Hoe servo's en ontvanger van voeding voorzien.

corvl

verslagschrijvers
Hallo,

Ben druk bezig om mijn Xtra 60 vliegklaar te maken. In dat draadje heb ik een vraag gesteld ivm de voeding van mn servo's en ontvanger. Helaas blijkbaar een weinig interessant draadje voor de meesten, want krijg er maar bar weinig reacties :-(

Daarom maar een apart draadje voor deze vraag geopend:

Ik heb thuis liggen Eneloop (2000 mah , AA size) en een pakket van sub-d cellen 3600Mah. De laatste is een erg zwaar pakket wat ik liever niet wil gebruiken.

De servo's die erin komen/zijn:
2x HS-5625BB digitaal (hoogte + rudder)
1x S3000 analoog , throttle
2 x HS 5245 MG digitaal (aileron)
Futaba dual conversion PCM ontvanger.

Gaat mn eneloop pakketje dit trekken?

Zo niet zit ik eraan te denken om over te stappen op Lipo met een regelaar ertussen zoiets als dit:
Modellbau Lindinger Onlineshop
Is dat een goed idee?
Ik heb nog een paar lipo's thuis liggen 2S van een 1000mah 20-25C gaat dat genoeg zijn voor 1-2 vluchtjes?

Thanks,
Cor

Laatst bewerkt door een moderator:
Cor, koop een goed, stevig NiMH pakket van om en na bij de 2000mAh dan heb je zeker voldoende energie. Eneloop zijn prima cellen maar je moet ze niet veel zwaarder belasten dan ongeveer 1C anders zakt de celspanning verder in dan je lief is. Ik heb een origineel datasheet van Sanyo waar de ontlaad grafieken in staan. Je mag deze cellen tot wel 2C belasten maar dan zakt de celspanning tot ongeveer 1,1V in wat te laag kan zijn voor je ontvanger.

Om LiPo's met een regelaar te gaan gebruiken ben ik ook niet voor. Ten eerste komt er extra elektronica tussen die ook kapot kan gaan en ten tweede verkwist je ook nog een hoop energie. Gebruik je LiPo's omdat die meer energie bevatten en dan gooi je daar 20% tot 30% van weg. :oops: Niet echt slim volgens mij.
Een tweede probleem is dat ook die regelaar maar een beperkte hoeveelheid stroom kan leveren. De meeste gaan tot 1,5A misschien 2A maar dan houdt het op. Die stroom is ongeveer gelijk aan wat de eneloops kunnen leveren zonder te ver in te zakken. Er zijn grotere regelaars of schakelende regelaars die gaan dan tot 4A of de hele grote tot misschien 8A. Veel meer stroom heb ik nog maar heel weinig gezien. Die stroom is overigens de maximale stroom dus ook de piekstroom! Er zit een stroombeveiliging in die er voor zorgt dat de stroom niet hoger kan worden dan die waarde. Dreigt de stroom wel hoger te worden dan wordt de spanning NAAR BENEDEN geregeld om de stroom te beperken! Dat is nu net niet wat we willen!

Uit een goed NiMH pakket kan je probleemloos stroompieken tot wel 10A trekken, soms zelfs nog meer. Er is geen enkele regelaar in de modelbouw winkels te koop die dergelijke stromen kan leveren. Natuurlijk zijn ze te maken maar dan krijg je een flink blok elektronica in je model zodat de eventuele winst in gewicht teniet wordt gedaan. Misschien ben je zelfs wel zwaarder uit. Daar komt bij dat hoe complexer de elektronica wordt en hoe zwaarder het belast wordt des te makkelijker er storingen ontstaan en des te meer er kapot kan gaan.

Naar mijn stellige overtuiging ben je in veruit de meeste gevallen beter uit met een goed 4 cellen NiMH pakket.
De voordelen:
  • Minder elektronica die kapot kan gaan in je model.
  • Kan zeker weten voldoende stroom leveren zonder grote spanningsval. De constante ontlaadstroom mag met gemak 3C zijn en piekstromen tot wel 6C zijn geen uitzondering. Dus uit een 2000mAh accu kan je met een gerust hart 6A trekken en pieken van 12A zullen ook geen probleem opleveren.
  • Geen of om z'n minst heel veel minder kans op storingen door een niet voldoende stabiele voedingsspanning.
  • Geen kans op storingen door een schakelende voeding.
Het enige waar je op moet letten is dat je er voor zorgt dat je voor elke vliegdag je accu goed oplaadt, maar dat moet je feitelijk altijd doen!

@ Ernst , Hans, dank voor de antwoorden.

--Dus mn eneloop is niet goed genoeg voor mn servo-setup , dat is duidelijk.
-Ben er inderdaad mee eens , hoe meer electronica , hoe meer er fout kan gaan.
-
De meeste gaan tot 1,5A misschien 2A
bij de link die hans opgaf staat er "4A continuous current and allows for 25A peak current " en heb er ook gezien van 8A.

Een nieuwe Nimh pakket wil ik niet kopen , dan ga ik mn (vrijwel) nieuwe 3600 mah nimh pakket gebruiken , vind dat alleen erg zwaar wegen , vergeleken met de lipo's die ik heb.

Ik ga er nog over nadenken , want ik vind de gewichtsbesparing erg belangrijk. Stel ik kies voor de lipo's zou een 2S lipo 1000mah 25C genoeg zijn voor 1 of 2 vluchtjes van een kleine 10 minuten?

Bedankt voor de input,
Cor

Ik ga er nog over nadenken , want ik vind de gewichtsbesparing erg belangrijk. Stel ik kies voor de lipo's zou een 2S lipo 1000mah 25C genoeg zijn voor 1 of 2 vluchtjes van een kleine 10 minuten?
Veel hangt af van het type motor. Bonkende viertakt veroorzaakt een veel hoger gebruik dan een electromotor. Ook de vliegstijl is van belang.
Ik gebruik voor 7 minuten F3A programma vliegen iets van 35mAh. met een electromodel, terwijl de JR8715 servo's die ik gebruik toch max iets van 3A kunnen trekken.
Het mooie van de Emcotec is dat deze zowel (electronische) schakelaar als regelaar tegelijk is en toch niet veel meer weegt dan een mechanische schakelaar.
Hij heeft een dubbele uitgang, er gaan dus twee stekers de ontvanger in voor de stroomvoorziening. Tussen accu en schakelaar plaats ik de kleinste goudcontacten voor maximale zekerheid.
Ik zal zo even foto plaatsen.

inbouw.jpg

Ik ga het toch eens proberen met zo'n regelaar en lipo.... maar aangezien "Murphy" altijd dicht bij me zit zal ik zeker Ernst over een tijdje gelijk moeten geven ivm zijn 1e punt :-)

groeten en nogmaals bedankt voor de hulp,
Cor

Ik ben bang dat die Emcotec schakelaar/regelaar die 4A continu niet echt continu zal kunnen verwerken. Stel je hebt een volle 2 cellen LiPo. De spanning daarvan is rond de 8V. De uitgang is bijvoorbeeld 5,5V dan moet de regelaar dus 2,5V "wegwerken". Bij 4A is dat maar liefst 10 Watt en waar laat je dat bij zo'n klein ding? Achterop zit een flinke koelplaat die best warm zal worden. Er moet dan ook 10W als warmte "verstookt" worden.

Deze regelaar heeft geen stroom begrenzing anders zou er nooit een piekstroom van 25A kunnen lopen. Die piek zal overigens maar heel erg kort mogen zijn want anders brandt de regel Fet er heel snel uit. Als de regel Fet door brandt kan de volle accuspanning op de uitgang komen te staan of komt er helemaal geen spanning meer uit. Beide gevallen zijn niet goed voor de ontvanger en servo's of zelfs je hele model.

Prima die dingen hoor maar ik wil liever zo min mogelijk, in mijn ogen onnodige, elektronica tussen mijn ontvanger en de accu hebben.

@ Ernst: Ik kan je eigenlijk alleen maar gelijk geven... Maar ben eigenwijs, heb zojuist zo'n emcotec ding besteld.

De 4A zou volgens de gebruiksaanwijzing geen probleem moeten zijn voor 15 minuten, 10A voor 10 seconden en 25A voor 20ms.

Power Sources 5, 6 or 7-cell NiCad / NiMH cells, 2-cell Lithium-Ion,
LiPo, LiFePO4 batteries
Operating Voltage Range 4.8V .... 12V
Nominal Input Voltage 6.0V .... 8.4V
Output Voltage 5.5V or 5.9V per sliding switch selectable or
5.9V or 7.2V per sliding switch selectable
Quiescent Current (turned off) <1μA per battery
Quiescent Current (turned on)) Approx. 90mA in total (LED On)
Max. continuous current @ 5.9V (15 minutes for LiPo batteries): 4A
Max. peak current @ 5.9V (10 seconds for LiPo batteries): 10A
Max. peak current (20ms): 25A
Drop-Out- Losses @ 2A 0.5V (DualBat-Version) / 0.1V (SingleBat-Version)
Ripple 0,1A / 8A Approx. 200mV
Max. Power Dissipation 8W
Number of Servos in System Depending on application up to 10 servos. At high
loads (and powerful digital servos) possibly only up to
7 servos usable
CE-Test according to 2004/108/EC
Environmental Conditions -10°C/14°F.... +50°C/122°F
Permissible Temperature Range -25°C/77°F .... +85°C/185°F (Storage)
Protecting Dynamo Effect Limiting of pulses to approx. 7.3V
Dimensions 73,4mm x 19,4mm x 14,1mm (2.9”x0.76”x0.55”)
Screwing Diameter for
Mounting
2 x 3mm/0.12“ 66.2mm/2.6” spacing
Diameter LED 5mm/0.2”
Weight Approx. 28g/0.9oz.
Warranty 24 months

Mn bevindingen zal ik hier laten weten,
Cor

Wat ik ook een handige feature vind van de DSP is de (onder)spanningsindicatie.
Dat neemt bij mij de twijfel weg of er nog wel voldoende in zit voor nog een vluchtje.

Laatst bewerkt:
@ Ernst: Ik kan je eigenlijk alleen maar gelijk geven... Maar ben eigenwijs, heb zojuist zo'n emcotec ding besteld.
Ghe..ghe..ghe, modelbouwers zijn toch per definitie eigenwijs? ;) Ten minste die ik ken zijn het allemaal, mijzelf bepaald niet uitgesloten.:):)
Als ik vragen mag, wat kost zo'n Emcotec schakelaar/regelaar eigenlijk? Pure nieuwsgierigheid hoor! ;)

Hans: Is dat zo??? Bij LiPo's kan je inderdaad een beetje zien aan de spanning wat de ongeveer conditie van de accu is. Het probleem is alleen dat die spanning heel snel inzakt wanneer de accu leeg raakt. Dus je kan met een nog op veilig staande aanduiding weg gaan en na een paar minuten kan de zaak al onveilig worden. Een dergelijke indicator is alleen een vangnet en je moet ook direct wanneer die aan gaat zorgen dat je aan de grond komt. Doe je dat niet direct dan kan je nog steeds te laat zijn!
Dus "zit er nog genoeg in voor een vluchtje?" Als je zo gaat denken ben je al verkeerd bezig. Je moet het gewoon zeker weten dat er nog voldoende in zit voor een vluchtje!
Het is vele malen veiliger om te meten hoelang je met een volle accu kunt vliegen en daarna die tijd minus een veilige marge aanhouden. Stel je zou 60 minuten kunnen vliegen dan moet je nooit verder gaan dan 50 minuten. De overgebleven 10 minuten zijn voor de onnauwkeurigheden en de verschillen in stroom gebruik gedurende elke vlucht. Hoe je die "vliegtijd" kunt meten is al vaker besproken, daar heeft bijna iedereen wel een methode voor.
Daar komt nog bij dat je een volledig geladen ontvangeraccu zelden in één vliegdag leeg krijgt. En omdat we allemaal zorgen dat al onze accu's netjes geladen zijn voordat we gaan vliegen :mrgreen: zijn daar geen problemen te verwachten.
Neemt niet weg dat een indicator als extraatje geen kwaad kan maar je moet er dus niet op gaan vertrouwen!

@ Ernst, 70 euro bij Lindinger Modellbau Lindinger Onlineshop

Bij conrad was die wel 40 cent goedkoper :-)
Heb er ook nog goedkopere gezien van 20-30 euro , maar aangezien dit toch wel een heeel belangrijk onderdeel gaat zijn toch maar wat dieper in de buidel getast en deze emcotec genomen.

Cor

@ Hans ./.. Oh .... dan gaat tie direct terug ... Maar volgens de productcode van Graupner zou het de niuwe moeten zijn (met vergelijk op de site van conrad en lindinger) .. ik zal het laten weten als die her is ... ik verwacht hem morgen thuis .

Cor

@ Hans,

Het is de nieuwe, 2 ontvangerkabels.
Wat een service trouwens, eergisternacht bestel en vandaag al binnen :-)

Wel gek dat eneloops niet voldoende zijn..... ik zie het probleem niet. Deze setup trekt geen grote stromen. 3A bec is ook al ruim voldoende. Ga anders naar 5 cellen eneloop, werkt prima. Zorg voor goede kabels en connectoren, doet ook een hele hoop. 3-5A bec + 1200 mAh lipo is ook een erg goede lossing en kost niet veel.

Eneloop cellen zijn gemaakt voor die toepassingen waarbij niet al te grote stromen worden gevraagd maar waarbij een lage zelfontlading wel belangrijk is. Bijvoorbeeld apparaten die zo af en toe eens gebruikt worden en niet te gek veel stroom trekken. Onder andere voor zenders zijn ze zeer geschikt!

Sanyo zelf raad ook aan om de cellen niet zwaarder te belasten dan tot ongeveer 2C maar dan zakt de celspanning dus al tot 1,1V in!
De toepassing hier bevat een 3 of 4 digitale servo's welke flinke stroompieken kunnen trekken. Dat zou problemen kunnen geven wanneer de accu spanning dan te ver inzakt en de ontvanger zou dan resetten.
Wat er dan gebeurt is al ruimschoots besproken hier op het forum.:oops:

Pieken, dat kunnen ze wel ;) En 4A vindt zo'n pack inderdaad genoeg, en ik ook! 1.1V is netjes, met 5 cellen dan nog mooi 5.5V. Dat is echt genoeg in zo'n kleine kist. Het is maar een 60er! Die servo's zijn ook niet de meeste stroom vretenden.

5 Cellen? Ik ben van 4 cellen uitgegaan want met 5 cellen is de spanning hoger en de stroom dus ook! Daar komt bij dat voor veruit de meeste toepassingen 4 cellen echt voldoende is. Maar goed, die discussie is al vaker gevoerd, dat hoeven we hier niet te herhalen. ;)

Stroom is hoger maar ook korter van duur. Benodigde energie is gelijk (in theorie).

Een te zware oplossing kan geen kwaad natuurlijk alleen overdrijft iedereen soms een beetje ;)

Back