Hoe moet ik beginnen

  • Topicstarter Topicstarter Hein.vandenbroek
  • Startdatum Startdatum
stefan_riemens zei:
Probeer ook zoveel mogelijk uitslag te krijgen, die kun je altijd nog beperken met je zender.
Niet doen!!! Als je dat namelijk doet, heb je minder kracht op de roeren, en minder nauwkeurigheid (als de aansturing tenminste goed in elkaar steekt, en dus geen speling :P) en zeg nou eerlijk, wat is nou de moeite van het verplaatsen van een kwiklinkje :roll:
[/quote]

Je hebt juist meer kracht als je ze op het buitenste gaatje zet van het servo-heveltje-plastic-dingetje.
Hefboom effect, etc, etc, moet je gehad hebben op school :P
Minder nauwkeurigheid heb ik nog nooit van gehoord.
 
woutertje zei:
... Met dit vliegtuig kun je prima beginnen, laagdekker is echt geen probleem...
En met een Formule I auto kun je rijles nemen. Je kunt overal mee beginnen, ook met een laagdekker, maar elke instructeur zal je zeggen dat een hoogdekker geschikter is om mee te leren vliegen. Daarbij komt dat bij de meeste laagdekkers de start- en landingssnelheid hoger ligt dan bij hoogdekkers.

woutertje zei:
... Probeer ook zoveel mogelijk uitslag te krijgen, die kun je altijd nog beperken met je zender...
Uitslag beperk je niet op de zender, dit is verspilling van servo-kracht en -nauwkeurigheid. Dit gebruik je alleen voor fijnafstemming, je zorgt er eerst voor dat de uitslagen mechanisch goed zijn, d.m.v. van de lengte van de heveltjes.
 
woutertje zei:
... Je hebt juist meer kracht als je ze op het buitenste gaatje zet van het servo-heveltje-plastic-dingetje...
Nee, minder kracht. Het koppel/moment van de servo is een gegeven en is produkt van armlengte en kracht. Armlengte wordt groter dus kracht neemt af.

Bij een hevel systeem wordt de kracht op het aangedreven deel groter als je de aandrijvende hevel langer maakt, maak je het 'aangedreven' deel van de hevel langer dan neemt de kracht af.
 
Als je even zou willen uitleggen waarom het beperken van de uitslag op je zender
de nauwkeurigheid nadelig beinvloed. Zal misschien iets schelen maar zeker niet merkbaar.

Ohja, nog even over die laagdekker, ik heb niet het idee dat ik bijzonder veel talent heb
en ik kan prima vliegen met die laagdekker dus jouwn vergelijking met
een formule 1 auto gaat niet op.
 
Het nulpunt van de servo kan een beetje verschillen, en als je de uitslag op de zender verkleint, komt dat nulpunt dus ook preciezer, volgens mij (sowieso is een ander argument om het niet in de zender in te stellen: je kan met meerdere vliegtuigen vliegen zonder aan je zenderinstellingen te komen...)
 
Mja met een computer zender is dat natuurlijk geen probleem (plaats voor meerdere modellen).
 
woutertje zei:
Als je even zou willen uitleggen waarom het beperken van de uitslag op je zender de nauwkeurigheid nadelig beinvloed...
Het is verhelderend om dingen in het extreme te trekken: stel je eens voor wat met de nauwkeurigheid gebeurt als je de uitslag elektronisch begrensd op één procent.

woutertje zei:
... dus jouwn vergelijking met een formule 1 auto gaat niet op.
Ook hier, het is verhelderend om dingen in het extreme te trekken. Tuurlijk kun je met een laagdekker leren vliegen maar een hoogdekker is veel makkelijker.
 
Je kunt dus het beste voor een laagdekker kiezen aangezien je hier later ook nog mee uit de voeten kunt.

Ik zal zo even kijken wat er gebeurt als ik de uitslag begrens op 1%.
Edit: Hoe lager ik de uitslag zet hoe hoger de nauwkeurigheid is.
 
Jullie hebben het telkens over een brevet en ik weet niets van modelvliegen maar heb je dat dan nodig om te mogen vliegen op clubs of zo.

mvg Hein
 
ron van sommeren zei:
woutertje zei:
Als je even zou willen uitleggen waarom het beperken van de uitslag op je zender de nauwkeurigheid nadelig beinvloed...
Het is verhelderend om dingen in het extreme te trekken: stel je eens voor wat met de nauwkeurigheid gebeurt als je de uitslag elektronisch begrensd op één procent.

:offtopic:

Ben geen expert, maar als je de uitslag begrenst op let's say 10%; dan heb je de hele uitslag van de stick om die 10% te "bedienen". Lijkt mij dat je dan toch preciezer bent? Of zie ik het helemaal fout?

:ontopic:
 
Het gaat niet om de precieze van je zender, maar om de preciezie van de servo. Deze moet een nulpunt kiezen. Als de servo dan maar een heel klein beetje uitslag heeft een veel uitslag op het roer te bewerkstelligen, heb je dus bij een iets ander nulpunt al meteen een veel andere uitslag... Digitale servo's helpt dan al veel, schijnt :P
 
woutertje zei:
Als je even zou willen uitleggen waarom het beperken van de uitslag op je zender
de nauwkeurigheid nadelig beinvloed. Zal misschien iets schelen maar zeker niet merkbaar.

Of het merkbaar is het niet, maar het beinvloed het wel degelijk.

Stel nu eens dat 'vol omhoog' naar 'vol omlaag' met een stick op je zender, door die zender vertaald wordt in 1024 stapjes.

Kijk nu eens naar je servo. Die gebruikt een potmeter om te bepalen in welke positie hij staat.

Stel nu eens dat we 1cm verplaatsing willen van de servo-arm. Stel nu eens dat we die servo zo hebben gemonteerd dat maximaal 5 cm mogelijk is. Dan beslaat die ene centimeter die we daadwerkelijk gebruiken, 1/5 deel van de baan van de potmeter, oftewel er wordt maar een klein stukje van de weerstand gebruikt voor deze verplaatsing. Stel de potmeter is 5kohm, dan zouden we in dit geval voor 1cm verplaatsing een weestandsverschil hebben van 1kohm (immers, gebruiken we de volledige 5 kohm, dan hebben we een uitslag van 5cm, wat teveel is).

Nu hangt het er vanaf hoe nauwkeurig een servo meet, maar na afregelen van de zender moet hij dus altijd in een gebied van 1kohm alle nuances vinden, 1024 stapjes over 1Kohm van de servo.

Stel nu eens dat we 1cm verplaatsing willen van de servo arm, en dat we heb zo monteren dat dat ook de maximale servo-uitslag is. Dan gebruiken we voor die ene centimeter dus het volledige bereik van de potmeter, oftewel 5kohm, dus 1024 stapjes over 5kohm van de servo.

Dus.. uitslagen zo groot mogelijk maken en later terugregelen, houdt in dat je de meting van de potmeter in de servo kritischer maakt.

Of dat ook effect heeft in de praktijk, weet ik niet, dat hangt van de nauwkeurigheid af waarmee een servo zijn potmeter meet.

Wat wel effect in de praktijk heeft, is de hefboom werking. Als jij gaat voor maximale uitslag, zul je al snel een of meerdere gaatjes verder van het centrum van de servo af gaan zitten. Daarmee wordt dus de servo-arm langer en bij hefboomwerking is het zo dat hoe langer de arm, hoe groter de kracht die nodig is, of, omgedraaid, hoe kleiner de doorgegeven kracht.

Als jij een servo hebt met 5kg kracht dan benut je die kracht het best door een gaatje te kiezen op de servo-arm wat zo dicht mogelijk bij het centrum ligt. Ga je de afstand verdubbelen, halveert de kracht. Dus op de dubbele afstand (zeg 2 gaatjes verder) is er van je 5kg kracht nog maar 2,5kg over.

Om een lang verhaal kort te houden: het is zinloos om te gaan voor de maximaal haalbare uitslag. Je kunt beter kijken welke uitslagen voor het toestel aanbevolen worden en die ietwat ruim aanhouden. Dus bv. de manual zegt '2cm uitslag naar boven', dan kun je beter 2,5 of 3 cm aanhouden, maar is het zinloos om 5cm uitslag mogelijk te maken.

Ohja, nog even over die laagdekker, ik heb niet het idee dat ik bijzonder veel talent heb en ik kan prima vliegen met die laagdekker dus jouwn vergelijking met
een formule 1 auto gaat niet op.

Het is een algemeen bekend feit dat laagdekkers voor beginners moeilijker zijn dan hoogdekkers. Dat is inherent aan de stabiliteit van het ontwerp. Dat wil niet zeggen dat je niet kunt beginnen met een laagdekker, maar wel dat dat waarschijnlijk moeilijker is dan beginnen met een hoogdekker.

Ik heb zelf een IBIS van protech en ben daar erg tevreden over. Of dit makkelijker of moeilijker vliegt dan een calmato weet ik niet, wel dat de IBIS erg goedmoedig is. Het is verdomd moeilijk om die uit de lucht te krijgen. Dat heeft ook een nadeel: landen kan soms lastiger zijn, bv. bij veel wind, omdat het ding wil blijven vliegen.

Of je nu brandstof of electro gaat vliegen, volgens mij kun je aan de Easystar geen miskoop doen. Dit omdat het toestel goed klappen kan hebben, eenvoudig vliegt en niet duur is.

Of je neemt een minimag, is ook een erg leuk toestel. Voor rond de 250 euro heb je een complete set, inclusief motor zender en accu. Je kunt er gewoon NiMh indoen om te beginnen, upgraden naar lipo's etc kan later altijd nog.

Je hebt dan voor relatief weinig geld een full house toestel (rol, richting en hoogte) wat helemaal vliegklaar is en waarvoor je niet persé bij een club hoeft te zijn (alhoewel dat natuurlijk wel aan te raden is). Voor de rest geen bijkomende kosten, je hoeft geen brandstof te kopen etc. Ook geen gesmeer met olie en vette toestellen etc. Als laatste ontloop je de mogelijke problemen met het afstellen van een brandstofmotor.

De Minimag of de easystar klik je als beginner in pak-m-beet een uurtje of twee geheel in elkaar en dan vliegt het ding gegarandeerd. Dat is bij die IBIS of een Calmato domweg niet zo, daar moet je goed opletten dat je de motor/tank etc goed inbouwt en afstelt.

De minimag en de easystar zijn ook groot genoeg om 'het echte' gevoel mee te krijgen; dat zijn zeker geen speelgoedtoestellen meer.

Ik ben zelf begonnen met de bouw van een schaaltoestel, omdat ik juist het bouwen ook erg leuk vind en daar een uitdaging in nodig had. Later heb ik die IBIS erbij gekregen en even later de Minimag.

Als ik nu weer vooraan zou moeten beginnen en het mij louter om het vliegen ging, zou ik geen seconde nadenken en meteen die Minimag kopen. Het ding is makkelijk te bouwen, ziet er goed uit, is oerdegelijk en niet te duur. Daarnaast vliegt hij erg goedmoedig; deze prutser vloog bij z'n derde vlucht ever al probleemloos de accu leeg (20 minuten).

De minimag:
minimag.jpg

(slechte foto overigens, de kleuren zijn in het echt lichter en helderder, geel ipv. oranje)

De IBIS:
full.jpg
 
Veel is al gezegd in deze discussie, maar één argument wil ik wel toevoegen en dat is gevoeligheid voor de wind van een trainer.

Als je kiest voor een piepschuim elektromodelletje zul je zien dat als het een beetje stevig waait (en dat komt nogal eens voor in ons land) je niet kunt vliegen. Je gaat dan meemaken dat jij niet kunt lessen door de harde wind terwijl een ander wél opstijgt.

En als ik één ding heb gezien: degene die het vaakst oefent/lest, bij de meest verschillende weersomstandigheden, die haalt het snelst zijn (haar) brevet.

Met een te licht toestel kan je alleen vliegen bij weinig wind. Je denkt dan dat je kunt vliegen maar ik verzeker je dat vliegen en landen bij een stevige dwarswind heel andere koek is dan bij windstilte.

Een wat grotere trainer met brandstofmotor biedt veel meer mogelijkheden mbt het weer (lees de wind). In het algemeen: hoe groter/zwaarder het toestel is, hoe harder de wind waarbij je nog kan vliegen, dus hoe vaker je kunt lessen, dus hoe sneller je het leert.

Uiteraard moet je als beginner sowieso niet gaan vliegen zonder leraar, en zeker niet bij harde wind.

Mijn advies: wordt lid van een club en neem daar les, of ga desnoods naar een vliegschool als je dat leuker/handiger vind, en vlieg met een 'ouderwetse' houtbouw trainer zoals de Charter of de Calmato. Deze toestellen zijn een prima compromis tussen niet te kostbaar en toch groot en robuust genoeg. Je kunt met een dergelijk 5-6,5 cc toestel bij behoorlijke wind nog prima lessen. En het gecontroleerd kunnen vliegen (en landen) bij stevige wind is m.i. een essentieel onderdeel van het modelvliegen in nederland.
 
Back
Top