Hoe pitch bereik instellen? (Align trex 550 + Graupner mx16)

Psygho (Emil)

Forum veteraan
Hoi, eindelijk is mijn 550 heli zo goed als "af"..
Alles gebouwd zoals het moet, met grote zorg.

Heli: Align Trex 550 supercombo v2
TX: Graupnet MX16 , mode 3

Ik moet nog een aantal dingen doen:

Gyro instellen, en endpoints van de gyro instellen.
Bladspoor eventueel wegwerken als ik dat heb.
pitch bereik instellen.

Hoe doe ik dat? In de manual hebben ze het over -2~0 tot +12 graden.
Bij de sticky's hier kon ik het antwoord niet vinden.

Wat heb ik al gedaan:
Op midstick de servo armpjes op 90 graden gezet
Met swash leveler, de swash neutraal gezet. Tijdens het hele stick gebied, blijft de swash dan ook neutraal staan.

Heb een digitale pitch meter gekocht.

Maar nu ????
Hoe zorg ik ervoor dat low stick dus ergens op -2 komt en high stick ergens op 12, en dan dat midstick nog steeds 0 is ???

Alvast bedankt

Hoi Emil,

ik gebruik een dx6i dus weet niet of dit ook van toepassing is op uw zender maar ik heb dit als volgt ingesteld:
Bij midstick 0 graden
dan met swash mix op de zender geregeld zodat je zowel -12 en 12 graden pitch hebt, nadien heb ik dan mijn pitch curve geregeld tot ik het verlangde negatieve en positieve pitch bereikt verkreeg.

Mvg,
Stefaan.

Je kan ofwel voor het rustigere vliegen van -2 tot +12 gaan bv. OF voor het zwaardere werk -12 tot +12 met 0 graden op midstick (acro, 3D)

En als je bv -12 tot +12 pitch hebt en je wilt -10 tot +10 hebben dan kan je de endpoints gebruiken.

Oke, want ik had tijdens een phoenix ontmoeting de tip gekregen met endpoints. maar das meer voor 3d ??

Dus gewoon zorgen dat je plus en min gelijk hebt met endpoints, en dan de curve aanpassen zodat ik op de gewenste waardes kom ?

Ik wil geen 3d. Dus lekker beginner van -2 tot +12 of zo, of wellicht nog wat minder..

Oke, want ik had tijdens een phoenix ontmoeting de tip gekregen met endpoints. maar das meer voor 3d ??

Dus gewoon de curve aanpassen zodat ik op de gewenste waardes kom ?
Ik wil geen 3d. Dus lekker beginner van -2 tot +12 of zo, of wellicht nog wat minder..

Met endpoints kan je de swash levelen bij low en high stick. en dat geldt alleen bij flybarhelis..

-2 tot +10 lijkt me goed voor hover+rustig rondvliegen.
Dus als je bv -2 tot +12 uitkomt kan je de endpoints gebruiken om -2 tot +10 uit te komen. (of kan je dat alleen maar gebruiken aan beide kanten?)

Dus even voor de goede orde:

De endpoints is ENKEL bedoeld om de swash te levelen bij high en low stick, of/en om aan beide kanten evenveel pitch te krijgen ?
De curve gebruik je dus om precies die waardes te krijgen welke ik wil.

In mijn geval max +10,
Dus dan met endpoints eerst naar -10 en +10 , en dan vervolgens met de curve mijn gewenste waardes proberen te krijgen op low stick, en high stcik. (miden stick is altijd 0 )

Hoe doe ik dat met de endpoints?, Maw: is dat 1 servo of zijn dat er meer, en zo ja welke moet ik dan exact hebben ???

Als je -2 tot +10 wilt hebben zal je geen 0 graden op midstick hebben maar ongeveer 5 graden, dus dan zal je hoveren op midstick.

Derest laat ik over aan Anko om uit te leggen ;)

Pitch bereik instellen volgens Pitch curve (blz 79 manual)
5 punts curve heb je met de mx16 zorg dat bij midpitch de bladen op 0gr staan en ik zou voor min pitch -5 aanraden en max pitch +10 aan houden dan is je vlieg gedrag niet te extreem

Succes

Jeroen

Oja en vergeet niet 2 draden van je motor af te halen als je wat gaat rommelen met de pitch curve's is zo rot af stellen met een draaiende rotor;)

S6

Jongens, we praten hier over een CP heli!!! maximale pitch bereik stel je niet af met de endpoints maar met de swash mix!!

DMV de onderkant van de curve te veranderen krijg je dan je -2. midstick zal 0 graden blijven en moeten blijven.

Endpoints enkel en alleen gebruiken om de swash bij hoog/laag te levelen.

Als je gewoon de heli afstelt zodat alles 90 graden en op 0 staat, en je zal dmv van de swash mix de pitch terugregelen naar bijv 10 graden(ik raad overigens gewoon 11 of 12 aan, om de heli te kunnen redden mocht je eens hard naar beneden komen.. leren vliegen met laag rpm+weinig pitch is riskanter) en vervolgens de curve inproggrammeert die ik al eerder melde zal je keurig -2, 0 +10 (oid) houden.

Jongens, we praten hier over een CP heli!!! maximale pitch bereik stel je niet af met de endpoints maar met de swash mix!!

DMV de onderkant van de curve te veranderen krijg je dan je -2. midstick zal 0 graden blijven en moeten blijven.

Endpoints enkel en alleen gebruiken om de swash bij hoog/laag te levelen.

Als je gewoon de heli afstelt zodat alles 90 graden en op 0 staat, en je zal dmv van de swash mix de pitch terugregelen naar bijv 10 graden(ik raad overigens gewoon 11 of 12 aan, om de heli te kunnen redden mocht je eens hard naar beneden komen.. leren vliegen met laag rpm+weinig pitch is riskanter) en vervolgens de curve inproggrammeert die ik al eerder melde zal je keurig -2, 0 +10 (oid) houden.

+1:D

+1
als je gaat afstellen voor -12 +12 pitch de pitch curve linair zetten
0-25-50-75-100 als dan alles goed afgesteld is dan pas de pitch curve veranderen mocht je dit nog niet weten:D

In normal kan het wijs zijn iets van -6 tot + 12 in te stellen.
Als je op de grond staat, en je stick opeens onderin gooit, krijgt je landingsgestel opeens -12 te verwerken,en dat kan wel eens teveel zijn..

In idle up kun je -12 tot +12 in stellen

En afhankelijk wat je wil gaan doen, heb je twee manieren om je pitch in te stellen..
Wil je alleen schaal vliegen, dan kom je uit op een curve waarbij je rond midstick hoovert (dus ong 5graden)
De -6 en +12 in normal blijven dan (throttle ook)
In idle up kun je dan bv alleen de throttle curve anders zetten, bv gewoon 1 lijn
Dus 70-70-70-70-70 als voorbeeld
Dan kun je ook loopings draaien, en kun je flaren (negatief geven bij afremmen) zonder meteen de motor uit te zetten

De 3d instelling is zoals anko het al zegt:
Midstick is 0 graden
En in idle up heb je meer graden
Verder wat kleine wijzigingetjes, maar daar kom je vliegenderweg zelf achter

Back