Hoe motor-as vervangen van brushless?

• Topicstarter Topicstarter MPXfan
  • Startdatum Startdatum
M

MPXfan

Guest
Dag allemaal,

Doordat mijn brushless (gelukkig) op de werkbank er vandoor ging, met achterlating van een motorspant in 10 stukjes in mijn electro-Sports Calmato, is de motor-as waarop de propellor zit verbogen geraakt.

Een vervangende as is geen probleem. Wél krijg ik de huidige as er niet uit. Het gaat om deze motor: Hobbycity Online R/C Hobby Store : TR 35-42B 1250kv Brushless Outrunner (Eq: AXi 2820 $25.20

Vooraan de as zit een metalen borgring, die ik eraf heb gewipt.
Aan de achterkant van de motor zat de as vast met een imbusje in het motorhuis. Ook die is losgedraaid.

Hoe nu verder? Ik krijg de as nog steeds niet los uit de motor (draait nog lustig mee met het roterende motorhuis). Wie kan mij helpen met wijze raad of een linkje?

Dank,
Richard

Dag allemaal,

Doordat mijn brushless (gelukkig) op de werkbank er vandoor ging, met achterlating van een motorspant in 10 stukjes in mijn electro-Sports Calmato, is de motor-as waarop de propellor zit verbogen geraakt.

Een vervangende as is geen probleem. Wél krijg ik de huidige as er niet uit. Het gaat om deze motor: Hobbycity Online R/C Hobby Store : TR 35-42B 1250kv Brushless Outrunner (Eq: AXi 2820 $25.20

Vooraan de as zit een metalen borgring, die ik eraf heb gewipt.
Aan de achterkant van de motor zat de as vast met een imbusje in het motorhuis. Ook die is losgedraaid.

Hoe nu verder? Ik krijg de as nog steeds niet los uit de motor (draait nog lustig mee met het roterende motorhuis). Wie kan mij helpen met wijze raad of een linkje?

Dank,
Richard
of er zit nog ergens een imbusje vast stiekem, of je moet wat steviger trekken. Hij wordt namelijk best stevig erin getrokken door de magneten..

Inderdaad. De bel even van de magneten en spoel halen (gaat soms vrij stroef door de magnetische kracht). Dan is je motortje dus in twee delen. Dan met een hamertje het asje der rustig uittikken. Gaat makkelijker en je kunt de magneten en spoel niet beschadigen.

Inderdaad. De bel even van de magneten en spoel halen (gaat soms vrij stroef door de magnetische kracht). Dan is je motortje dus in twee delen. Dan met een hamertje het asje der rustig uittikken. Gaat makkelijker en je kunt de magneten en spoel niet beschadigen.
over dat hamertje, ik weet niet of je het tot je beschikking hebt, maar een bankhamertje met plastic kop is wel handig als je de nieuwe as erin tikt, heb je minder kans op beschadigen

Dank voor al jullie reacties. Morgen maar eens zo'n hamertje aanschaffen.

@Ron: Domme vraag over ''de binnenring van de lagers...'': zitten de lagers aan beide kanten, onder of boven? Of is dit voor ieder merk anders? Hoe is dit te herkennen?

Thanks,
Richard

Er zitten (minstens) twee lagers in. Een van de twee kun je uiteraard niet ondersteunen. Maar eigenlijk zou je de as er zo uit moeten kunnen trekken, of er moet ergens een putje of braampje zitten.

Back