen' noemen, heeft daar helemaal niets mee te maken. Het zijn truukjes op de zender zonder echte controle, je ziet bv. dat als dat soort mensen halverwege de rollende cirkel even het 'tempo' kwijtraken, dat ze dan afbreken, omdat ze het niet kunnen corrigeren. Er is geen echte relatie tussen wat ze sturen en wat de kist doet, ze hebben geleerd dat als ze maar ongeveer die bewegingen met hun sticks maken, dat hun kist dan een rollende cirkel zal doen.

    Dat is dus 1 van de aspecten van kunstvlucht die ik het komende jaar erg wil gaan benadrukken, kunstvlucht als leerschool.

    Wat je veel ziet in onze sport, is dat mensen enthousiast beginnen, ze kopen een trainer, gaan lessen, vinden het prachtig, en halen hun brevet. Daarna vallen ze in een gat. Je hebt je brevet, vanaf dat moment is het 'red je kont maar' en zoek het zelf maar uit. Dat is natuurlijk niet helemaal waar, je vliegt bij een club en daar zullen mensen je ongetwijfeld nog tips geven, maar je bent voornamelijk op jezelf aangewezen. Veel mensen zullen dan nog een tijdje lang met hun trainer vliegen, mogelijk nog een 2e of 3e model aanschaffen, en dan haakt men af. Waarom? Omdat ze het 'gewone rondlvliegen' wel gehad hebben, en er geen uitdaging meer is.

    Natuurlijk zijn er zat mensen die lol beleven aan 'gewoon rondjes vliegen', en daar is ook helemaal niets mis mee. Het is uiteindelijk een hobby en het enige wat daarin eigenlijk telt, is of je je vermaakt, de hobby je geeft wat je er in zoekt.

    Voor een deel van de mensen is dat dus niet het geval. Ik verwijt ook een beetje de KNVvL hierin dat ze geen echt doorgroeipad geven. Vanuit KNVvL bekeken is het 'brevetje halen' en dan 'zelf uitzoeken'. Sure, er zijn allerlei wedstrijddisciplines, maar daar moet je min of meer zelf maar achter komen en wil je meedoen, moet je er zelf maar achteraan gaan en zorgen dat je de informatie krijgt die je nodig hebt.

    Wat ik wel weet.. wil je winnen, en ook nog binnen een afzienbare tijd, is het allerbelangrijkste 'trainen trainen trainen'. De enige reden dat ik van een 'lagere B kandidaat' naar 'iemand die bovenin de A meevliegt' ben gegaan, was omdat ik dat jaar bijna 1100 trainingsvluchten gemaakt had. Dat is nog belangrijker dan het toestel waar je mee vliegt. Ik vloog toen nog met een WindS 110, een houtbouw ARF kist van rond de 400 euro. Daarna heb ik een 2m F3A kist aangeschaft van 1500 euro, en puntje bij paaltje.. ik ben slechter gaan vliegen.

    Niet door de kist, maar gewoon doordat ik niet getrained heb.
     
  10. sc_f3a_henri

    sc_f3a_henri Guest

    @Theo: foei theo. De afstand of de grootte van het programma wat je vliegt, heeft NIETS te maken met het vermogen wat er op een kist staat. Om een programma goed dichtbij klein te kunnen vliegen, heb je exact hetzelfde vermogen nodig als groot ver weg. Wat immers uiteindelijk bepalend is, is de snelheid waarmee je kist loodrecht naar beneden komt. Die snelheid zul je immers loodrecht omhoog moeten kunnen handhaven (constant speed). Dus wat jij een beetje suggereert, bv. aanduiken voor een lus, kost je punten.

    Daarbij; vermogen is tegenwoordig niet echt het probleem meer.

    Waar het voor uitmaakt, is de capaciteit.. dus je tank- of accuinhoud.

    Ik denk niet dat het een doelstelling moet zijn om de B 'winbaar' te maken voor mensen met trainers.

    Ik zie het onderscheid een beetje zo:

    C -> recreatieve deelname, mogelijk met doorgroeiplannen richting wat serieuzere deelname. Nadruk ligt op leren. Vergelijkbaar met amateurvoetbal.
    B -> wat serieuzere deelname; opstap naar de A klasse. Vergelijkbaar met de eerste divisie
    A -> hoogste klasse, vergelijkbaar met de eredivisie

    Daarom ook dat ik het idee van een D klasse helemaal nog zo raar niet vind, je zou het bestaande oude C programma voor de D kunnen gebruiken en de 'competitie' hierin bij de clubs laten plaatsvinden. Je zou dan voor die klasse zelfs kunnen instellen dat men alleen mag deelnemen met een bepaald aantal toestellen (trainers, etc).
     
  11. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Mooier kun je het niet verwoorden. :thumbsup: Ik probeer me binnen de club op te werken tot instructeur. Even snel een brevet halen is bij mij kansloos (en maak me zo minder populair :?). Wat ik de trainee's wel probeer bij te brengen is juist de controle hebben en houden over de kist. Stick bangen doen ze maar op een veld verderop, niet onder mijn supervisie. Het brevet is niet veel meer dan laten zien dat je controle kunt houden over je kist maar maakt je zeker nog geen ervaren piloot. Ook na het halen van het brevet wijs ik nog regelmatig op aandachtspuntjes of schoonheidsfoutjes. En ik word op mijn beurt weer door de pro's binnen de club gewezen op puntjes als ik figuren oefen.

    En inderdaad, wie niets wil weten van een nette bocht vliegen, gaat na het halen van zijn brevet wat lopen stick bangen, werkt nog een paar kisten (onverantwoord 8O) de grond in en geeft de hobby dan op want het is saai. Misschien een stukje zelfregulering. ;)
     
  12. derosa

    derosa

    Lid geworden:
    18 jul 2005
    Berichten:
    522
    Locatie:
    Tongeren-belgie
    Ik wou vorig jaar de eerste stappen zetten in de F3A, omdat te eerste ik wou echt leren vliegen en niet alleen rechtdoor en op en af.ten tweede F3a heeft mij altijd geintereseert.
    ik ben begonnen met een angel 50e, veel wind toen en ik heb overal gezeten met de angel.en gelijk begonnen aan een ZN-line enigma te bouwen.ik had meteen door dat het moeilijk was met een lichte en kleine bak. heb toen de 2de wedstrijd gevlogen met de enigma: was een hele verbetering maar schoot nogal door.heb toen de 3de wedstrijd gevlogen met een krill spark en dat tja geen woorden voor. WAT EEN VERADEMING.ik vind dat het al moeilijk genoeg is om een figuur goed te vliegen zonder dat je nog moet vechten met je toestel.
     
  13. Jasper-daniel

    Jasper-daniel

    Lid geworden:
    9 nov 2010
    Berichten:
    686
    Locatie:
    Wildervank
    Geen zinnige bijdrage, meer een vraag over...
    Waar kunnen de figuren eigenlijk gevonden worden voor het programma?
    Zowel met als zonder keerfiguren?

    Vriendelijke groet,
    Jasper
     
  14. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    982
    Locatie:
    hengelo
  15. Jasper-daniel

    Jasper-daniel

    Lid geworden:
    9 nov 2010
    Berichten:
    686
    Locatie:
    Wildervank
    Dank je! Kan ik eens gaan oefenen.
     
  16. The-Max

    The-Max

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    383
    Locatie:
    westervoort
    ik zie hier een paar keer het idee om een D klasse op te richt.
    we krijgen de C klasse al niet vol, dus ik denk niet dat wij dan het D programma vol krijgen. en als de D toch vol zou komen is de C leeg.

    en wat ik ook denk dat het is is dat het niet spectaculair is en eentonig. in de B vlieg je 2 jaar het zelfde programma in de C nog langer.

    dus misschien zou je in het programma een aantal "vrije"figuren moeten stoppen die ook door de deelnemers zelf gekozen kunnen worden

    max
     
  17. BEL

    BEL

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    283
    Ik denk dat het hoogtijd dat je eens goed naar een aeromusical / freestyle vlucht moet kijken.

    dit is alles behalve simpel, veel meer gecontroleerd dan gewoon figuur vliegen, naukeurigheid moet extreem goed zijn om ook maar een kans op ereplaats te maken.

    Goed voorbeeld hiervan is Nando in F3P, wat hij doet met zijn indoor is alles behalve simpel, heel indrukwekkend, maar toch haalt hij steeds amper het podium, waarom, omdat het er minder naukeurig uitziet, als je echt analiseert soms wat rommelig, en dat kost hem gewoon punten.

    zo was er een tijdje geleden een initiatief voor echte 3D aeromusical wedstrijden? de DOAME
    eerste wedstrijd ging wel, maar het volgende jaar heeft de organisatie moeten passen wegen geen deelnemers.
     
  18. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    ? geen? of te weinig.. Want bijv Nando had er graag heen gewild.
     
  19. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Een paar zelf te kiezen figuren zou t programma wel interessanter maken ipv iedere keer weer hetzelfde rondje om de kerk?
     
  20. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Voor veel beginnende piloten die nog open staan voor nieuwe input, is het huidige C-programma al een te grote stap. Iemand die net zijn brevet heeft en verder wil, kan niet direct volledige cubaanse achten en humpty bumps maken. ;) Dat vergt veel training.

    Op een club waar ook andere leden willen vliegen, heb je als beginnend piloot niet "de ruimte" om op je gemak te oefenen. En op andere dagen vliegen is beperkt tot alleen elektro-vliegers, voor brandstof gelden bij ons beperkte tijden. :(

    Een programmaatje met een dubbele lus, rechte lijn rugvlucht (half in, half uit, geen voorkeur voor richting), vlakke 8, een volledige rol (geen slow roll en een barrel roll volstaat ook nog wel) en een halve cubaanse 8 is al zeer intens voor beginners. Geen turn-around, mag wel maar je mag ook elke keer een tussenrondje maken om bij te komen van de schrik of euforie van het voorgaande figuur. Gewoon te vliegen met elke trainer. :yes: ;)
     

Deel Deze Pagina