Hoe ontladen

Voor mijn gravel hound heb ik 2 ni cd accu. Deze moeten ontlaad worden door een geheugen effect. Hoe kan ik dit nou het beste doen? want als de auto niet meer rijd(en opgetild de banden niet draaien)kan ik toch nog weleens waar langzaam de banden draaien. Dus de accu's zijn niet helemaal leeg. Hoe krijg ik ze nou echt leeg? Want ik zit nou iedere keer 20 minuten met de auto in me hand gas te geven.

Greets

Ik zou de FAQ over cellen eens lezen en eens de zoekfunctie gebruiken, voordat Ernst weer moet uitleggen dat de geheuegenfunctie bij NiCads niet (meer) bestaat enzo... Ik weet zeker dat de FAQ en de zoekfunctie al je vragen zullen beantwoorden.

Deze nicd hebben wel een geheugen functie zei de man op in de winkel. Vergoed jij me een nieuwe als later blijkt dat hij het wel had?

Staat er "sukkel" op mijn voorhoofd dan? Ik zeg alleen dat je eerst eens de zoekfunctie en de FAQ moet gebruiken, en zo te zien heb je dat nog niet gedaan.

Doe dat nou eerst eens, echt, je zult zien dat je heel veel verder bent daarna. Daarna praten we verder.

Als jij je accu`s leegrijdt zoals je beschrijft krijg je daar nooit last van.
Niccads moet je gewoon gebruiken en geen zorgen maken! Voordat jouw accu`s geheugeneffect krijgen is je auto allang versleten.

mee eens, als je auto nauwelijks nog vooruit komt, dan zijn je nicads al meer ontladen dan eigenlijk goed voor ze is. Je hebt dan geen last van het geheugeneffect. Je hebt dan echt geen ontlader nodig, gewoon blijven gebruiken die nicads!
Een ontlader heb je alleen nodig als je de nicads regelmatig niet verder leegmaakt dan bv. de helft van de capaciteit, dan kun je met het geheugeneffect te maken krijgen.

idd Ik gebruik een ontlader voor mijn vliegaccus, omdat ik die mooit leegvlieg :P en wel ieder weekeind een volle accu wil hebben.

Je kan beter zo nu en dan het snelladen (als je dat doet) afwisselen door een keer langzaam te laden. Dat heeft meer zin voor het behoud van de accu.

TheHawk zei:
Deze nicd hebben wel een geheugen functie zei de man op in de winkel. Vergoed jij me een nieuwe als later blijkt dat hij het wel had?

Ja.

Die winkel heeft het helemaal fout. Geloof nu maar die oude eigenwijze modelbouwers die al jaren die nicad's "misbruiken" en "mishandelen" Vroeger bij de oude cintercellen was er nog sprake van een duidelijk geheugen effect, maar bij de moderne nicad's nietmeer. Dat zou ook niet goed zijn voor de gereedsschapsindustrie. Kijk maar eens op de bouw of in je eigen werkhok. Die accuboor wordt ook met willekeur geladen ook als de accu nog niet helemal leeg is toch laadt men die dan op. Als je dan telkens nieuwe accu's moest kopen zouden die machine's niet zo groot verspreid zijn geworden.

Ok,

maar wanneer is mijn auto dan echt leeg?

Op een gegeven moment stopt ie met rijden en gaat ie "schokken" dan kan ik hem optillen(dan blijven de banden 2 minuten draaien) en dan gaan ze zo ook schokken(dan kan ik 20 minuten met de auto in me handen gaan staan voordat hij helemaal niets meer doet)

Als de auto niet "normaal" meer rijdt is de accu zo goed als leeg. Er zit dan nog minder dan 10% lading in.
In de regelaar zit een beveiliging ingebouwd die de motor stopt als de accu zo goed als leeg is. Omdat de accuspanning weer iets oploopt als hij geen stroom meer hoeft te leveren zal de regelaar al snel weer inschakelen. Maar de accu is zo goed als leeg dus zakt de spanning al snel weer en stopt de regelaar weer. De auto gaat dus met schokjes rijden.
Als je doorgaat zoals je zegt tot de wielen helemaal niet meer draaien dan heb je de accu echt helemaal leeg getrokken. Op dat moment ben je al veel te ver gegaan en zal de accu schade oplopen als je dat te vaak doet. Dus heel simpel, als de auto niet goed meer rijdt is de accu leeg en moet je hem opladen.

hallo

the hawk als je zo met je accu's om springt dan denk ik eerder dat je zelf door je eigen doen snel aan nieuwe toe bent

en niet door de raad die andere mensen je willen en kunnen geven.

ik heb nicad's 1.2 amp rode sanyo de beste die er ooit gemaakt zijn geworden
die heb ik reeds meer dan 10 jaar en die doen het nog steeds
waar zullen uw nicad pakjes zijn binnen 10 jaar als je zo verder doet

zoal ernst reeds zei als je auto stopt dan ben je reeds tever aan het gaan
je auto dan van de grodn tillen en nog 20 minuten laten door draaien tot echt alles stopt is pure onzin en onodig

groeten raf

het optillen dat ie nie meer draaid is idee van de winkel he ;) ik zal in het vervolg doorrijden totdat hij begint te schokken en dan stoppen.

Doorrijden totdat je merkt dat de puf eruit is is goed genoeg. Dat die knakker van de winkel die tip van dat optillen aan je geeft zegt genoeg over zijn kennis van cellen lijkt me :?

Alle winkeliers willen zo veel mogelijk verkopen, dat is ook logies. Helaas zijn er winkeliers die dat proberen door niet helemaal juiste informatie (ik ben nog voorzichtig) te verstrekken. Dan zijn er ook nog winkeliers die niet precies weten wat ze verkopen. De technische kennis van de gemiddelde verkoper bij heel veel winkels is ronduit bedroevend. Dat zal vele oorzaken hebben maar ik vind dat zoiets niet zou mogen voorkomen. Als je in een modelbouwwinkel werkt dan MOET je het nodige van de modelbouw afweten. Je kan natuurlijk niet alles weten dus dan moet je zo eerlijk zijn en dat ook zeggen en een collega die het wel weet erbij halen. Weet niemand het of ben je niet zeker ZEG DAT DAN OOK EERLIJK. Ik neem het een verkoper niet kwalijk als hij iets niet (precies) weet, als hij het maar eerlijk zegt! Wat ik een verkoper WEL kwalijk neem is dat hij maar iets verzint om toch maar "deskundig" te lijken.
Deze verkoper haalt een heleboel dingen door elkaar en doet zich als deskundige voor. Het geheugeneffect is echt iets uit de oude doos. Moderne NiCad cellen hebben hier zo goed als geen last meer van. Wanneer je een accu steeds maar gedeeltelijk leeg gebruikt en je de accu dan weer gaat laden dan krijg een een heel klein beetje geheugeneffect na een jaar of zo. Dus wanneer je de accu één of twee keer per jaar dan wel goed ontlaad zal je er helemaal geen last van hebben.
Een NiCad accu helemaal tot 0V leeg trekken (tot de wielen helemaal stoppen) is echt slecht voor de cellen! Het schijnt enkele voordelen te hebben wanneer de cellen met vreselijk hoge stromen geladen en ontladen worden. De inwendige weerstand zou dan iets lager blijven. Ik zal dat niet tegenspreken want ik heb dat nooit echt goed getest. Ik weet wel dat een "gewone" auto rijder, boot kapitein of grond piloot dat zo goed als NIET zal merken. Dus waarom de levensduur van je accu met meer dan de helft verkleinen voor een "voordeel" dat nauwelijks merkbaar is?
Als je echt met wedstrijden gaat meedoen dan zou het kunnen dat die paar honderdste seconde snellere ronde net winst in de wedstrijd kan betekenen. Rij jij gewoon lekker op een parkeerplaats dan is die "winst" totaal onbelangrijk. Het is dan veel belangrijker dat je de accu een heel jaar of nog langer kan blijven gebruiken. Die wedstrijd lui kunnen vaak hun accu na een half jaar al weggooien of in ieder geval niet meer gebruiken voor een wedstrijd.

Ik had mischien nog een vraag,ik die wel een een langzaam laad en ontlaad cyclus.

Waarbij de accu pack tijdens het ontladen,op het hele eind tot in hoog tempo terug tot ongeweer 4v (1 sec ofzo) en dan piept ie en loopt het spannings niivo weer op tot ongeveer 7.17v.

Het is een Sanyo 7.2 v 6 cell 2000 mah accupack,

En ik laad ze ook wel iets met 4A op,is dat nou echt zo slecht als wat de FAQ zegt :(

Als je een 7,2V accu (6 cellen) tot 4V ontlaadt ga je al veel te ver. Normaal moet je nooit verder ontladen dan ongeveer 0,8V per cel als je met een redelijk hoge stroom ontlaadt en niet lager dan ongeveer 1V per cel als je heel langzaam ontlaadt. Zolang de spanning van de accu weer snel terug komt tot zo'n 7V zoals de jouwe nog doet zal de schade wel meevallen maar doe het niet te vaak.
Heel erg snel laden is inderdaad niet zo goed voor de levensduur van de accu. Zoals ik ook al in de FAQ heb geschreven zijn er mensen die zeggen dat het heel snel laden voordelen heeft. Zo zou de inwendige weerstand lager blijven en de capaciteid groter zijn. Dat eerste kan ik niet bevestigen of ontkennen omdat ik daar nooit testen mee heb gedaan. Het tweede is volgens mij niet juist maar als het eerste waar is zou dat een deel van de verklaring kunnen zijn.
Het echt grote nadeel van het hele snelle laden is dat de levensduur van je accu duidelijk korter zal zijn. Als jij een gewone hobby piloot, coureur of schipper bent dan kan je beter je accu's laden met een laadstroom van maximaal 1C. In jouw geval is dat maximaal 2A. De eventueel iets hogere inwendige weerstand zal je echt niet merken maar wel dat je accu duidelijk langer mee zal gaan.

OK,bedankt

Ik had mijn lader op manual staan,op 2.5 dicharge current,en ik zag het pas te laat dat ie op zo'n laag voltage terug liep :( .

Met te automatische fucntie(dan regelt de lader zelf het ontladen,en houd de voltages,enz in gaten)loopt ie lang niet zover terug.
En dat terwijl die dan zelfs nog met een hogere stroom ontlaad ,op 2.8A.

Mischien dat ie dan op het einde de ontlaad stroom omlaag brengt,waardoor de spanning niet te ver terug zakt :?

Maar ik hebt toch nog een vraagje:

Een heleboel mensen gebruiken een 12 v autolamp om de accu cellen leeg te trekken,is dat dan niet schadelijk?

Als je niet te ver gaat en omtijd stopt met ontladen is dit niet schadelijk , duurt wel lang(spreek uit ervaring) tot een volle accu leeg is met zijn auto lampje daarom heb ik er 3 parallel gesckakelt om het wat sneller te laten gaan ( 3kwartier half uur vol 15 minuten bijna lege accu) ik heb er een multimeter aanhangen om te kijken hoe vol hij nog is.

Back