Hoe mooie 2,5cm gaten maken in balsa

Ik ben begonnen met de bouw van de Gnubbele. In dit model zitten veel gaten van 2,5cm doorsnee in 4mm balsa om het nodige gewicht te besparen. Zagen wordt iet echt mooi en om de gaten te snijden zijn ze eigenlijk net te klein.
Hoe krijg ik ze mooi egaal rond????

Een cirkelsnijder werkt top.

cirkelsnijder_olfa_geel.jpg

tussen 5 en 10 euro in de hobbywinkel.

afb9099.gif
Dat kun je ook zelf maken natuurlijk.
Of hetzelfde principe maar dan met je Dremel er in kun je ook grote gaten maken in triplex.

dat even uitleggen.... mijn dremel is regelbaar, maar de langzaamste stand is echt nog te snel om iets met zon grote diameter netjes rond te draaien... klinkt interessant! keep talkin'

Hallo,

Zeer simpel, een taps uitlopend rondhout; kleef er schuurpapier rond
bevestig dit in een kolomboormachine ;zet op het LAAGSTE toerental en klaar is het. Natuurlijk eerst een gat van een paar millimeter kleiner boren.

Mvg,

Paul Siemons

zou dit niet goed kunnen met een gewone speed-boor? als deze goed scherp is en je met een beetje beleid boord, (wel je werkstuk op een vlak stuk houd leggen) moet het toch aardig goedkomen?

speed boor... kolomboor.... pfff grof geweld voor dat dunne, kwetsbare balsa. Snijdertje werkt naar mijn idee het netste, snelste, en nog stofvrij ook :wink:

Als je het balsa, eventueel als paketje, tussen twee plankjes ander materiaal klemt moet 't met een speedboor wel lukken volgens mij, maar ik zou het eerst wel ff proberen met een proefstukje :wink:

Ik heb zo'n ding van Monkey aangeschaft en dat gaat super. Bij dikker en harder balsa gewoon van twee kanten snijden. Zal vanavond weer wat foto's plaatsen van het bouwproject.
Kijk onder rubriek elektro naar "Bouwverslag Gnubbele"

IK heb dit probleem ook gehad alleen dan bij een andere maat gat en ik heb toen op de draaibank een busje gedraaid buitendiameter in jouw geval 25mm en de binnen diameter 24.3mm en die gebruikte ik zeg maar als boor en ik kreeg daarmee echt een superresultaat!

Back