Hoe pitch afstellen op Head met Flybar

• Topicstarter Topicstarter DatafoxChris
  • Startdatum Startdatum
D

DatafoxChris

Guest
Hoe kan ik het beste de pitch afstellen op een normale head met twee blades, met flybar? Moet je de flybar eerst vastzetten voordat je de pitch gaat meten en afstellen ?

De pitch is nog nooit afgesteld op m'n zelfbouw trex 500, en er zit een flinke bibber in wanneer hij gaat vliegen. De originele Align CF Blades zijn wel perfect gebalanceerd.

Voor foto's van de heli: www.RCschiedam.nl

Alle tips zijn welkom !

Thanks Martin! Die pagina gaf me genoeg informatie.

Heb nu het volgende gedaan:

Ontkoppel de hoofd motor, zodat de blades niet kunnen gaan draaien. Uiteraard met deze machines gaat de veiligheid voor alles!
Zet dan op iedere blade een pitch gauge, door hem erop te schuiven tot op ongeveer 1/3 blade-lengte vanaf de as gezien.
Zet de servo's neutraal door de heli in te schakelen, te wachten totdat hij vliegklaar is, en hem dan weer uit te zetten.
Dan ga je naast de heli staan, en je draait de eerste blade naar je toe. Dan zet je de flybar horizontaal door eroverheen te kijken naar een horizontale referentie.... rand van een kast, plank aan de muur...
Dan kijk je over de pitch gauge naar de flybar. Je verschuift de gauge totdat de bovenste lineaal-rand gelijk staat met de flybar.
Daarna draai je het tweede blad voorzichtig naar je toe, zet je de flybar opnieuw horizontaal, en zet je weer de bovenste rand van de tweede gauge gelijk met de flybar.
Nu kun je op beide gauges de hoek aflezen die de blades maken in neutraal stand. Dit zou voor beide zo dicht mogelijk bij de nul moeten zijn.

Is dit de juiste manier, of kan het nog preciezer ?

Ik zet de gauge er pas op als de servo's zijn geinitialiseerd en laat de heli en de zender aan staan. Voordeel is dat alles in de juiste stand blijft staan. Overigens de heli op 3D vliegen zetten.
Groeten
Martin

OK, heb ik nu gedaan, uiteraard wel de motor ontkoppeld :)
Heb je de website nog even bekeken?
Alle tips en ideeen zijn welkom !

OK, heb ik nu gedaan, uiteraard wel de motor ontkoppeld :)
Heb je de website nog even bekeken?
Alle tips en ideeen zijn welkom !

Ik heb net je website even bekeken en het enige dat ik uit kan brengen is: WOW!!!

24-05-2010_03.jpg

Lekker bezig Chris. Succes met je project.

Overigens gebruikte ik altijd een waterpasje (alleen dat glazen stukje met die bel erin). Die plakte ik dan met een stukje dubbelzijdig tape op de flybar. Zo is de flybar netjes horizontaal te krijgen bij het afstellen van de bladhoek. Je kan het ook met een 3.5mm hex tooltje doen zoals hier:

Dan staat de flybar gelijk vast. Alleen zou ik in plaats van een 3.5mm hex tooltje iets van een tiewrap of satéstokje gebruiken, met zo'n metalen hex tooltje zal je het aluminium waarschijnlijk beschadigen.

Let er bij het afstellen van de bladhoek goed op dat het blad recht zit in de bladhouder, dat de servohevels netjes 90 graden staan en de pitch op 50% (midstick)

Laatst bewerkt door een moderator:
Back