Hoe moet ik landen ??

• Topicstarter Topicstarter Arjun
  • Startdatum Startdatum
A

Arjun

Guest
Ik heb een electro vliegtuig ik ben maar een beginner het is een 3 kanaaals zenden en het vliegtuig is van harde piepschuim gemaakt het is een piper j3 een gele ik wilde vragen de lucht in krijgen is makkelijk besturen kan ook wel maar HOE moet ik nou precies landen ik heb deze vraag al eerder gesteld aan andere maar ze zeggen je moet naar een vliegclub ik ga al binnenkort inschrijven in zoetermeer maar ik wil jullie reactie en antw. weten ik had ooit gehoort je moet motor uitzetten en dan zwevend naar beneden laten komen en hand bij hand trimmen en neus hoog trekken . ik hoop wel wat te horen
alvast bedankt

Arjun

We kunnen het hier wel neer zetten maar in de praktijk is het tocch altijd weer een beetje anders. Ik ben zelf instructeur en kan je normaal heel goed helpen maar om hier de theorie neer te zetten waarna jij die gaat uitvoeren is heel iets anders. De meeste instructeurs zullen hiermee dan ook voorzichtig zijn. Zij willen ja immers niet de schuld krijgen als het dadelijk toch mis gaat.

hoi

ok bedankt trouwens geef je zelf ook les misschien kan ik wel bij jou les komen nemen :) ??

Ik zit wel wat ver uit de buurt denk ik, of je moet naar Zuid Limburg komen.

Helaas voor jou Arjun maar een schriftelijke cursus modelvliegen bestaat niet. Net als Theo ben ik ook instructeur. Theoretisch kan ik je haarfijn uitleggen hoe je landen moet maar zoals theo ook al schreef de praktijk is altijd net even anders. Er zijn altijd dingen die jou landing (nadelig) zullen beinvloeden.
Om deze reden leggen wij onze leerlingen altijd eerst zo duidelijk mogelijk uit hoe de besturing van een vliegtuig nu werkt. Dan brengt de instructeur het vliegtuig in de lucht en geeft de controle over aan de leerling. Wanneer er iets fout gaat zal de instructeur ingrijpen om brokken te voorkomen. Pas als de leerling het vliegtuig voldoende onder de knie heeft zal hij of zij de eerste landing mogen maken. Wanneer de leerling gaat landen wordt ingrijpen voor de instructeur moeilijker omdat het vliegtuig dan zo laag bij de grond is. Het kan dan zo snel fout gaan dat de instructeur gewoon geen tijd meer heeft om in te grijpen. Daarom moet de leerling het vliegtuig behoorlijk beheersen voordat hij of zij een landingspoging mag gaan doen.
Om nu dat hele pad via dit forum te gaan aflopen zie ik echt niet zitten en jij zal er niet echt goed vliegen van leren. Heb even geduld tot je bij een club kan gaan vliegen. Daar leer je vliegen op de goedkoopste manier. Als je geld genoeg hebt kan je ook naar een commerciele modelvliegschool gaan. Daar kan je het waarschijnlijk sneller leren als je er zelf ook maar voldoende tijd in steekt. Het probleem is dat je dan wel heel wat geld nodig hebt.

altijd landen met je beide voeten op de grond.
alvorens te landen, moet je hem eerst in de lucht krijgen he
ik zou zeggen eerst vliegclub aanspreken :roll:

Ernst Grundmann zei:
Helaas voor jou Arjun maar een schriftelijke cursus modelvliegen bestaat niet.

Ondanks dat er geen compleet recept bestaat is een van de belangrijkste ingredienten het vliegen van een 'cirquitje'

Kijk hier eens en bekijk onder download een aantal 'soort van handleidingen':
http://www.dmac.org.uk/

Ga eens op intenet snuffelen en 'google' onder bijvoorbeeld:
'flying landing circuit'

Uiteindelijk gelden natuurlijk de andere tips dat je het meest leert van zien hoe het gedaan wordt in het echt.

Hello,
2 jaar geleden had ik net dezelfde vraag, hoe moet je landen,
alleen had ik het probleem dat ik mijn allereerste elektromodelletjes
zelf bouwde uit balsa van internetplans, maar als beginner maak
je meestal al meteen bouwfouten, waardoor mijn modellen niet eens
in staat waren gewoon te vliegen, laat staan te landen :lol:

Een klein elektromodelletje is trouwens ook véél gevoeliger bij
het landen met motor uit.

Mijn manier om te landen met elektro is eerst in een mooie lijn
komen aanvliegen, In de wind natuurlijk, dan de gas heel rustig
laten afnemen, hierdoor gaat het model stilletjes dalen,
nu is het belangrijk dat je het model zo stabiel mogelijk houd,
dan laat ik het model net dalen tot enkele cm's boven het gras
en dan trek ik stilletjes op, waardoor het model z'n laatste snelheid
verliest, en rustig op het gras land...
Maar dit is natuurlijk maar mijn manier hé,...

Succes
Steven 8)

kom gewoon gezellig naar zoetermeer joh , daar is altijd wel iemand die je wilt helpen , gewoon ff vragen , er zijn zat idioten daar die een goed stukkie kunnen vliegen hoor , schaam je niet gewoon doen dan blijft ie t langste heel . zondag middag na 12 uur kan je altijd wel terecht .

Ja hoor ik zou ook bij een club gaan. Zo leer je het het snelst en het best.
Het eerste wat ik gedaan heb is me bij een club aangesloten. Ik had niet eens een toestel. Alles kwam gewoon vanzelf.

gewoon gas dicht.. dan komt ie vanzelf naar beneden :D

Het is het beste dat iemand je het een keer laat zien .. daar leer je het meest van..

Peter

Ik zet altijd gewoon me gas uit en zweef tot voor me voeten uit.
Als hij het niet haald geef ik nog beetje gas bij.
Eigenlijk is dit niet zo goed theoretisch uit te leggen.
Groeten Xander

Je kan bijvoorbeeld ook een simulator nemen !
Bv Realflight of FMS(Gratis, Freeware)
Hier heb je ook een heleboel aan.
Hiermee kan je oefenen net zolang tot je het landen goed doorhebt.
Scheelt weer in de lessen die je eventueel bij een vliegclub neemt :D

Gezien dit draadje in Januari is gestart kan het zijn dat Arjun imiddels al kan vliegen !

waar zit die modelvliegclub in zoetermeer precies? is dat daar achter de brandweer/praxis? dan kom ik ook eens kijken (heb geen vliegtuig, maar lijkt me erg leuk).

Groet, Thierry.

Back