hoe roest verwijderen?

Discussie in 'Electronica' gestart door johnnypoep, 19 okt 2013.

  1. johnnypoep

    johnnypoep

    Lid geworden:
    9 jun 2010
    Berichten:
    414
    Locatie:
    Leeuwarden
    Heeft er iemand tips om roest van mijn electronica te verwijderen.

    Gr Johnny
     
  2. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Een beetje meer informatie kan geen kwaad. Een foto zegt al helemaal veel meer.

    Algemeen, roest is alleen mechanisch goed te verwijderen. Dus schuren van contacten is de enige mogelijkheid of als het alleen contacten zijn dan misschien vervangen. De oorzaak achterhalen is minstens net zo belangrijk anders komt het nog harder terug.

    Let bij een connector ook op de andere kant als het daarom gaat. Maar zoals gezegd, meer info en/of een foto is noodzakelijk voor een goed advies.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oxidatie op electronica, is meestal het einde van de betrouwbaarheid er van.... Printsporen zijn maar heel erg dun, dus je weet nooit hoeveel er nog van over is nadat je de oxidatie weggepoetst hebt.

    Ik zou er persoonlijk niet eens aan beginnen....

    Groet, Bert
     
  4. johnnypoep

    johnnypoep

    Lid geworden:
    9 jun 2010
    Berichten:
    414
    Locatie:
    Leeuwarden
    Oke maar wat als ik de roest laat zitten ? Verergerd zich dit dan alleen maar op den duur of niet? Of moet roest worden verwijderd!?

    Ik zal vanavond even een foto maken.

     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, roest moet worden verwijderd anders gaat het voor nóg meer problemen zorgen.

    Wat ik bedoel te zeggen, is dat tegen de tijd dat je oxidatie ontdekt, váák die oxidatie al zo snel zo ver gevorderd is, dat weghalen geen zin meer heeft omdat de electronica meestal al te ver beschadigd is: Ik kijk nooit in mijn ontvanger of zender, ténzij er een probleem is. Isdat probleem oxidatie, tsja.... dan ben ik bang dat het einde verhaal is, die ontvanger of zender zul je nooit meer 100% kunnen vertrouwen....

    Groet, Bert
     
  6. johnnypoep

    johnnypoep

    Lid geworden:
    9 jun 2010
    Berichten:
    414
    Locatie:
    Leeuwarden
    [​IMG][/url]
     
  7. johnnypoep

    johnnypoep

    Lid geworden:
    9 jun 2010
    Berichten:
    414
    Locatie:
    Leeuwarden
  8. johnnypoep

    johnnypoep

    Lid geworden:
    9 jun 2010
    Berichten:
    414
    Locatie:
    Leeuwarden
    het is enkel de case
     
  9. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Contact spray maakt snel korte metten met oxidatie op koper. Of het op zo'n shield ook werkt weet ik niet. veel kwaad kan het niet.
    Je kan ook met wat scotch brite gaan poetsen. Na het poetsen even wat lak of plasti dip er overheen en je voorkomt herhaling.
     
  10. johnnypoep

    johnnypoep

    Lid geworden:
    9 jun 2010
    Berichten:
    414
    Locatie:
    Leeuwarden
    Het probleem is het is zo klein en zo moeilijk bereikbaar dat ik er niet bij kan... wat als ik het laat zitten?

     
  11. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    In dat geval met een klein mesje weg te krabben.
    Zorg alleen dat de oxide meteen goed weg gezogen wordt zodat het stof niet tussen de componenten komt.;)
     
  12. kelte

    kelte

    Lid geworden:
    24 okt 2013
    Berichten:
    641
    Locatie:
    Buitenpost, Friesland
    gooi er cola over heb ik ook gedaan.
    niks kapot en alles breekt eraf.
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.362
    Locatie:
    Woerden
    Vooral doen, dan kan je die zender over een paar weken ook weggooien! Cola erover gooien, wat een idee zeg.... Hoe haal je het in je hoofd?!?!?!?!?

    Nee, vergeet alles wat hier geschreven werd alsjeblieft want je molt er de rest van de elektronica alleen maar mee. NIET gaan krabben met een mesje. Geen contactspray erover spuiten. En laat die Scotchbrite ook maar liggen want dat is te grof.

    Zorg dat alles goed droog is want het mag duidelijk zijn dat er vocht bij de ijzeren afscherming van de zender is gekomen. Poets daarna met een stevige borstel alle roest er zo veel mogelijk van af. Een oude stevige tandenborstel kan heel goed werken. Het is belangrijk dat alle losse bruine roestresten echt weg zijn. Op het ijzer kunnen putjes blijven zitten, geeft niets gewoon laten zitten!

    Een ander punt is dat de ijzeren afscherming ook aan de binnenkant verroest kan zijn. Zelf zou ik die afscherming er af halen om ook de binnenkant roestvrij te maken. Dat komt omdat ik de benodigde kennis en ervaring heb om dat te doen. Het komt regelmatig voor dat ik op m'n werk soortgelijke dingen moet schoonmaken. Heb je die kennis en ervaring niet, probeer het dan NIET. Nee, echt niet, de kans dat je iets molt is veel te groot! :oops:
    Heb je perslucht tot je beschikking? Blaas dan zo vel mogelijk weg. Er zal een klein randje zitten tussen de print het de afscherming. Probeer daar zoveel mogelijk tussendoor te blazen om alle losse "roest" eruit te krijgen.

    Daarna kan je met een kwastje alles met een beetje WD40 of iets soortgelijks insmeren. Let op, geen dikke lagen en druppels die er af lopen! Net genoeg om het "nat" te maken met WD40. Waarom WD40 of iets soortgelijks? Dat spul verdrijft alle nog eventueel nog aanwezige vocht en verdampt bijna helemaal. Er blijft slechts een zeer klein beetje beschermende "olie" achter dat verder roesten van het ijzer moet voorkomen.
    Daarna zorgen dat er geen vocht meer bij kan komen.

    Het is dus mogelijk dat de binnenkant van dat ijzeren schild nog roest bevat. Als de zaak goed droog blijft kan het wel meevallen maar het kan verder gaan. Als je daar bang voor bent dan zal je toch dat schild moeten verwijderen en schoon moeten maken. Ga er dan mee naar iemand die daar de kennis, ervaring en vooral ook het gereedschap voor heeft! Ga je het toch zelf proberen dan is de kans op slagen gering en kan je beter het risico nemen en de zaak zo gebruiken. Wie weet houdt het geheel het nog wel een jaar of zelfs wel vijf jaar? Dat valt nu gewoon niet te voorspellen! Het is zelfs niet onmogelijk dat er niets onder is gekomen en er dus ook geen roest is ontstaan.
    Succes.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat Ernst ook al zei: dat moet je dus NIET doen....

    De meeste soorten Cola (en Coca Cola het meest) bevat een stevige dosis Fosforzuur (en hééééél veel suiker om dat te verdoezelen), en dat zuur etst behoorlijk: zo sterk, dat als er geen dun laagje plastic aan de binnenkant van een colablikje zou zitten, er binnen een paar weken een gat in valt.... Daar kunnen dunne printbanen en andere heel dunne electrische verbindingen dus ook niet zo heel echt goed tegen....

    Groet, Bert
     
  15. Afterburner

    Afterburner

    Lid geworden:
    24 mei 2022
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Amsterdam
    Beetje oude thread maar voor mij zeer nuttig geweest. Een dag of 5 geleden heeft mijn vrouw per abuis mijn afstandbediening van ons toegangshek meegewassen met de broek waar hij in zat. Resultaat totaal geoxideerde print en veroeste batterij en de afstandsbediening gaf geen teken van leven meer.
    Met een wattenstaafje wat WD 40 op de print gestreken, daarna met een oude zachte tandenborstel wat gepoetst en.... doet het weer zonder haperen!
     
  16. EdwardMatthew

    EdwardMatthew

    Lid geworden:
    15 jun 2023
    Berichten:
    22
    Locatie:
    USA, New York
    There are many rust remover liquids available in shops and different stores now a days. For stubborn rust, try a specialized rust remover. Prevent future rust by storing electronics in dry environments.
     
  17. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.362
    Locatie:
    Woerden
    Met chemische roest verwijder middelen moet je niet gebruiken op elektronica. Het kan best zijn dat het roest en andere oxidatie verwijderd maar het kan, en meestal zal, de dunne pootjes van de onderdelen en de nog dunnere printspoortjes ook beschadigen.
     
    EdwardMatthew vindt dit leuk.
  18. EdwardMatthew

    EdwardMatthew

    Lid geworden:
    15 jun 2023
    Berichten:
    22
    Locatie:
    USA, New York
    You are absolutely correct. Chemical rust removers should never be used on electronics as they can cause damage to delicate components and printed circuit traces. It's important to avoid exposing electronic devices to rust-inducing environments in the first place. One effective way to prevent rusting is to apply a protective coating or sealant to the exposed metal surfaces. This can create a barrier against moisture and oxygen, reducing the risk of rust formation. Regular cleaning and maintenance of electronic devices using appropriate methods can also help prevent rust and ensure their longevity.
     

Deel Deze Pagina