Hoe op een deskundige manier een kontroleluik maken?

Kollega's piloten,

Momenteel ben ik bezig een nieuwe romp aan het maken met verstevigingsringen en spanten (zie foto)

000_0140forum.jpg

De "beplating" van de romp wordt uitgevoerd met een zelfklevende tape (dus geen balsa of ander materiaal) en dit vanaf de voorzijde van de romp (buis aan de linkerzijde) over de verstevigingsringen heen, naar het einde van de romp.
(principe van de Zeppelin)

maar.....

Om de servo's, batterijen en dergelijke te kunnen bereiken voor nazicht en onderhoud moet ik enkele kontroleluikjes maken in de "cover" film.

Hoe kan ik dit op een goede wijze uitvoeren?
(de cover is tamelijk dun =- 0.1 a 0.2 mm)
in de FAQ's heb ik geen info gevonden........

Hoe kan men het luikje laten "scharnieren" of "verwijderbaar" maken ?.....
Hoe kan het luikje deskundig gesloten worden zodat bij het openen geen beschadigingen kan optreden aan de rest van de cover?

Groeten
Steffe

Kan je ook vertellen waar dit voor is?
Komt er nog een latje aan de bovenkant? Dit ziet er wel een beetje buigbaar uit (maar weet de toepassing dus niet).

Voor het luikt zou ik toch een kozijntje maken vast verbonden met het houten frame. Dit is wat ze vroeger met hout-linnen (zweef)vliegtuigen deden.

Als het toch vrij in de folie moet hangen dan denk ik aan een ring (gekromd vanwege de vorm) om de spanning op de folie te kunnen houden.

Hallo Harold,

Dan voor de info.
Ik ben bezig om een nieuwe romp aan het maken voor mijn swordfish

MVC-005F%20%20%20test2.jpg

wat je ziet op mijn 1e plaatje is het achterste deel van de romp.
(nl de bovenste basisplaat welke begint vanaf de air intake naar de staart.)
De ringen die je ziet zijn inderdaad verstevigingsringen (deze zijn nog niet allemaal gemonteerd.)

Inderdaad, een verstevigings latje op de bovenzijde van de ringen is een goed idee.
Een kadertje maken om het toezichtsluikje in te plaatsen lijkt mij ook een zeer goed idee (en gemakkelijk te maken)....
Ik zal mij straks eens achter de tekentafel zetten om een tekening te maken.

Het inspektie luikje zelf: in welk materiaal zou je dit maken? en hoe te bevestigen? (scharnierend? maar hoe?.....)

Hoe zou je het luikje vergrendelen zodat het niet opengaat in volle vlucht?

PS: het rompgeheel is al redelijk stijf hoor, de romp op de foto is +- 100 cm lang.....als ik 500 gr plaats op het uiteinde buigt de basisplaat+- 1.5 cm door...... dit zal nog verminderen, aan de onderzijde komt er nog een tegenprofiel om de doorbuiging nog te verminderen.

vriendelijke groeten
steffe

harold

Ik heb een raampje gemaakt uit MDF (in het Vlaams: geperst karton)
Breedte van de randen is 5 mm
Het geheel is gemaakt uit een deel van een MDF buis en heeft dezelfde vormgeving als de romp...

Een ideale tip van jouw.....

Nog een vraagje: in welk materiaal zou je het luikje maken en hoe de bevestiging uitvoeren aan het raampje?

groeten
steffe

Back