Hoe om te gaan met gemengde kleuren?

Discussie in 'Plastic Modelbouw' gestart door Piwie, 24 aug 2020.

1. Piwie

Piwie

Lid geworden:
    24 aug 2020
    Recentelijk mijn oude hobby opgepakt en loop tegen wat uitdagingen aan met betrekking tot gemengde kleuren. Hopenlijk kan ik hier wat nuttige tips op doen nu modelbouw bijeenkomsten momenteel niet doorgaan.

Heeft iemand ervaring met het bewaren van gemengde kleuren?
    Op dit moment verf ik met de hand in meerdere dunne lagen (acryl). Verf wordt in kleine hoeveelheden gemengd. Als ik een stuk afplak dan gebruik ik de onderkleur om lekken te voorkomen door de nieuwe kleur. Dit werkt goed maar aangezien ik de gemengde verf niet bewaar gaat dat nu niet met een matig resultaat tot gevolg.

Naast deze situatie zijn er vaak ook kleine uitstekende delen dit te kwetsbaar zijn om er meteen op te lijmen en zijn er altijd wel wat kleine correcties nodig met de gemengde kleur. Al met al genoeg reden om de verf te bewaren. Heeft iemand hier ervaring mee? Op wat voor manier kan ik het het beste bewaren en hoe lang blijft het goed? Ik gebruik op dit moment Revell acryl verf.

De gemengde kleur lijkt totaal niet op de kleur op de doos / handleiding.
    Op dit moment werk ik aan een Revell Spitfire mkV (#03940-0379) met een tropical camouflage. De onderkant is een 50/50 mengverhouding die veel te blauw uitvalt tov de kleur op de doos. Het is echt niet mooi. De verhouding aangepast naar iets van 10/90 voor een acceptabeler resultaat maar nog steeds niet tevreden. Ik heb gezocht naar andere bouwpakketten met de "tropical" camo (ik geloof eentje van Tamiya) maar die kleuren die daar gebruikt werden kwamen niet voor op de conversietabellen met Revell. Hoe lossen jullie dit soort problemen op?

Inmiddels kleine spuiten geregeld (1 ml) om beter te doseren maar dat lijkt een "single use" oplossing. Ik overweeg over te stappen op vallejo air om makkelijker te kunnen doseren. Maar de hoeveelheid ontbrekende nummers tussen Revell en vallejo heeft met tot dusverre weerhouden om over te stappen van Revell acryl verf.

Verf conversie tabellen
    Ik kies voor Revell omdat ze voordeliger zijn om te experimenteren en verschillende basis technieken te oefenen. Gemakshalve daarom ook Revell verf gekozen. Op termijn wil ik andere merken gebruiken om een bredere keuze mogelijk maken (Fokker D21 bijvoorbeeld, Tamiya P-38). Vallejo lijkt de benchmark te zijn maar kleur conversies en mengen gaat me nog niet goed af. Zijn er andere "beginners" die deze overstap hebben gemaakt en hun ervaring willen delen?

mvg Peter

2. IJNfan

IJNfan

Lid geworden:
    9 mei 2020
    Dag Peter,

Ik ben sinds Januari weer met de hobby begonnen na een stevige pauze, en heb toen ook gebruik gemaakt van Revel verf. als het gaat om verven heb ik zelf de gewoonte om eerste alles wat ik moet lijmen te lijmen. Vanzelfsprekend gaat niet alles op het model maar de subassemblies zijn meestal al af als de verfspuit eraan te pas komt. Als je gaat mengen en je bewaart het niet dan is het bijna onmogelijk om exact dezelfde kleur later weer te mengen, kleine verschillen kreeg ik er tenminste niet uit.

Ik ben zelf begonnen in januari met kwastverven en revell, hier ben ik echter heel snel mee gestopt, de revell ging in de kliko en nu gebruik ik Tamiya uit de airbrush, ik heb dus geen ervaring met vallejo.

Bewaren gemengde verf

Consequentie is dat je veel moet mengen en dus bewaren. Ik bewaar mijn gemengde kleuren in van die medicijnpotjes met een dekseltje wat je erop draait, maar alles wat je goed kan dichtdraaien werkt wel denk ik. Op het moment dat je begint met verven is het voor mij zaak dat ik genoeg meng voor het hele model. Wat over is kun je bewaren voor een volgend model als het een algemene kleur is, of weggooien.

Ik heb geen ervaring met revell bewaren, maar de gemengde Tamiya's bewaar ik soms maanden zonder problemen, zolang het potje maar goed afgesloten is zodat het niet uidroogt moeten de meeste verfjes wel een poosje houdbaar zijn.

Kleurconversie

Als een kleur niet 1 op 1 op de conversietabel voorkomt dan betekent dat niet dat er geen kleur is die in de buurt komt, of dat er geen bouwverslag te vinden is op een forum waar het schema in een ander merk is geverfd.
    Als je op fora ook niks kan vinden kun je het altijd nog op gevoel doen, kijken in de hobbyshop welke kleur het dichtste bij de kleur komt die je nodig hebt.

Mengen

Waarom jouw onderkantkleurtje te blauw uitvalt is lastig zeggen. Als een kleur ook na mengen niet mooi is dan gebruik je misschien wel de aanbevolen kleuren van de kit, maar niet de "goede" kleuren, want je bent er duidelijk niet tevreden mee. In zo'n geval zou ik de aanbevelingen van het kit gewoon vergeten en een kleur zoeken die je zelf mooi vind, of mengen.

Bij het mengen probeer ik altijd vanuit een basiskleur te werken die het dichtste bij de kleur zit die ik wil bereiken. Dan kun je met kleine beetjes de kleurtoon aanpassen tot ie is wat je wilt, maar het blijft een gevoelswerkje.

Om een voorbeeld te geven, de Hood van Trumpeter geeft als kleur voor het grijs een Gunze kleur H307. Voor deze kleur is geen exact Tamiya alternatief dus heb ik uitgezocht welke kleuren ongeveer in de buurt komen en wat de Hood in het echt had als kleur. Uiteindelijk heb ik gekozen voor XF-82, niet een directe match, maar ik vind hem wel erg mooi staan dus dan is dat prima!

https://i.imgur.com/k6RgX1J.jpg

hetzelfde geldt voor het dek, die moest contrasteren met de hoofdkleur grijs, daar heb ik voor gekeken welke kleur mooi paste bij xf-82.

https://i.imgur.com/5V7YjJu.jpg

Ik hoop dat je hier iets aan hebt?

Mv.gr gerco

3. stunthenk

stunthenk The First Aviators

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Over de juiste verfkleuren wordt eindeloos gedebatteerd! Eén van de problemen is dat de meeste merken niet alle kleuren die je zou willen in hun programma hebben. Een ander is dat bouwdoosfabrikanten en verfmerken het ook niet altijd bij het rechte eind hebben. Revell is berucht vanwege dat ze in hun bouwdozen alleen mengrecepten van hun eigen verfmerk voorschrijven, terwijl in de praktijk blijkt dat je bij meerdere merken uitkomt, als je de juiste kleuren wilt hebben. Het voorbeeld wat je noemt, de onderkant van Geallieerde vliegtuigen in woestijncamouflage geeft dat wel aan: De juiste kleur is Azure Blue. Humbrol heeft een kleur met die naam, potje 157, maar die is veel te donker. De Revell kleur die het meest in de buurt komt is 49, Hell Blau. Dat is eigenlijk de Duitse kleur RLM 65, maar dat lijkt veel op Azure Blue. Humbrol 65 is ook een redelijke match, maar is iets te blauw.
    Er zijn diverse conversietabellen in omloop. De meest gebruikte is die van IPMS Stockholm. Daar is ook veel uitleg te lezen over de kleursystemen van de diverse luchtmachten. Link naar deel 1: https://www.ipmsstockholm.se/home/urbans-color-reference-charts-part-i/
    Verder kan ik nog een troost meegeven: de preciese tinten van de zelfde kleur van verschillende partijen van de zelfde verffabrikant voor grote vliegtuigen zijn ook niet hetzelfde; en verf verbleekt in de loop van de tijd (vooral in de woestijn).
    Sterkte ermee!
    Henk

4. Piwie

Piwie

Lid geworden:
    24 aug 2020
    Bedankt voor de tips. Ik zal eens potjes gaan verzamelen om mengverf te bewaren. Maar als er een passende kleur is van een ander merk zoals Henk aangeeft heeft dat wel de voorkeur. Die website van ipmsstockholm ziet er inderdaad zeer nuttig uit. Ik heb ook gezien dat er verfsetjes zijn die specifiek op een luchtmacht uit een bepaalde periode zijn. Misschien is dat ook nog wel interessant? Maar dan ga ik wel eerst meer voorwerk doen.

Een airbrush ben ik aan het overwegen. Maar aangezien ik geen echt goed plek heb om mijn hobby uit te oefenen wacht ik daar nog even mee.

De spitfire MkV "tropical" zit momenteel in de lak. De onderkant is niet naar tevredenheid gelukt door lekkende verf op verschillende plekken en door onvoldoende af te plakken (zie onderkant neus). Over de bovenkant ben ik wel tevreden qua resultaat.

Andere leerpunten:
    - kap over het model na het vernissen. Nu is er een vliegje op blijven plakken (zie linkerzijde onder de Q op de achterrand van de vleugel.
    - Kneedgum in de wielkasten / openingen is lastig te verwijderen. Volgende keer schuurspons gebruiken en eventueel een beetje herstellen na afloop
    - Korreltjes in de verf. Erg irritant en (nog) geen idee wat dit heeft veroorzaakt maar het is bij sommige kleuren en lagen voorgekomen. De acryl verf wordt met Revell Aqua mix verdunt en dan 4~5 lagen tot het dekkend is.
    - De details van de oppervlakten lijken deels verloren te gaan door de diverse lagen verf en vernis. Misschien toch die airbrush overwegen???

Revell Spitfire Mk.Vc (tropical) (3).jpeg
    Hier is duidelijk te zien dat ik niet vergenoeg heb afgeplakt onder de neus.
    Revell Spitfire Mk.Vc (tropical) (1).jpeg
    Hier is het vliegje zichtbaar op de achterrand van de vleugel onder de Q.

Revell Spitfire Mk.Vc (tropical) (2).jpeg
    Hier is het eindresultaat qua kleur goed te zien. Het is veel blauwer dan op de foto's van de doos maar uiteindelijk toch nog wel acceptabel. Ook zie je tussen de uitlaat en de propeller een voorbeeld van een korreltje in de lak.

Ik ga nu de wheatering doen met nieuwe panel liner en olieverf aangezien het met acryl verf niet lukte bij mijn vorige model (bf-109). Daarna beginnen aan de Revell B-25D Michell (1/48) die klaar ligt.

5. stunthenk

Lid geworden:
    7 feb 2006
    Die Spitfire ziet er niet slecht uit! Mijn eerste modellen, na een ERG lange stop, waren beslist niet beter! Maar hij zou nog wel een laagje matte lak kunnen gebruiken, die kisten waren in het echt niet zo glanzend. Voor wat betreft tips en technieken, een airbrush levert uiteindelijk de mooiste resultaten op, ook al is het leren gebruiken van zo'n ding vergelijkbaar met het leren van een nieuw vak.
    Afplakken blijft een probleem; Tamiya tape is en blijft het beste, alhoewel het duur is en je soms betere resultaten krijgt met een combinatie van goedkoop plakband van de bouwmarkt of de Action ('voor tere oppervlakten'), vershoudplastic uit de keuken en Humbrol Maskol. Het afdekken van wielkasten kan prima met keukenpapier, desnoods vochtig gemaakt om het er goed passend in te kunnen proppen. Dun schuimrubber is een alternatief.
    Korreltjes in de verf geven aan dat op die plek de verf bijna droog op het model is beland. Gebeurt het meest op rompzijkanten terwijl je de vleugel aan het spuiten bent. Als het met kwasten gebeurt is je verf niet genoeg geroerd, of is gaan korrelen; dit kan gebeuren met wat oudere, halflege potjes. Oplossing is om de korrels droog weg te poetsen met een doekje (stukje oud T-shirt bijvoorbeeld) om je vinger. Als het heel erg is en je hebt vertrouwen in de dikte van de verflaag kun je zelfs een nagelpolijstvijl van het Kruidvat gebruiken. En dan met de blanke lak voor het aanbrengen van de decals wat extra aandacht aan die plekken te geven.
    Verwering doe je het liefst met materiaal wat anders is dan de gebruikte verf. Dus als je enamel (op basis van oplossingsmiddelen) gebruikt, kun je het best verweren met acryl gebaseerd spul. En andersom. Uitzondering zijn de pastelkrijtjes die kunstenaars gebruiken om te tekenen. Die kun je met een stukje grof schuurpapier tot poeder maken. Ideaal voor uitlaat- en geschutssporen. Opbrengen met je vinger, een wattenstaafje of een doekje. Twee of drie krijtjes met de vieste bruine en grijze kleuren gaan de rest van je modelbouwersleven mee. Ze zijn ook verkrijgbaar als potloden, voor kruitsporen achter mitrailleurs. Uitvegen met vinger of penseel.
    Er zijn erg veel bouwtips te vinden op de IPMS website: https://www.ipms.nl/artikelen/tips

Laatst bewerkt: 8 sep 2020
  6. Piwie

Piwie

Lid geworden:
    24 aug 2020
    De matte vernislaag komt aan het einde als de verwering klaar is. Dat ziet er inderdaad een stuk beter uit dan glans. Omdat ik verf in meerdere lagen maak ik misschien te weinig verf aan die vervolgens te snel droogt in het verfpallet. Op een propeller heb ik Tamiya schuurpapier van 1500 gebruikt om het weg te schuren. Maar dat was een redelijk makkelijk oppervlak. De romp durfde ik niet aan.

Voor de verwering had ik eerst een acryl wash ("vallero game wash volgens mij) op acryl ondergrond. Dat droogde veel en veel te snel en was niet uit te vegen. Daarna poedervorm gebruikt wat iets beter ging maar nog niet naar tevredenheid. Tamiya panel liner ging redelijk en nu ga ik ook zwarte verf op tinner basis gebruiken. Ik ben benieuwd hoe dat gaat en hoeveel details ik over hou met al die lagen. Ook mitrailleursporen en uitlaatsporen ga ik voor het eerst proberen. Gelukkig zaten er een aantal grote onderdelen in de doos die niet gebruikt werden die ik kan gebuiken om te experimenteren. Als ik klaar ben zal ik nog een foto uploaden met het resultaat.

7. stunthenk

Lid geworden:
    7 feb 2006

Deel Deze Pagina