Hoe overleef ik...een wedstrijd

Om maar eens met de gejatte tittel van een kinderboek binnen te vallen.

Stel, ik kan meer dan 5 minuten mijn auto op de baan houden en met andere rijders meerijden.
Dan zou de volgende stap zijn...met wedstrijden meedoen.

Ik denk dat velen dat niet overwegen omdat ze niet weten wat er bij komt kijken. Ik ook niet.

1) De meesten denken dat binnen kortste keren naast de baan staan omdat ze door de grotere goden van de baan zijn gereden. Misschien de eerste misvatting?
2) Dat ze 1 heat kunnen rijden en dan teleurgesteld naar huis worden gestuurd. Met judo mag je de eerste 2 wedstrijden niet verliezen anders kan je naar huis.
3) Wat heb je nodig om wedstrijden mee te doen? Een vrachtwagen met reserve onderdelen? 10 accu's?
4) Hoeveel mag ik eigenlijk aan mijn auto veranderen tijdens de wedstrijd? Nieuwe body, nieuw chassis, nieuwe motor of regelaar?
5) Een transponder? Wat is dat? Hoe kom ik er aan? Wat Kost die?
Hoe overleef je nou eigenlijk een wedstrijd.
6) Is er een goede tactiek voor een beginnende wedstrijdrijder? Moet die volgas proberen iedereen voorbij te komen?
7) Wat moet je doen als je auto tijdens een heat niet lekker stuurt en dus kans maakt om de hekken in te vliegen? Deze heat stoppen en repareren en volgende heat beter? Of proberen de heat af te maken omdat er misschien andere uitvallen en een aantal plaatsen kan winnen?
8 ) Wat is dat met finale A en finale B? Heb je dan 2 winnaars?
9 ) Wedstrijden, wat kost dat nou eigenlijk (hollandse gedachte)?

Zoals mijn vragen al duidelijk maken, ik heb geen idee waar ik het over heb.

Maar als het een beetje inzichtelijk wordt, komen er misschien wat meer wedstrijd rijders?
Het lijkt me een leuke discussie.

Groeten,

Theo

Om maar eens met de gejatte tittel van een kinderboek binnen te vallen.

Stel, ik kan meer dan 5 minuten mijn auto op de baan houden en met andere rijders meerijden.
Dan zou de volgende stap zijn...met wedstrijden meedoen.

Ik denk dat velen dat niet overwegen omdat ze niet weten wat er bij komt kijken. Ik ook niet.

1) De meesten denken dat binnen kortste keren naast de baan staan omdat ze door de grotere goden van de baan zijn gereden. Misschien de eerste misvatting?
dit is inderdaad een misvatting, op het circuit(zekers in het begin) zullen er altijd snellere rijders dan jou.wordt je gedubbeld dan kan je makkelijk in een volgende bocht iets breder gaan zodanig de snellere persoon makkelijk kan paseren.zo hinderd je niemand en kan jij ook verder je ding doen zonder problemen.

2) Dat ze 1 heat kunnen rijden en dan teleurgesteld naar huis worden gestuurd. Met judo mag je de eerste 2 wedstrijden niet verliezen anders kan je naar huis.
er wordt echt niemand naar huis gestuurd. je mag zoveel meedoen als je wilt. en vooral al doende leert men.
3) Wat heb je nodig om wedstrijden mee te doen? Een vrachtwagen met reserve onderdelen? 10 accu's?
met 2 accu's kom je makkelijk de hele dag rond. er worden verschillende klasses gereden waardoor jij de kans krijgt jou accu op tijd te laden.wat de wisselstukken bestreft. is het voor elke auto een beetje anders. je leert de zwakke punten kennen van je wagen en zo bouw je een verzameling nuttige resereve onderdelen op.
4) Hoeveel mag ik eigenlijk aan mijn auto veranderen tijdens de wedstrijd? Nieuwe body, nieuw chassis, nieuwe motor of regelaar?
in principe mag alles veranderd worden. zolang het binnen het reglement valt van de wedstrijd.dit is soms nogal verschillend bij sommige clubs.
5) Een transponder? Wat is dat? Hoe kom ik er aan? Wat Kost die?
een transponder zorgt ervoor dat je ronden(tijden) worden gemeten .op het circuit.dit gebeurd steeds op dezelfste plaats. onder het circuit zal een lus liggen die in verbinding staat met een pc/laptop.een transponder kan je in verschillende winkels kopen. ik ga nu geen namen noemen. ook vind je ze op ebay voor mooie prijzen. je mag rekenen tussen de 70 a 100€ voor 1tje.je kan ook zoeken achter een 2dehands.de meeste clubs hebben ook huurtransponders.
Hoe overleef je nou eigenlijk een wedstrijd?
vooral relax blijven;)
6) Is er een goede tactiek voor een beginnende wedstrijdrijder? Moet die volgas proberen iedereen voorbij te komen?
een goede Tactiek in het begin is gewoon je rondjes rijden. niet gefrusteerd raken omdat andere rapper zijn dan jou.als je direkt wil proberen meegaan met de rappere ga je rapper fouten maken en werkt dat alleen maar in jou nadeel.
7) Wat moet je doen als je auto tijdens een heat niet lekker stuurt en dus kans maakt om de hekken in te vliegen? Deze heat stoppen en repareren en volgende heat beter? Of proberen de heat af te maken omdat er misschien andere uitvallen en een aantal plaatsen kan winnen?
gewoon proberen uitrijden. zolang je de andere niet hinderd.
8 ) Wat is dat met finale A en finale B? Heb je dan 2 winnaars?
een heat bestaat uit meestal 10 rijders.(naargelang de grote van het circuit) als er meer rijders ingeschreven voor dezelfste klasse dan bepalen de kwalis in welke heat je beland. de 10 snelste zullen Afinale rijden. wie niet in de a-finale beland. rijd de b-finale. er zijn geen 2winnaars.enkel in de a-finale zijn er winnaars.
9 ) Wedstrijden, wat kost dat nou eigenlijk (hollandse gedachte)?
meestal om 1 klasse te rijden komt dit op 10€ (zonder eventueel het huren van een transponder)

Zoals mijn vragen al duidelijk maken, ik heb geen idee waar ik het over heb.

Maar als het een beetje inzichtelijk wordt, komen er misschien wat meer wedstrijd rijders?
Het lijkt me een leuke discussie.inderdaad een hele leuke discussie

Groeten,

Theo

Groeten Dafke

Je moet een wedstrijd zeker niet zien om het willen winnen of het willen voor blijven van anderen. Als het je eerste ervaring wordt gaat je dat toch niet lukken en zal je ook alle concentratie verliezen om correct te blijven rijden. Rij je eigen race, laat iedere snelle auto voorbij en zie vanzelf waar je eindigd.

1e tip is probeer berekenbaar te rijden. Met andere woorden: ga niet als een dweil over het circuit en neem de bochten ruim zodat de snelle mannen achter je goed kunnen inschatten hoe ze je voorbij kunnen gaan.

Ik zelf ben clubcampioen geworden met alleen 1 lader, 1 accu en 1 set banden en zeer weinig gesleutel. Ik deed het voor de lol naast mijn brandstof 1:8 en blijkbaar kan het zo wel in een veld waar rijders met vele laders, ontladers en accu's zitten.

Gezond verstand is gewoon het belangrijkste.

Ik wil daaraan toevoegen dat je op 1 wedstrijd dag meer leert dan een heel seizoen rondscheuren op parkeerplaatsen. Dus als je verder wilt komen, gewoon doen !!

Bricks heeft het prima uitgelegd, ook al is het voor Offroad, bij Onroad hoef je alleen de lucht niet in :mrgreen:.

Neem de tijd en geniet van het rijden.

Groet Robert

Dus kwali's zijn dus als de tijdritten in de 1:1 F1? Gaatje laten vallen en dan een snel rondje neerzetten?
Een transponder is dus belangrijk als wedstrijden gaat doen?
Relax, is leuk gezegd maar het gaat wel eens verhit aan toe op de rijdersopstelling.

Quali is zoveel mogelijk ronden in een bepaalde tijd rijden. (meestal 5min)

Een transponder moet je hebben. Op die manier weet het telsysteem wanneer jouw auto over de finish rijdt.

Hoe meer wedstrijden je rijdt, hoe minder zenuwen je krijgt, maar ze gaan nooit helemaal weg :p Iedereen is begonnen met veel zenuwen ;-)

De kwali's had ik verkeerd gelezen in 'bricks' zijn document.
Dus je hebt dus nodig: een auto, zender, 2 accu's, transponder en stalen zenuwen :-).
Meer niet?

Lader , gereedschap , wat verschillende sets bandjes , de nodige spares...

Met alleen een auto , zender en 2 accu's ben je er nog niet ;)

Even afhankelijk welke klasse er gereden wordt. Bij de tourwagen klasse zit men meestal aan een specifieke band vast. Ook qua motor en regelaar moet je onderzoek doen wat er verplicht/mogelijk is.
Dit is te vaag voor beginners die dit lezen.
Betekend dat je moet vragen welke bandjes je moet kopen voor een bepaalde klasse?
Ik heb ook wel eens de term hand-out voorbij zien komen?
Vertel meer.

Niet te vaag dus want je begreep het in een keer ;)

Klopt, veel klasses hebben een verplichte band of een "hand-out" die je overigens gewoon moet kopen hoor, die krijg je niet. De term hand-out is meer dat je de banden op de race zelf koop bij de wedstrijdleiding. Vaak zijn deze banden gemerkt vooraf. Op andere wedstrijden zal je bij de club moeten vragen met welke banden, motor en ESC gereden wordt...

Of.....

Je gaat gewoon lekker Pro10 rijden. Dan mag je zelf weten welk merk banden, motor en ESC je rijd. Mits de motor maar een 10.5 is en de banden foam... Meer hierover kan je vinden in het Pro10 topic.

koop-bouw-een-pro10-wgt-f1-keep-pancars-alive

Erg leuke en snelle klasse die goed in deelnemers aan het groeien is. Ook voor een beginner kan je hier best in rijden aangezien er veel hulp is om je goed rond te krijgen...

Laatst bewerkt door een moderator:
Iedereen kan zijn regeltjes posten waaraan je moet voldoen om aan een bepaalde wedstrijd mee kunnen doen?

Ik heb gisteren bij de MACH weer de pancars/pro10s over de baan zien vliegen. Het ziet er erg gaaf uit.

Maar ik will eerst mijn T2 meer dan 5min over de baan kunnen sturen zonder dat ik de kant raak. De pro10 gaat mij te hard.

Zodra ik het langer dan 5 minuten uithoud dan wil ik misschien ZAC's gaan rijden (regeltjes te vinden op de website van MACH).

Voor mij en misschien anderen is het rijden van wedstrijden een stap.

Daarom dit draadje.

Er staat volgens mij een hele goedkope corally c10x op het forum... zou zeggen probeer het uit met een goed setje banden en electronica "die je nog hebt liggen" en kijk wat je er van vindt

@tkm: Geloof me, de snelheids ervaring die je hebt als kijker of als rijder is compleet anders. En buiten heb je veel meer ruimte om te reargeren op alles. Binnen gaat het idd al snel hard!

Wij zelf als rijders buiten denken vaak van mhoah, ging wel lekker en dan zie je jezelf terug op een filmpje en dán pas denk je wow, dat gaat best hard. Staar je niet blind op het indoorseizoen. Buiten is 2wd Pro10 echt een stuk anders dan de WGT en 1/12 binnen.

Back