Ik heb de Phantom 3 Advanced die in gebruik voor erfgoedfotografie, meestal landschappelijke en archeologie terreinen en objecten, zoals bijvoorbeeld kasteelterreinen, kreeksystemen en dergelijke. Ik vond het vliegen met de Phantom in eerste instantie spannen, maar kreeg het snel onder de knie. Nu vlieg ik er heel plezierig mee rond. je wordt op den duur wel wat overmoedig, wat bij mij resulteerde in een lichte crash tegen een boom met een gebroken propeller als gevolg. Verder mankeerde de drone niets.
Ik houd me overigens wel aan de regels: altijd in het zicht houden, niet vliegen boven aaneengesloten bebouwing, niet boven mensen vliegen en nooit hoger gaan dan de maximaal toegestane hoogte van (nu nog) 120 meter. Daar kom ik eigenlijk ook zelden, omdat ik die hoogte in verreweg de meeste gevallen helemaal niet nodig heb. Ik moet bekennen dat ik een paar keer binnen de bebouwde kom heb gevlogen (vanaf pleinen, niet in straten en dergelijke en zeker niet boven bebouwing). Doe dat liever niet. Teveel interferentie door de omliggende gebouwen op het kompas van de drone de verbinding. Ik raakte een keer het videosignaal kwijt, gelukkig nooit de connectie met de drone. En zonder kompas stuurt de drone niet lekker. Zo wordt je langzamerhand meer bedreven.
Ik ben dol op mijn Phantom en gebruik hem erg vaak. Heb de mooiste foto's met het ding gemaakt. Jammer dat ik hem niet commercieel mag inzetten, want er is veel vraag naar luchtfotografie. De fotokwaliteit is prima (al is die natuurlijk niet hetzelfde als mijn Nikon D800). Mijn ondergrens is een goede afdruk op A4 formaat (voor boekpublicaties). Onlangs heeft men een aantal posters gedrukt op zeer groot formaat en die zagen er echt goed uit, wat me verbaasde. De Phantom 4 schijnt toch weer een iets betere camera te hebben (reviews zat op joetjoep) .
Oh ja: de mooiste opnamen maak ik in de herfst en april. Dan is het licht op zijn mooist. maar ook in de winter heb ik fraaie platen geschoten. let dan wel op dt je batterijen op temperatuur zijn, want als ze te koud zijn weigert je drone te vliegen. Ik steek ze ruim van te voren in mijn broekzak (niet al te comfortabel).