Hoe mensen te enthousiasmeren voor wedstrijddeelname

Discussie in 'F3A' gestart door sc_f3a_henri, 15 jan 2013.

  1. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Eens even kijken wat er verwacht wordt van het "C" programma......Hmm bij punt 3 wordt het al lastig...."een 5/8 gedrukte deellooping :?" terwijl je net omgekeerd bent gaan vliegen? Als je dan "drukt" ga je volgens mij omhoog.
    Ik hoor duidelijk in het "D"(ummy) of :n00b: programma thuis.

    Weet iemand een linkje naar een YouTube filmpje van het "C" programma?
     
  2. dutchspider9

    dutchspider9

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    984
    Locatie:
    hengelo
    Onderaan het document staan plaatjes van de te vliegen figuren.
    Bij figuur 3 (zoals ik hem lees, zonder F3A te hebben gevlogen) trek je dus op tot een stijgende lijn van 45 graden, halverwege een halve rol, vliegt een stuk door en maakt een '''getrokken'' looping. je geeft up om je looping te maken, je vliegt immers al inverted.

    Edit; even een filmpje voor u opgezocht, kan zo snel geen filmpje vinden welke gevlogen met een f3a kist dus een voorbeeld uit het f3p, in dit programma zit namelijk dezelfde cubaans acht. Principe van dit figuur blijft hetzelfde. Het figuur begint op 1.07

    [media=youtube]F9D5iEVf0hg[/media]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Duidelijk, bedankt. Wellicht bedoelt men met "gedrukt" iets anders dan je hoogteroer input. Naar de aarde toe gedrukt oid.

    Schiet me overigens nog een ander idee te binnen, omdat ik ook net de nieuwe RCM&E zit te lezen. Daar staat (feb 2013, blz 9) een artikeltje in over "Classic Patterns". Komt er op neer dat men met vintage 60's, 70's en 80's pattern kisten wil gaan vliegen.
    Gezien het feit dat er zich onlangs 41(!) mensen aanmeldden voor een VGG wintermeeting en ik hier bouwdraadjes van vintage pattern kisten (bijv. Arnouds Curare) heb zien langskomen, kan ik me voorstellen dat een combinatie van elkaars vintage balsahout bekijken en er fatsoenlijk mee te leren vliegen voor sommigen wel leuk is.
     
  4. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Een curare was voor een ander programma bedoeld,
    meer een soort pylonrace dan een turn around...
     
  5. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    Ok. Ik zag er een dozijn of twee genoemd als "classic pattern plane". Ik neem aan dat je met een Curare wel de kunstvluchtfiguren van het "C" programma kunt doen.
     
  6. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Die wil ik wel eens op motor trekkracht door bijv een humpy bump zien gaan ipv op snelheids inertia...
    De split S wordt ook interessant.

    Wat je met kunstvlucht (en indoor) goed leert is gebruik te maken van je gashendel, ipv 'uit' - 'vol aan'.

    ps: C programma weer even bekeken, en de arrestie van de 8 klopt niet.
    Daar staan de 1/2 rollen na het middelpunt getekend, en een 'snok' bij de ingaan 45 graden?
     
  7. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Hahaha, ja er blijkt meer te zijn tussen gas vol en gas dicht. Maar dat geldt ook voor alle roeren. ;) Iets wat je met indoor zeker noodgedwongen leert, is je richtingsroer gebruiken. Vooral in kleine sporthalletjes. Na een winterseizoen indoor spelen door de beginnende vliegers zie je ze buiten ineens ook hun richtingroer gebruiken bij bochten. :thumbsup:
     
  8. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Barneveld
    :confused: In dat C klasse document kon ik niks vinden over wel of geen aanloop nemen. Volgens mij vliegen er mensen een Humpty Bump met hun acro zwever. Mooie filmpjes op YouTube van gezien. Ik begin al enthousiast te worden :thumbsup:

    7. Humpty Bump (binnen, binnen, binnen) met 1/2 rol neer (optie: 1/4 rollen op en neer):
    Trek tot een verticale stijglijn, (optie: voer een kwart rol uit), trek over een halve binnenwaartse lus tot
    een verticale daallijn, voer een halve rol uit (of voer een tweede kwart rol uit), en trek tot horizontale
    vlucht.
    Puntenaftrek:
    1. De rol(len) niet gecentreerd in de verticale lijn(en)
    2. Verticale lijnen niet verticaal
     
  9. sc_f3a_henri

    sc_f3a_henri Guest

    Even voor de goede orde, op de laatste vergadering is besloten terug te gaan naar het 'oude C programma'.

    Het programma wat nu nog op de site staat, is dus NIET het programma voor dit jaar.

    We gaan weer terug naar het oude programma.

    Filmpje:
    http://airtoimedia.nl/web/upload/vdVechten/rc3.wmv

    Figuren:
    1) start
    2) twee lussen achterover
    3) rugvlucht
    4) victory roll
    5) cubaanse acht
    6) hoge hoed met halve rollen
    7) lus voorover
    8) dubbele immelman
    9) langzame rol
    10) 3 slagen tolvlucht
    11) landing

    Dit zijn allemaal middenfiguren, die dus in het midden gevlogen worden. wat je doet om om te keren, mag je zelf weten.
     
  10. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.088
    @hmeijdam - je hebt gelijk met je interpretatie van 'gedrukt' dit gaat over het hoogteroer.

    Er staat dus inderdaad een fout in de beschrijving van het C programma op de site van de subcie kunstvlucht. De 'gedrukte' 5/8 lus moet een 'getrokken' lus zijn. Je ligt na de halve rol in rugvlucht en dus moet je hoogteroer trekken om de lus naar de benedenlijn te maken.

    Misschie kan henri dit (laten) corrigeren?
     
  11. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere

    Helemaal nie waar!
    Lokale regels, niet achter de jury langs keren, wieberend en slingerend op lijn komen..
    Het 'beeld'van de hele vlucht beinvloed de jury ook.

    ?Hoe ging de victory roll ok al weer?
    Rugvlucht was ook wat mee, met bedankt aan alexzzzz (not!)
    Dubbele immelworst..

    Ik ga mn acromaster weer eens afstoffen!
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gewoon even meelezend, schiet mij opeens deze gedachte door het hoofd:

    John Cruijf is ooit eens begonnen met een soort van "trapveldjes" te regelen voor de jeugd, in de hoop dat er voetbal talent "op straat zou komen bovendrijven".

    Als je mensen enthousiast zou willen maken voor een kunstvlucht instap klasse, dan lijkt mij dat je moet beginnen met dit soort "trapveldjes" ofwel alle afzonderlijk vliegclubs zou moeten stimuleren om al dan niet besloten clubwedstrijden te organiseren.

    Wie weet vinden veel leden dat een leuk idee, doet iedereen een keer mee en krijgen er meer mensen de smaak van het "wedstrijdvliegen" dan een beetje te pakken. Als die smaak er eenmaal is, dikke kans dat er mensen gaan doorstromen nar de serieuzere landelijk of regionale wedstrijden.

    Stel je nou eens voor dat op die manier 1 op de 10 clubs een serieuze wedstrijdvlieger opleveren, dan heb je volgens mij een aardige klasse vol.
    En zo niet, dan hebben hopelijk alle clubs in Nederland in elk geval allemaal een heel leuke dag gehad....
    Er doen op die manier mischien ook een hoop mensen wat jury ervaring op, wellicht stimuleert het mensen om de jury cursus te doen, dus wie weet?

    Zomaar een losse gedachte....

    Groet, Bert
     
  13. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-Belgiƫ
    Met die gedachte is bij ons de F3open in het leven geroepen

    Stevo
     
  14. Rove

    Rove

    Lid geworden:
    22 jul 2010
    Berichten:
    49
    Locatie:
    Schagen
    Wat hier staat is m.i. waar. Ik ervaar het zelf ook. Alleen is de vraag: "Waar moet ik zijn om met enige regelmaat instructie te krijgen?
    Na een zgn clinic val je weer in een gat en dat gat dient zoveel mogelijk gedicht te worden.
    Een regionale opvang/training is vlgs mij de oplossing en dat zou, indien mogelijk, landelijk moeten worden geregeld. Welke instructeurs zijn waar beschikbaar enz enz.
     
  15. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Zelfredzaamheid is belangrijk. Tevens helpt juist het wedstrijden vliegen om snel veel mensen te leren kennen met wie je kan trainen. Daarnaast zie ik mensen ook lid worden van een tweede club waar meer gelijkgestemden vliegen. Ik ben er vrij zeker van dat in heel Nederland je nooit meer dan 50 km hoeft te rijden om met een andere F3A vlieger te kunnen trainen. Ook als je net begint.

    Als iemand een buddy zoekt is dit forum prima geschikt om dit kenbaar te maken. Anders via bijv de subcommissie kunstvlucht.

    Volkert
     
  16. The-Max

    The-Max

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    383
    Locatie:
    westervoort
    maar het plan is dus nu (zoals ik het begrijp):
    1. Het C programma toegangbaarder maken en voor andere kisten ook geschikt.
    2. Op eigen initiatief clinic's organiseren. (kan de KNVvl hier niet mee helpen of evt een jurylid en een aantal vliegers? dat er landelijk clinic's worden georganiseerd ofzo?)
    en iedereen!!!!! Kom f3a vliegen, is leuk en heeeel leerzaam!!!!!!

    max
     
  17. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    ? Victory rol ?
     
  18. rogiervandepol

    rogiervandepol

    Lid geworden:
    29 nov 2009
    Berichten:
    23

    @ henri, zou je met mij contact op willen nemen.

    Mvg Rogier240581@hotmail.com
     
  19. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Even een paar keer naar de video kijken!
     
  20. derosa

    derosa

    Lid geworden:
    18 jul 2005
    Berichten:
    522
    Locatie:
    Tongeren-belgie
    ha ik zie dat de aresti in belgie en nederland idem zijn, international
     

Deel Deze Pagina