hoe moet ik 2 accu schakellen??

Hallo,

Ik heb een klein probleempje met de accu's. Ivm ruimte gebrek kan ik geen 12 V 7 Amh accu plaatsen. Nu zat ik eraan te denken om 2 12V 3,2 Ahm accu's te plaatsen, maar hoe moet ik deze schakellen en hoe moet ik deze opladen?

Marcel

aangezien het voltage al het gewenste voltage is, hoef je dat niet meer te verhogen en dus niet meer in serie te schakelen. wat je doet, is gewoon de plussen aan elkaar en de minnen aan elkaar

| |
- +
| |
- +

zo dus. de rechtopstaande streepjes zijn de kabels
en laden kun je dan ook gewoon via die kabels doen. wanneer je het voltage óók wilde verhogen, dan had je ze in serie moeten schakelen, maar dat is niet het geval bij jou en dus volstaat paralel.

Op zich is dat niet zo moeilijk:
Als je 12 volt wilt i.p.v. 24V dan moet je de + en de - van beide accu's met elkaar verbinden. (denk aan de baterijen in een zaklamp: die liggen met de minnen tegen de plussen en daarbij loopt het aantal volts op naarmate er meer baterijen in gaan.)Het opladen blijft gelijk maar zal 2x zo lang duren als wanneer je de 3.2Ah zou laden.
Jakko

Edit: hmm ik was net te laat zie ik ;)

De uitleg van Wingman is geheel correct. Dus plus aan plus en min aan min. Deze twee accus gedragen zich dan als 1 accu van 12 volt 7ah, dat is precies wat je wil.

Back