Hoe regelaar beter ontstoren

Die ferriet kernen zijn dan nodig om de ontvanger te vrijwaaren van zender signalen die via andere draden binnenkomt dan via de antenne. Dit kan de ontvangst namelijk erg nadelig beïnvloeden

De ferrietkern, (ééntje maar) in mijn voorbeeld, heeft een ander doel: namelijk om eventuele HF (stoor)-signalen, gegenereerd door de snelle schakelpulsen van de regelaar, tegen te houden, te smoren, zodat ze de lange voedingskabel niet als antenne kunnen gebruiken.
 
Hej Han,
ziet er netjes uit, dinsdag wil ik het wel eens live zien!! :!: :!: Kunnen we gelijk weer een paar meter film vol draaien! 8)

gr10 wilco
 
Han zei:
alle servo's en de regelaar hebben een ferrietkerntje dus 7 in totaal.
Het komt de ontvangsteigenschappen ten goede als er ten minste 1 servo zonder ontstoorfilter wordt aangesloten! Vraag mij niet waarom, maar het is zo. Uiteraard neem je hiervoor de servo met het kortste snoer.
Ik kan mij wel wagen aan theoretische bespiegelingen, maar dit blijft dan toch gokken. Om een of andere reden ziet de ontvanger het verschil tussen massa-potentiaal en ingangs-signaal dan toch beter.
 
Nou Jan ik kan je gerust stellen, was 1 servo vergeten, namelijk die van de rem. Deze heeft geen ferrietkerntje. Voor de rest de motor draaid super. Ga nu de regelaar afstellen met Hacker programmeerbox, voor betere regeling.
Werkt super.

groeten Han.
 
Zo even melden dat alles uitstekend werkte met hemelvaartsdag. De regelaar reageerde super op de commando's en deze was na een vlucht van 10 min totaal niet warm en de elco's ook niet.
Verder nog een paar vluchten gemaakt, kon ook geen enkele hapering of storing waarnemen.
Dus werkt alles na volle tevredenheid. En vliegt de lapidar al kwispelend door het luchtruim.
Iedereen bedankt voor de meedewerking.

Groetjes Han.
 
Zo even een oud draadje naar boven halen.

Nu 2 jaar later en vele vluchten later.
Werkt alles nog perfect. :lol: :lol: :lol:

Maar heb met mijn ductwin een ander probleem.
Weet niet of het aan de lipo's ligt.
Maar dat denk ik niet, omdat ze het op nicadcellen het ook doen.
1 regelaar regeld terug bij bijna volgas.
Het totaal aantal amperes gaat naar de 2 x 40=80 toe.
Het lipo pakket moet makkelijk 100 amp aankunnen.
Dus 2 motoren 2 regelaars 1 accupack.
Zal het helpen als ik het zelfde uitvoer als hier boven.
Want dat is zo gepiept.

27-11-06
Dit verhaal kun je wel vergeten.
2 andere motoren nu en gescheiden accu's
Gaat stukken beter.
Al die grote stromen door 1 pakket gaat niet.
Laat je maar niets wijs maken.
Het systeem is nu wewl toegepast op dukkie.
Maar dat heeft de zelfde reden als bij de Lapidar.


Groeten Han.
 
Ik heb bij mijn F 18 ook lange voedingskabels, en heb met motorloop veel minder bereik dan zonder. Bij mij is er één ding anders, ik vlieg veel volgas met dat jetje, zou die elco truc ook voor mij werken?
 
Hoi Ben.

Je kunt het proberen.
Vlieg er al 2 jaar mee zonder problemen.
Het kosten plaatje is nihiel.
Zit ook zo inmekaar.

Groeten Han.
 
Even omhoog gehaald.

Want heb even een vraagje,

Mn Schulze heeft 4 elko's van 25V
mn Hacker heeft elko's van 50V

Hoe wordt bepaald wat je nodig hebt ?

Volts gelijk houden, capaciteit mag je hoger nemen ?
Of beter om Voltage ook iets hoger te nemen ?

Dit ivm het willen wisselen van elko's op andere regelaars van mij.
 
Gelijk nog maar een vraag :

Zie net op de foto's van Han dat de elco's/elko's op de regelaar ZELF gewoon
zijn blijven zitten ?

hebben die een andere functie ? Deellastbestendigheid ?
Of zijn die blijven zitten ivm garantie ?
 
hoe hoger het voltage, hoe beter ze filteren, tenminste dat dacht ik. ik denk niet dat het veel veerschil zal maken. (zolang je het voltage van de elco's maar boven dat van je accu's houd ;))

ik denk dat hij uit gemak/zekerheid de originele heeft laten zitten, garantie is ook een mogelijkheid :)
 
Ik heb altijd begrepen dat de elco's op de regelaar zelf er vooral zijn
als deellastbeveiliging ?

En DAT is nou precies waar ik iets aan wil doen bij mijn regelaars.
 
Nu dit draadje boven water komt ben ik ook benieuwd. Ik dacht tot nu toe altijd dat extra elco's alleen nodig waren om de elco's op de regelaar te ontlasten. Toevallig heb ik een nieuw modelletje met knikstoring en dan kom je toch weer snel in het archief...
 
Halo allemaal.

Even als starter van dit wil ik wel even reageren.
Van electronici heb ik nul ,,,, nul verstand.
Daarom is een forum wel eens heel handig.
Allevragen die vandaag gesteld worden staan in het antwoord van Ernst.
Geplaatst: Zo Mei 02, 2004 10:00 pm Onderwerp:


--------------------------------------------------------------------------------

Bij een borstelloze motor kan je extra storing krijgen als je met minder dan volgas vliegt. Ik zal het kort uitleggen anders wordt het weer een heel lang verhaal.
Bij een borstelloze motor wordt er een kunstmatig draaiend magneetveld opgewekt dat de magneten van de rotor meeneemt.
Om het toerental te regelen zijn er twee manieren. De eerste is het veranderen van de snelheid waarmee het magneetveld ronddraaid. De tweede is het verlagen van de voedingsspanning.
Om diverse (goede) redenen wordt er bij de modelbouw vrijwel altijd voor de tweede manier gekozen. Dat regelen van de voedingsspanning doet men op precies dezelfde manier als ik in een ander draadje heb beschreven ( http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=8564 ).
De FET's waarmee de wikkelingen van de motor worden geschakeld gebruikt men ook om de voedingsspanning "in stukjes te hakken" en zo de gemiddelde spanning over de motor te regelen. Je krijgt hier dus een geschakelde voedingsspanning die naar steeds een andere wikkeling wordt geschakeld (ik wordt er geschakeld van ).
Hierdoor kunnen gemene schakelpieken ontstaan die de extra storingen kunnen opwekken. Die storingen zullen meevallen als de draden naar de accu kort zijn. Alle geleiders waar stroom door loopt werken als zendantennes dus ook de draden van de regelaar naar de motor en van de regelaar naar de accu.
Helaas kan je de draden naar de motor niet extra ontstoren want dan kan de regelaar niet goed meer werken en zal de motor slecht of heel niet draaien. Om deze reden moet je de regelaar dus zo dicht mogelijk bij de motor monteren om de draden kort te houden. De draden naar de accu kan je wel ontstoren.
Voor het ontstoren kan je het beste een combinatie van een paar condensatoren gebruiken. Een elko van ongveer 100uF en een werkspanning van minstens 1,5x de accuspanning en één of meer keramische of MKT condensatoren van ongeveer 10nF. De elco kan je het beste dichtbij de regelaar zetten met één keramische condensator er paralel aan. Een tweede keramische condensator moet je dan dichtbij de accu plaatsen. Als je een motor gebruikt die erg hoge stromen trekt dan kan je de waardes van de condensatoren en de elco verdubbelen.
Gebruik voor de elco niet een te hoge waarde (2200uF is veel te hoog). Door de inwendige constructie van die elco's en de daarmee samenhangende eigenschappen kunnen in sommige gevallen de storingen zelfs erger worden en dat wil niemand.
_________________
Groeten,
Ernst Grundmann

Ik hen dit gedaan omdat ik nogal een grote kerncentrale aan boord heb.
Zoals ik dat zelf altijd zeg.
De stroomdraden zijn ook altijd lekker flexciebel na het vliegen.
En alleen bij de start heb ik veel vermogen nodig om lostekomen.
De rest vlieg ik halfgas of nog minder.
De regelaar vind dit niet prettig.
Heb een vlucht of 5 gemaakt zonder die elco's en het was toch niet mooi egaal zoals dat liep.
Vandaar dit draadje.
Ik wist dat er iets voor was.
En dit is wat ik zocht.
Tot nu toe meer dan 100starts verder heeft het systeem nog nooit gevaald.
Neem zelfs in overweging om het straks ook in mijn beech tebouwen.
Mijn vleugelrompvliegtuig heeft het nu ook.
Maar daar kan ik vanzeggen dat het ook werkt al heeft die nog maar 2 vluchten hiermee heeft gemaakt.

linkje naar de lapidar.

Mijn Lapidar

Groeten Han
 
Han :

Heb beide topics (deze dus) en die over jou Lapidar gelezen.
Maar heb nog steeds vraag over de elco's die origineel op de
regelaar ZELF zitten.

Hun functie is mij niet geheel duidelijk, vandaar.

Zijn die er ter ontstoring! , of ter bescherming! van de rest van de regelaar, ivm deelbelasting ?
 
Hoi Solex.

Hier is denk ik je antwoordt.
En je moet de regelaar zelf ook niet wijzigen.
Heeft niets met garantie temaken.
Die is al vervallen als je zelf andere draden aan soldeerd.

Geplaatst: Ma Mei 03, 2004 12:15 pm Onderwerp:


--------------------------------------------------------------------------------

In mijn aanbeveling voor 2200uF ging mijn gedachte in de eerste plaats uit naar het behouden van de goede werking van de regelaar.

Door de forse stroompieken en de lange voedingskabel, zal er een behoorlijke spanningsrimpel ter hoogte van de regelaar ontstaan.

De extra elco fungeert dan als stroom- en spannings-buffer.
En ontlast ook de voedingskabel enigzins.
De elco die inde 3-faseregelaar al aanwezig is, heeft dezelfde buffer functie, en is niet voor HF-ontstoring.
Elco's zijn sowiso niet geschikt als HF-ontstoorcondensator.

Nog een kleine wijziging in mijn advies: inplaats van een 2200uF elco is het beter om meerdere, wat kleinere elco's paralel te schakelen ( = alle plussen tezamen en alle minnen tezamen)
Concreet: 4x of 5x 470uF van de juiste spanning paralelschakelen.
Zo een pralelschakeling kan de hoge piekstromen beter aan.

Wil je ook nog HF ontstoring? soldeer er dan keramische condensatoren bij van ongeveer 0.1uF (ook van de juiste spanning)

Wil je nog meer HF-ontstoring? haal dan elke voedingslijn 2 a 3 keer door een ferrietring, ook vlakbij de regelaar.

Dan nog een nadere uitleg waarom deze (extra) elco:
Een brushless/sensorless controller kan alleen goed werken als die in staat is om de magneetpositie-spanninkjes te meten te midden van een heleboel stroom en spanningsgeweld, van de eigenlijke motorstromen.

Daarom is een Brushless/ sensorless controller vele malen gevoeliger voor stoorspanningen in de voeding dan een brushed controller, ook al kan zo een brushed controller netzoveel "rimpel" veroorzaken bij lange voedingslijnen als de brushless.

Dat is ook de reden dat een brushless controller een "grote" elco ingebouwd heeft, in vergelijking met een brushed controller.

Een brushed controller heeft immers helemaal geen "feedback" van de motor nodig om em te laten draaien.
_________________
Groetjes, Gertjan.

Groeten Han.
 
Oke, in mijn geval dus WEL de elko's in de regelaar zelf uitwisselen.

Gaat in mijn geval minder om de storing, maar meer om de belasting. Vandaar.
 
Klopt.

MITS de elko's in de regelaar dezelfde functie hebben.
Wat IK dus niet weet omdat ik er domweg geen verstand van heb.
En MITS diezelfde elko's in feite ook "buiten" de regelaar zelf zitten.
(qua interne structuur)
En DAT weet ik dus ook niet.

Heerlijk hè, als iemand die er weinig vanaf weet toch vanalles wil ?
 
Back
Top