Geplaatst: Zo Mei 02, 2004 10:00 pm Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
Bij een borstelloze motor kan je extra storing krijgen als je met minder dan volgas vliegt. Ik zal het kort uitleggen anders wordt het weer een heel lang verhaal.
Bij een borstelloze motor wordt er een kunstmatig draaiend magneetveld opgewekt dat de magneten van de rotor meeneemt.
Om het toerental te regelen zijn er twee manieren. De eerste is het veranderen van de snelheid waarmee het magneetveld ronddraaid. De tweede is het verlagen van de voedingsspanning.
Om diverse (goede) redenen wordt er bij de modelbouw vrijwel altijd voor de tweede manier gekozen. Dat regelen van de voedingsspanning doet men op precies dezelfde manier als ik in een ander draadje heb beschreven (
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=8564 ).
De FET's waarmee de wikkelingen van de motor worden geschakeld gebruikt men ook om de voedingsspanning "in stukjes te hakken" en zo de gemiddelde spanning over de motor te regelen. Je krijgt hier dus een geschakelde voedingsspanning die naar steeds een andere wikkeling wordt geschakeld (ik wordt er geschakeld van ).
Hierdoor kunnen gemene schakelpieken ontstaan die de extra storingen kunnen opwekken. Die storingen zullen meevallen als de draden naar de accu kort zijn. Alle geleiders waar stroom door loopt werken als zendantennes dus ook de draden van de regelaar naar de motor en van de regelaar naar de accu.
Helaas kan je de draden naar de motor niet extra ontstoren want dan kan de regelaar niet goed meer werken en zal de motor slecht of heel niet draaien. Om deze reden moet je de regelaar dus zo dicht mogelijk bij de motor monteren om de draden kort te houden. De draden naar de accu kan je wel ontstoren.
Voor het ontstoren kan je het beste een combinatie van een paar condensatoren gebruiken. Een elko van ongveer 100uF en een werkspanning van minstens 1,5x de accuspanning en één of meer keramische of MKT condensatoren van ongeveer 10nF. De elco kan je het beste dichtbij de regelaar zetten met één keramische condensator er paralel aan. Een tweede keramische condensator moet je dan dichtbij de accu plaatsen. Als je een motor gebruikt die erg hoge stromen trekt dan kan je de waardes van de condensatoren en de elco verdubbelen.
Gebruik voor de elco niet een te hoge waarde (2200uF is veel te hoog). Door de inwendige constructie van die elco's en de daarmee samenhangende eigenschappen kunnen in sommige gevallen de storingen zelfs erger worden en dat wil niemand.
_________________
Groeten,
Ernst Grundmann