Hoe mensen te enthousiasmeren voor wedstrijddeelname

Discussie in 'F3A' gestart door sc_f3a_henri, 15 jan 2013.

  1. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Henri en Crash:
    Filmpje is Fout (!) met de rugvlucht (!)

    De curare zou ik inderdaad wel eens door de victory roll willen zien.
    En de lus voorover.
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    Een curare gaat gewoon zonder problemen door een victory rol en lus voorover hoor!
    zelfs mijn .20 curare deed dat als een eitje....
     
  3. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Drachten
    Leuke discussie dit.
    Heel lang geleden heb ik ooit een paar wedstrijden gevlogen, zal wel zeker een jaar of vijftien geleden zijn. Kan ook nog wel langer geleden zijn.
    Waarom doe je dat dan.
    Ten eerste de eigen club, Aero Club Drachten, was toen het veld waar ik de eerste RC3 wedstrijd vloog.
    Je gaat dan heel enthiousiast met een aantal club genoten oefenen. En inderdaad het was niet meer dan een veredeld brevet programma.
    Ideaal om mee te beginnen, daar kan gewoon een ieder aan mee doen. Ideaal dus.
    Niet veel later werd toen een RC2 1/2 wedstrijd naar ons veld gehaald. Ook daar gold weer dat veel leden daar dan ook aan mee wilden doen. Was toen zelfs nog een andere wedstrijd in het noorden waar de helft van de club aan mee gedaan heeft.
    Hierna zijn er een aantal leden geweest die de smaak te pakken hebben gekregen en ook aan het RC2 programma meegedaan hebben hoewel die wedstrijden toen al een heel richting zuiden gehouden werden.

    Dus om meer wedstrijdvliegers te krijgen denk ik dat er 2 voorwaarden zijn.
    1 Het moet dicht bij de mensen gebracht worden, als er op een club zo'n wedstrijd wordt gevlogen zijn er altijd mensen van de club die hieraan mee willen doen.
    2 Het programma moet echt niet te moeilijk zijn in het begin, eerst deelnemen aan een wedstrijd is al moeilijk genoeg.
     
  4. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Kan het filmpje niet zien op mijn iPad maar afspraak is dat op het einde van de rugvlucht een halve rol terug gedraaid moet worden (en dus niet doordraaien). Bedoel je wellicht dat?

    Volkert
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Rond die tijd was ik daar al lid (en nu nog, al is dat meer op papier dan wat anders..). Kan me die wedstrijd niet herinneren, maar mischien zat ik wel op zee op die bewuste datum....

    Groet, Bert
     
  6. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    Wat betreft de rugvlucht:

    Er is ooit iemand op het idee gekomen dat een rugvlucht PERSE met twee tegengestelde halve rollen gevlogen moest worden. Argument zou zijn dat het anders een twee-punts rol zou zijn. ;-( (wel met een hele lange tweede punt,waardoor je dan per definitie nooit hoge cijfers voor dat figuur zou kunnen halen) Op mijn beurt noem ik het dan gewoon een omkerende tweepunt rol.... ;-)

    Als we toch bezig zijn om het C-programma terug te geven aan de instappende vliegers, laten we de boel dan aub niet verzwaren door rekening te moeten houden met een rolrichting.
     
  7. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Helemaal mee eens en de helft van de jury zag het ook niet!
     
  8. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.086
    Het is natuurlijk wel mooier als je terugrolt :)
     
  9. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    en dus een tegengestelde twee-punst rol vliegt (met een te lange pauze) ;-)

    Het gaat er bij de C toch om dat je laat zien dat je op 1 lijn en op 1 hoogte een net stuk rugvlucht kan vliegen? De rol in en roll-out zijn noodzakkelijk om naar rugvlucht te komen.... ;-)
     
  10. BEL

    BEL

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    283
    je kan het ook zien als een voorbereiding op hogere klasses waar je wel een bepaalde rolrichting moet hebben.
    Het kan nooit kwaad om daar op tijd mee te beginnen, en dan liever in een basis figuur.
    Het is ook goed om een coach te trainen, want die bepaald echt wel mee de score van de piloot.
     
  11. The-Max

    The-Max

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    383
    Locatie:
    westervoort
    dat zeker. ik vond het met de overstap van c naar b wel fijn dat het c al een turn around programma was. ik denk dat met het nieuwe programma(of oude, ligt er aan hoe je het ziet) het f3a vliegen wel toegankelijker word maar dat de overstap wel stukken groter en moeilijker word. maar als het aantal C vliegers hierdoor toeneemt zeg ik zeker doen. je kan altijd helpen met de overstap waardoor deze waarschijnlijk wel lukt.

    toch denk ik dat we er een aantal vrije figuren in moeten stoppen die door de vliegers gekozen figuren te laten vliegen. dezen worden niet gejureerd lijkt mij.
    hierdoor is er voor de piloten iets meer afwisseling en ook voor het publiek leuker aantrekkelijker en minder eentonig om te kijken.
    we hebben het hier op de laatste wedstrijd in emmeloord nog vaag over gehad.

    en misschien een 3D, freestyle, aeromusical, exfc klasse organiseren ofzo?
    of beginnen om er een jaarlijks evenement van te maken en die uit te bereiden?

    max
     
  12. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Ja met mijn vleugel en keds romp, ked en ik waren een dag ervoor met onze westerlys tegen elkaar aan geknald!
    We waren 18?
    Toen was C nog het brevet programma.
     
  13. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Drachten
    Oh jee ja.
    Dacht dat het korter geleden was.
    We worden echt oud.

    Maar goed toen kon je dus gewoon nog instappen als je redelijk kon vliegen.
    En toen gold dus schijnbaar nog de Knvvl komt naar je toe deze zomer,;)

    Als ik naar het huidige programma kijken moet je hier toch wel serieus voor oefenen, wil je een keer voor de lol een wedstrijdje mee doen. En dat is echt een stap die net te hoog kan zijn.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vandaar dat ik me dat niet kon herinneren: toen was ik nog geen lid van Drachten maar boorde ik nog vakkundig eerst mijn eigen en daarna een geleende kist de grond in in Heerenveen (kan Ked zich nog wel herinneren denk ik....:D )

    Groet, Bert
     
  15. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.669
    Locatie:
    Onbekend
    Niek, (even offtopic)

    Het F3A programma van 1977 heb ik hier, ik zal het pubiceren. De Split S zit in dit programma evenals een cubaanse acht, hoge hoed en staande acht met geintegreerde rollen. Echter, zoals je zelf al zegt, geen keerfiguren. Die kwamen later pas.
    De humpty bump heb ik met mijn Curare gevlogen, de kist gaat er mooi vloeiend doorheen.

    Over de snelheid van de Curare kan ik het volgende zeggen : Hij vloog toen met een Webra Racing, toerental zo rond 17.000 rpm, met een
    11 X 7 prop. De snelheid lag hiermee zo rond de 160 km/uur, echt niet extreem hoog. (Het leek misschien harder door het gejank van de Webra) Tegenwoordig vliegt men met een veel lager toerental, echter met een spoed van 12 tot 14 inch.

    Mijn Curare is relatief heel licht, de kist vliegt dan ook zeer langzaam in de landing. Vroeger konden vele Curare's dit niet omdat deze domweg veel te zwaar waren.

    Persoonlijk denk ik dat de Curare een prima kist is om het F3A-C programma mee te vliegen.

    Groeten,

    Arnoud.
     
  16. Richardvw

    Richardvw

    Lid geworden:
    23 okt 2007
    Berichten:
    111
    Locatie:
    St Oedenrode
    Het (oude) C programma staat weer op de F3A site: Subcommissie Kunstvlucht - Programma's

    Figuurbeschrijvingen worden tzt ook weer gepubliceerd.

    Ps. goed te horen dat er voldoende enthousiasme is over kunstvliegen. Je haalt meer uit jezelf en gaat meer plezier beleven aan je hobby. En omdat ik al wat jaartjes mee draai in de modelvliegsport kan ik mij heel goed herinneren hoe het er in het verleden aan toe ging. Er werden binnen de clubs op geheel vrijblijvende wijze clubdagen georganiseerd waar men figuren vloog, deed men hieraan mee dan was dit gelijk aan het vliegen van het brevet (dit was dus een extra stimulans en een goede combinatie).
    Kunstvliegen is eigenlijk niet het goede woord, het is geen kunst ! Iedereen kan het leren, het is gewoon leuk en het hoort een vervolg te zijn op de basis die gelegd is nadat het brevet gehaald is.
    Gewoon doen !
     
  17. Richardvw

    Richardvw

    Lid geworden:
    23 okt 2007
    Berichten:
    111
    Locatie:
    St Oedenrode
    PS. en met een Curare gaat het uitstekend, ben er ooit Nederlands Kampioen RC3 mee geworden. Er is dus geen enkele reden waarom dat nu niet zou kunnen.
     
  18. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.086
    Dat kan nog steeds, zo moeilijk is het C-prog niet.

    Ja hier raak je een gevoelig punt. ;-) Deze klacht komt wel vaker van mensen uit het noorden.

    Echter de feiten zijn anders: de wedstrijden in de F3A zijn behoorlijk gespreid.

    In 2012 is Leeuwarden locatie geweest van de derde F3A wedstrijd. En dat was niet voor 't eerst.

    Voor de derde keer op rij is in 2012 de F3A B-C finale in Emmeloord gevlogen.

    Ook Wieringen is de afgelopen jaren heel vaak wedstrijdlocatie geweest.

    Echter de aanwas van nieuwe deelnemers uit het noorden is al jaren lang vrijwel nihil. En dat terwijl er uit midden en zuiden van het land wél regelmatig nieuwe deelnemers zich melden.

    En die zuiderlingen wél gewoon de rit naar Leeuwarden, Emmeloord of Wieringen maken.

    Dus noorderlingen, niet zeuren, gewoon mee gaan doen :-D Als er meer deelnemers uit het noorden zijn zul je zien dat de wedstrijden vanzelf ook meer die kant op schuiven.

    ;-)
     
  19. rogiervandepol

    rogiervandepol

    Lid geworden:
    29 nov 2009
    Berichten:
    23
    Clinnic

    Er wordt gesproken over een clinnic en of wedstrijden op andere velden,
    Ik zou ook graag bij ons op de vliegvereniging een Wedstrijd of clinnic zien
    en heb dit met het bestuur besproken ook omdat wij 60 leden hebben en
    er volgens mij toch echt wel een aantal bij zijn die het zouden kunnen
    en of willen maar niet weten waaraan en waaraf. Wij hebben een veld in eigendom en kunnen en mogen dus organiseren wat we zelf willen.
    Ik hoop dat ik dit via dit draadje kan bereiken.

    Groet Rogier
     
  20. ralph123

    ralph123

    Lid geworden:
    31 mei 2007
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Holland
    Goedenmiddag,
    Ik wil mijn inbreng ook graag laten weten. Zelf ben ik in 2009 begonnen in de C klasse. Ik was toen 13 jaar oud. Toen 'erg veel' deelnemers, rond de 15 volgens mij. Ik begon het programma te oefenen met een Curare 40. Een prima kist om de figuren te oefenen, zodat het programma er een beetje inzit. Later overgestapt op een Xtra 60 om de wedstrijden mee te vliegen. Hoewel ik er nog helemaal niks van kon, kreeg ik van iedereen hulp tijdens de wedstrijden, zodat het er beter uit ging zien. 2 jaar heb ik in de C rondgevlogen, en toen de stap gewaagd in de B. Dit keer met een nieuwe kist, een Addiction. Dit seizoen ging verrassend goed. heb ik een 3 plaats binnen weten te slepen. Elke wedstrijd leerde ik weer nieuwe dingen, en dat waren ook de beste trainingen voor mij. ik had wel een voordeel dat bij mij op de club verschillende F3A piloten vliegen, zodat ik van hun ook veel leer. Vorig jaar de stap naar de A genomen, waar iedereen je met open armen ontvangt, en telkens weer responds geven.

    Zelf leer ik erg veel van het F3A vliegen. Niet alleen met mn F3A kist zelf, maar ook met andere modellen. dus jongens/mannen, jullie hoeven echtniet bang te zijn dat het programma er nog niet helemaal inzit, dus dat het er nogniet goed uitziet, kom volgend jaar gewoon een keertje kijken bij de wedstrijden of clinics, en vlieg mee!
     

Deel Deze Pagina