woutertje zei:
Als je even zou willen uitleggen waarom het beperken van de uitslag op je zender
de nauwkeurigheid nadelig beinvloed. Zal misschien iets schelen maar zeker niet merkbaar.
Of het merkbaar is het niet, maar het beinvloed het wel degelijk.
Stel nu eens dat 'vol omhoog' naar 'vol omlaag' met een stick op je zender, door die zender vertaald wordt in 1024 stapjes.
Kijk nu eens naar je servo. Die gebruikt een potmeter om te bepalen in welke positie hij staat.
Stel nu eens dat we 1cm verplaatsing willen van de servo-arm. Stel nu eens dat we die servo zo hebben gemonteerd dat maximaal 5 cm mogelijk is. Dan beslaat die ene centimeter die we daadwerkelijk gebruiken, 1/5 deel van de baan van de potmeter, oftewel er wordt maar een klein stukje van de weerstand gebruikt voor deze verplaatsing. Stel de potmeter is 5kohm, dan zouden we in dit geval voor 1cm verplaatsing een weestandsverschil hebben van 1kohm (immers, gebruiken we de volledige 5 kohm, dan hebben we een uitslag van 5cm, wat teveel is).
Nu hangt het er vanaf hoe nauwkeurig een servo meet, maar na afregelen van de zender moet hij dus altijd in een gebied van 1kohm alle nuances vinden, 1024 stapjes over 1Kohm van de servo.
Stel nu eens dat we 1cm verplaatsing willen van de servo arm, en dat we heb zo monteren dat dat ook de maximale servo-uitslag is. Dan gebruiken we voor die ene centimeter dus het volledige bereik van de potmeter, oftewel 5kohm, dus 1024 stapjes over 5kohm van de servo.
Dus.. uitslagen zo groot mogelijk maken en later terugregelen, houdt in dat je de meting van de potmeter in de servo kritischer maakt.
Of dat ook effect heeft in de praktijk, weet ik niet, dat hangt van de nauwkeurigheid af waarmee een servo zijn potmeter meet.
Wat wel effect in de praktijk heeft, is de hefboom werking. Als jij gaat voor maximale uitslag, zul je al snel een of meerdere gaatjes verder van het centrum van de servo af gaan zitten. Daarmee wordt dus de servo-arm langer en bij hefboomwerking is het zo dat hoe langer de arm, hoe groter de kracht die nodig is, of, omgedraaid, hoe kleiner de doorgegeven kracht.
Als jij een servo hebt met 5kg kracht dan benut je die kracht het best door een gaatje te kiezen op de servo-arm wat zo dicht mogelijk bij het centrum ligt. Ga je de afstand verdubbelen, halveert de kracht. Dus op de dubbele afstand (zeg 2 gaatjes verder) is er van je 5kg kracht nog maar 2,5kg over.
Om een lang verhaal kort te houden: het is zinloos om te gaan voor de maximaal haalbare uitslag. Je kunt beter kijken welke uitslagen voor het toestel aanbevolen worden en die ietwat ruim aanhouden. Dus bv. de manual zegt '2cm uitslag naar boven', dan kun je beter 2,5 of 3 cm aanhouden, maar is het zinloos om 5cm uitslag mogelijk te maken.
Ohja, nog even over die laagdekker, ik heb niet het idee dat ik bijzonder veel talent heb en ik kan prima vliegen met die laagdekker dus jouwn vergelijking met
een formule 1 auto gaat niet op.
Het is een algemeen bekend feit dat laagdekkers voor beginners moeilijker zijn dan hoogdekkers. Dat is inherent aan de stabiliteit van het ontwerp. Dat wil niet zeggen dat je niet kunt beginnen met een laagdekker, maar wel dat dat waarschijnlijk moeilijker is dan beginnen met een hoogdekker.
Ik heb zelf een IBIS van protech en ben daar erg tevreden over. Of dit makkelijker of moeilijker vliegt dan een calmato weet ik niet, wel dat de IBIS erg goedmoedig is. Het is verdomd moeilijk om die uit de lucht te krijgen. Dat heeft ook een nadeel: landen kan soms lastiger zijn, bv. bij veel wind, omdat het ding wil blijven vliegen.
Of je nu brandstof of electro gaat vliegen, volgens mij kun je aan de Easystar geen miskoop doen. Dit omdat het toestel goed klappen kan hebben, eenvoudig vliegt en niet duur is.
Of je neemt een minimag, is ook een erg leuk toestel. Voor rond de 250 euro heb je een complete set, inclusief motor zender en accu. Je kunt er gewoon NiMh indoen om te beginnen, upgraden naar lipo's etc kan later altijd nog.
Je hebt dan voor relatief weinig geld een full house toestel (rol, richting en hoogte) wat helemaal vliegklaar is en waarvoor je niet persé bij een club hoeft te zijn (alhoewel dat natuurlijk wel aan te raden is). Voor de rest geen bijkomende kosten, je hoeft geen brandstof te kopen etc. Ook geen gesmeer met olie en vette toestellen etc. Als laatste ontloop je de mogelijke problemen met het afstellen van een brandstofmotor.
De Minimag of de easystar klik je als beginner in pak-m-beet een uurtje of twee geheel in elkaar en dan vliegt het ding gegarandeerd. Dat is bij die IBIS of een Calmato domweg niet zo, daar moet je goed opletten dat je de motor/tank etc goed inbouwt en afstelt.
De minimag en de easystar zijn ook groot genoeg om 'het echte' gevoel mee te krijgen; dat zijn zeker geen speelgoedtoestellen meer.
Ik ben zelf begonnen met de bouw van een schaaltoestel, omdat ik juist het bouwen ook erg leuk vind en daar een uitdaging in nodig had. Later heb ik die IBIS erbij gekregen en even later de Minimag.
Als ik nu weer vooraan zou moeten beginnen en het mij louter om het vliegen ging, zou ik geen seconde nadenken en meteen die Minimag kopen. Het ding is makkelijk te bouwen, ziet er goed uit, is oerdegelijk en niet te duur. Daarnaast vliegt hij erg goedmoedig; deze prutser vloog bij z'n derde vlucht ever al probleemloos de accu leeg (20 minuten).
De minimag:
(slechte foto overigens, de kleuren zijn in het echt lichter en helderder, geel ipv. oranje)
De IBIS: