Hoe moet ik mijn ESC aansluiten?

Hallo allemaal,

ik heb laatst een protech fantic gekocht, een lichte en vrij kleine 3D parkflyer. hier kreeg ik een motor bij. ik wil deze motor nu aansluiten, en hiervoor heb ik een esc gekocht en deze heb ik gisteren binnengekregen, dit is de esc:
20a.jpg

deze heeft zoals jullie zien 3 draden (de blauwe, a b en c) die naar de motor lopen. mijn motor, heeft maar 2 aansluingen, op deze foto zie je de motor:
fantic-motor.jpg

en hier nog een keer met een esc:
fantic-esc.jpg

mijn vraag is dan ook, hoe moet ik de motor aan de esc aansluiten? want de motor heeft 2 polen en de regelaar 3...

Alvast bedankt voor jullie reacties!:p

Je hebt een regelaar voor brushless motoren gekocht en die is verkeert.

En er zit toch al een regelaar aan (onderste foto)

Mvg Johan

Hoi,

Koop er dan ook gelijk maar een brushless motor bij.

Zo te zien heb je een 11,1v lipo dus ik zou zeggen:

voor een speed 280 motortje
2208/17 Brushless Outrunner 1100KV

Of als het motortje een speed 400 is
http://www.rctechnics.eu/221213-brushless-outrunner-1000kv-p-1693.html
alleen die is niet op voorraad.

Kan op de foto niet zien of het een type 280 of 400 motortje is. Speed 400 is á 28mm en 280 net was kleiner. dacht rond de 22mm diameter.

En zoals al gezegd: op de foto zit er al een regelaar aan je motor en die is wel geschikt.

Borstel = 2 motor draden en borstelloos 3 draden. ( in sommige gevallen nog een paar kleine sensor draden maar die motoren worden bij vliegtuigen eigenlijk niet gebruikt)

Laatst bewerkt:
Het ziet er uit of het een SPEED 300 6V is (dit mede door de heel grote vertraging van minstens 1:5 ... (als het een 'echte" SP300 6V is vind hij 3S lipo's beslist niet fijn ...) ...

Een SP300 6V (en 7,2V) is 24,4 mm in diameter en het huisje 30.8 mm lang ... maar als je voor "brushless" gaat, zou ik voor een motor zonder vertraging kiezen (is wel zo rustig) ... weegt waarschijnlijk minder dan wat de aandrijving nu weegt ... kies voor een 1500KV motortje met een niet te kleine diameter (rond de 35mm, van ca. 75 gram) ... met een 9"x5" prop (dat schat ik de huidige prop ook) heb je dan snel het dubbele vermogen (en effectief door een veel beter rendement, mischien wel het drievoudige)

de foto heb ik even (lui) van het internet geplukt, geen eigen foto dus. ik had gisteren al direct, want ik baalde ervan dat ik de verkeerde esc had, voor €7 een brushed regelaar gekocht. als jullie zeggen dat ik beter een brushless motor kan kopen, wil ik dit ook best doen. er zit nu een motor op van ongeveer 50 gram. het is inderdaad een MEGAX 300 6V met een gearbox 5:1. laat het maar weten of ik toch voor de €12 brushless moet gaan die D. Knoppers aanbeveelde. 2208/17 Brushless Outrunner 1100KV
bedankt voor jullie hulp, ik hoor graag van jullie.

is de regelaar, van 20A, eigenlijk wel geschikt voor deze motor? hoe kan je dit zien? moet de regelaar nog aan bepaalde specificaties voldoen? moet er ook nog een andere prop op als ik deze motor neem?

Laatst bewerkt:
20A is ruim voldoende voor dat motortje. Ze schrijven 8A max. Ga je daar kortstondig iets overheen kan dat ook geen kwaad.

Als je wilt kan je nog een slagje groter gaan aan motor. Je originele motortje met gearbox zit op 50 gram zoals jij zegt.

Dan is dit ook nog een optie voor 3s lipo.

2212/15 Brushless Outrunner 930KV

Liever 1000 of 1100kv maar die is niet op voorraad. Al heeft deze motor wellicht 2x meer trekkracht dan het motortje wat je nu hebt. Dus kan geen kwaad.

Geschikte prop. Ik denk 10x3,8 APC -SF (slowflyer) of 9x4,5 APC-e (aan kleine kant denk ik, maar nog genoeg power over.)

Nah ja bijna goed.

HiModel 930KV Outrunner Brushless Motors W/ Prop adapter Type A2212/15 | HiModel

http://www.rctechnics.eu/10x5e-thin-electric-p-210.html
of
http://www.rctechnics.eu/10x47sf-slow-flyer-p-130.html

Ik zou voor de APC-e gaan. Slow flyer props gaan het slecht doen bij hogere toerentallen. Ik dacht boven de 6000rpm al en zo growegf zit je op 8000rpm.

Laatst bewerkt:
Maar is een nieuwe prop dan echt nodig? als ik voor brushless wil gaan loopt het naar de €20 en ik moet hem ook nog in het vliegtuig zien te krijgen...

20A is ruim voldoende voor dat motortje. Ze schrijven 8A max. Ga je daar kortstondig iets overheen kan dat ook geen kwaad.

Als je wilt kan je nog een slagje groter gaan aan motor. Je originele motortje met gearbox zit op 50 gram zoals jij zegt.

Dan is dit ook nog een optie voor 3s lipo.

2212/15 Brushless Outrunner 930KV

Liever 1000 of 1100kv maar die is niet op voorraad. Al heeft deze motor wellicht 2x meer trekkracht dan het motortje wat je nu hebt. Dus kan geen kwaad.

Geschikte prop. Ik denk 10x3,8 APC -SF (slowflyer) of 9x4,5 APC-e (aan kleine kant denk ik, maar nog genoeg power over.)

Nah ja bijna goed.

HiModel 930KV Outrunner Brushless Motors W/ Prop adapter Type A2212/15 | HiModel

APC 10x5E Thin Electric
of
APC 10x4.7SF Slow Flyer

Ik zou voor de APC-e gaan. Slow flyer props gaan het slecht doen bij hogere toerentallen. Ik dacht boven de 6000rpm al en zo growegf zit je op 8000rpm.

N.a.v. PB's

Hoi,

Waar is die 3s accu dan die op de foto stond, of was dat 2s.
Beter wel alle info vertellen die je hebt/weet anders kan niemand je helpen.
Reageren in je topic kan je ook beter doen dan mij PMen. Dan weet iedereen het verloop en kunnen er meer reageren.
Een beetje research doen kan ook geen kwaad.

Die 930kv op 3s kan goed een 10x4.7 draaien dus als de prop past kan je die gebruiken.

Op 2s met de prop die je hebt is een 930kv te laag in de toeren voor een maximaal rendement. kv is toeren per volt. Je wilt een 2s accu gebruiken wat belast ongeveer 7,4V is (bij volle accu)
1000kv x 7,4 = 7400 toeren per minuut onbelast. Belast gaat er ongeveer 25% af. Dat is afhankelijk van de motor, accu en belasting van de motor, het is dus een richtlijn)
7400 x 75%= 5550 toeren per min belast.
Dat is niet hel erg veel. Voor een motor modelletje kan je rond de 8000rpm zitten.

Terug gerekend is dat 8000/7,4V +25% = 1350kv. Dan zit je met 1450 dus goed.
Zo uit het hoofd weet ik dat hij waarschijnlijk net geen 10x4,7 kan rondslingeren.
Vaak ga je bv van 3s naar 2s ongeveer 1 inch diameter omhoog. Ik weet dat hij op 8x4 draait bij 3s dus 9x4 á 9x5 voor 2s max.
Maar een prop is net 2 a 3 euro dus doe daar niet te moeilijk over.
Google even op himodel 220814 & bizgreece of himodel en dan vind je wel meer info over de motor.

Prop maat: 10x47 ofwel 10x4.7 is diameter x spoed. Diameter is in inches dis 10x2,54 = 25,4cm. Spoed ook alleen dit is de voorwaards afgelegde afstand per omwenteling. Dit bepaald dus de snelheid. Spoed de trekkracht. Al is het deels ook de combinatie tussen die 2.

In de meeste gevallen (niet al te grote props) is het 1inch diameter erbij is 1 spoed eraf om de stroom ongeveer gelijk te houden. Andersom idem.

Die van rctechnics kan ook op 2s. Misschien moet er wel wat extra gewicht in de neus.
(1450kv van 36 gram)

Gr. Dennis

Hey Dennis,

heel erg bedankt voor je uitleg. zou ik dan maar de 1450KV nemen met deze prop? De foto's heb ik trouwens van het internet afgehaald, daarom staat er een 3S accu op.

groeten Jelmer

N.a.v. PB's

Hoi,

Reageren in je topic kan je ook beter doen dan mij PMen. Dan weet iedereen het verloop en kunnen er meer reageren.

Die 930kv op 3s kan goed een 10x4.7 draaien dus als de prop past kan je die gebruiken.

Op 2s met de prop die je hebt is een 930kv te laag in de toeren voor een maximaal rendement. kv is toeren per volt. Je wilt een 2s accu gebruiken wat belast ongeveer 7,4V is (bij volle accu)
1000kv x 7,4 = 7400 toeren per minuut onbelast. Belast gaat er ongeveer 25% af. Dat is afhankelijk van de motor, accu en belasting van de motor, het is dus een richtlijn)
Dat is niet hel erg veel. Voor een motor modelletje kan je rond de 8000rpm zitten.

Zo uit het hoofd weet ik dat hij waarschijnlijk net geen 10x4,7 kan rondslingeren.
Vaak ga je bv van 3s naar 2s ongeveer 1 inch diameter omhoog. Ik weet dat hij op 8x4 draait bij 3s dus 9x4 á 9x5 voor 2s max.
Google even op himodel 220814 & bizgreece of himodel en dan vind je wel meer info over de motor.

Prop maat: 10x47 ofwel 10x4.7 is diameter x spoed. Diameter is in inches dis 10x2,54 = 25,4cm. Spoed ook alleen dit is de voorwaards afgelegde afstand per omwenteling. Dit bepaald dus de snelheid. Spoed de trekkracht. Al is het deels ook de combinatie tussen die 2.

In de meeste gevallen (niet al te grote props) is het 1inch diameter erbij is 1 spoed eraf om de stroom ongeveer gelijk te houden. Andersom idem.

Die van rctechnics kan ook op 2s. Misschien moet er wel wat extra gewicht in de neus.
(1450kv van 36 gram)

Gr. Dennis

Laatst bewerkt:
is een 1100KV met een 9x7 prop op een 2s lipo (7.4v) ook een optie?

N.a.v. PB's

Hoi,

(1450kv van 36 gram)

Gr. Dennis

Back