Hoe mijn NiMH batterij voor mijn schockflyer laden?

Sinds kort ben ik in het bezit van een shock flyer.
Dit zijn de batterijen die ik ga gebruiken:

12.JPG

Dit is een batterijpack met 16 cellen die ik in 2 doe. 2 Keer acht cellen dus :p
Op het batterijpack staat dat het 900mAh is en 19.2V

Dit is de lader die ik gebruik:
13.JPG

Ik kan op mijn lader kiezen tussen de standen:
2V 6V 8V 12V NC
30mA 60mA 120mA 140mA 180mA 700mA

Mijn vraag is nu, hoe laad ik het best mijn batterijen op. Ik heb er nl ni veel verstand van:p

Thanks

Edit: Verkeerd gelezen...Zag niet dat je de accu pack in tween deed :oops:

Wat wegen de 8 cellen ?
Ik denk namelijk dat het een hele zware shockflyer word.
Wat voor motor zit erop ?
Om te weten of de cellen vol zitten zal je ze moeten meten tijdens het laden. (met de lader die je aangeeft)

166 gram is een mooi gewicht, maar dan wel voor een komplete vliegklare "Shocky" ..... ik ben bang dat hij over de 300 gram gaat, en dat is (veel) te zwaar ....

In "gewone" vliegtuigjes zou deze combinatie nog wel werken ....

166 gram + de standaard aandrijving en nog eens de shock....nou ik vraag me af of dat de wel gaat vliegen.
Ben bang dat het allemaal te zwaar wordt, zeker voor de standaard aandrijving.

Waarschijnlijk is het verstandiger om een lipo accu te kopen. (+/- 60 gr) en een lipolader.
Ben je voor ongeveer 45 euro klaar. (lader + lipo)

Met batterijpack erin weegt hij 420gr.
Misschien te veel, dunno
Als het niet goed of helemaal niet vliegt zal er rap een lipo inzitten;

maar ...

ondertussen weet ik nog altijd niet hoe ik mijn batterijpacks moet laden ?
Hoelang en op hoeveel enz...

Je accu is dus 900 mA.
We gaan er even vanuit dat je accu's 90% leeg zijn. (even voor het voorbeeld)
Dus er zit dan nog +/- 100 mA in. (dus moeten we 800 mA erin laden)
Op de stand van bijv. 180 mA zou de accu dan ongeveer : 800 / 180 = 4.4 uur op de oplader moeten zitten.
Maar ik heb geen idee hoe leeg de accu nu is.....
Op welke stand het voltage moet staan, geen idee....
Maar er zitten er hier een paar op het forum die je dat haarfijn kunnen uitleggen.

420 gr. dat is dus vliegklaar ? Om teleurstellingen te voorkomen zou ik er gewoon een lipo inzetten.
Het gaat echt niet vliegen en waarschijnlijk (met een handstart) meteen kapot.

Ok dank u Rene,
Mijn lader moet op Nc staan, dat weet ik.
Ik ga de batterij laden op 700MA iets meer dan een uur.
Is een nieuwe batterij dus gaat zo goed als leeg zijn.

Volgende week zal ik een lipo + lader gaan halen. Ik ga het eerst toch zo eens proberen.
Als ik de vlieger crash, mjah, da ga ik volgende week een nieuwe hale e :)

Ik moet iets hebben om dit weekend mee te vliegen. En aangezien ik nog altijd op stukken wacht voor mijn heli zal het dus de shockflyer worden :)

Thanks

Ik weet niet hoe leeg die accu's zijn, maar blijf er wel bij !
Voel af en toe even hoe warm ze worden,te warm meteen loskoppelen !
Koppel de accu's even aan je shock en dan kijk je even hoe leeg ze zijn.
Want als ze nu bijv. voor 50% vol zitten en je gaat er dan nog eens 700 mA bij stoppen is dat niet best voor je accu.

Ik ben het in het oog aan het houden. Elke 10 minuten ga ik eens voelen of ze niet te warm hebben, gaat goed tot nu toe :)

Volgende week waarschijnlijk lipo's dus die 3 batterij packs ga ik dan waarschijnlijk nimeer gebruiken :s
Ik had beter direkt lipo's gekocht, maar diee in de winkel zei da da zeker ook ging vliegen met nimh. Prophangen enzo gaat hij wel niet doen, maar vliegen normaal wel.
We'll see tommorow, als er niet teveel wind is :)

Ik weet niet of het een originele shock is of dat je er 1 zelf gemaakt hebt van een malletje.
Een originele zou ik niet vliegen met die cellen. (een zelfbouw ook niet)

Maar aangezien je toch gaat vliegen (ach...kan je geen ongelijk gegeven :D ) hoop ik voor je dat het weer morgen beter is.
Momenteel liggen hier de bomen bijna plat van de wind.....de hele week al teveel wind grrrrrr

NU ik dit lees begin ik me ook zorgen te maken over mijn geknutselde shocky....Die is volgens deze tekening gebouwd:
http://www.10374.com/3dbatix/plans/foame3d.pdf
en daarbij geven ze ook aan dat ie 400 gram zal wegen (totaalgewicht)

Hij is nu 380 gram (met een 3s 1100mah lipo) en mijn 1570 Kv fietsbel levert 800 gram trust op 8x4 prop. In mijn setuptopic elders op het forum gaven leden aan dat met deze setup prophangen mogelijk zou moeten zijn....Gezien de commentaren hier is -/= 400 gram nu echt te zwaar voor een shocky? Of is dit puur een kwestie van afmetingen en vermogen? De mijne is 90 cm spanwijdte.
Ga er morgen iig ook mee vliegen en dan zien we wel :?

Let op, jij hebt in je setup een borstelloze motor zitten die flink zijn best doet.
De set hier boven draaid op een standaart motor inc. vertraging.
Mijn vriending heeft een shocky van bijna 300 gr. inc. fietsbel (1450Kv geloof ik) en die gaat ongelimiteerd verticaal met een 9*3.8 APC prop op 3S.

Het kan allemaal wel als er maar genoeg vermogen is.
Persoonlijk vind ik : hoe lichter hoe prettiger het vliegt (wel windstil !)

Aha, dat van die standaardmotor daar had ik even overheen gelezen :oops: .
Is dus inderdaad een kwestie van power.

Is een kwestie van power. Maar voor mij is het (nog) niet nodig dat ik kan prop hangen. Als hij vliegt ben ik al blij.
De kerel in de winkel beweerde dat met een gewone motor en batterij het zeker zou vliegen, en ik vertrouwde hem dus ook. Als ik die commentaren hier lees heb ik veel spijt dat ik niet direkt een lipo heb gekocht. Maarjah, al doende leert men :)

Donderdag heb ik mijn stukken voor mijn heli dus dan gaat de shockflyer zo veel niet meer vliegen.

Wie een put graaft voor een ander zit diep in de put!

Back