Hoe sluit ik een OSD aan op een video transmitter?

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door ycdlawip, 16 jan 2017.

  1. ycdlawip

    ycdlawip

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Regio Haaglanden
    Hallo,

    Ik wil graag OSD hebben op mijn video transmitter zodat ik de status kan zien van bijvoorbeeld de batterij maar ook het compas en hoogte en aantal satelieten

    Alleen snap ik niet echt hoe je een OSD nou aansluit. Ik bestel mijn spul meestal bij banggood en daar heb ik dit ding gevonden: http://www.banggood.com/MinimOSD-MAVLink-OSD-APM-APM2-Flight-Control-Board-p-73436.html?rmmds=search

    Ik vroeg me af heb ik hier genoeg aan? Of is dit er eentje waar je niet zelf kan instellen welke informatie je wel en niet op je display hebt (programmeren)?

    Of moet ik dat ding kopen in combinatie met: www.banggood.com/3_3V-or-5_5V-USB-Programming-Module-for-Naze-Minim-OSD-Frsky-Multi-wii-p-1010726.html of juist deze http://www.banggood.com/FT232RL-FTD...ter-Adapter-Module-For-Arduino-p-917226.html?

    Ik heb momenteel een Eachine video transmitter incl camera. Nu keek ik op internet voor wat diagrammetjes maar het lijkt me haast te simpel om waar te zijn vandaar dat ik het even hier vraag.

    Klopt het dat je een OSD gewoon aansluit op je flightcontroller (ik heb er eentje van een cheerson cx20) en dan sluit je maar 1 kabel aan die tussen je fpv camera en video transmitter zit? That's it?

    Alvast bedankt voor de hulp
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2017
  2. lucbis

    lucbis

    Lid geworden:
    10 mrt 2014
    Berichten:
    1.001
    Locatie:
    Brielle Zuid Holland
    Nu ook tussen je video signaal camera gaat op vid in en vtx op vid out
     
  3. lucbis

    lucbis

    Lid geworden:
    10 mrt 2014
    Berichten:
    1.001
    Locatie:
    Brielle Zuid Holland
    Je kan een osd op fc aansluiten maar dan moet je bij die jij gekocht hebt apm fc hebben of je moet hier op het forum zoekken naar de mod voor naze of naza met een cheerson fc heb ik geen ervaring, dat is toch zo een kant en klaar chinees quadje?
     
  4. ycdlawip

    ycdlawip

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Regio Haaglanden
    Dat begrijp ik niet helemaal?

    En ja de cx20 is een kant en klare chinese quadcopter maar het schijnt wel met die flightcontroller te kunnen alleen weet ik niet of de onderdelen goed zijn

    Ik wil dus deze twee dingen kopen:

    http://www.banggood.com/MinimOSD-MAVLink-OSD-APM-APM2-Flight-Control-Board-p-73436.html?rmmds=cart
    en
    http://www.banggood.com/FT232RL-FTD...r-Module-For-Arduino-p-917226.html?rmmds=cart

    Werkt dit samen om OSD te krijgen of past het niet bij elkaar of vergeet ik iets?

    Alvast bedankt
     
  5. lucbis

    lucbis

    Lid geworden:
    10 mrt 2014
    Berichten:
    1.001
    Locatie:
    Brielle Zuid Holland
    Kort nee past niet op cheerson
     
  6. ycdlawip

    ycdlawip

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Regio Haaglanden
    Oh hoezo dan?

    Ik heb wel al een fpv camera met transmitter he, en voor zover ik weet heeft die flightcontroller een telemetry uitgang alleen ik kan geen duidelijke installatie vinden erover en wat je nou precies nog meer nodig hebt behalve dus die twee dingen die ik hierboven had geplaatst
     
  7. lucbis

    lucbis

    Lid geworden:
    10 mrt 2014
    Berichten:
    1.001
    Locatie:
    Brielle Zuid Holland
    Osd gaat tussen je signaal draad van je verbinding van vtx naar osd, meestal een gele of witte draad de andere twee zijn rood en zwart en spreekt voor zich waar die heen gaan, wil je osd dan onderbreek je de signaal draad door hem door te knippen, de gele draad van je camera kant gaat naar vid in op osd en de gele draad van vtx kant naar osd gaat naar vid out. Dan voed je he cam en vtx met de rode en zwarte draad. Soms heb je ook een zwarte draad van je cam naar je osd en een zwarte draad van je vtx naar je osd nodig, maar wat belangrijk is, is dat je een osd koopt die je universeel aan kan sluiten, kijk eens naar een simpelOSD op hobby king, of banggood, die kan je overal tussen prakken heb je alleen flight timer en batterij spanning, ga daar eerst mee klooien en als je dan het begrip osd snapt ga je verder kijken.
    Je hebt bijv ook micro miniM osd is zo graaot als een postzegel, maar isd wordt voornamelijk gebruikt bij zelf bouw en niet in kant en klare modellen die zijn vaak merk gebonden.

    Succes met solderen
     
  8. ycdlawip

    ycdlawip

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Regio Haaglanden
    Bedankt, ik hoef niet veel kleine dingen te solderen als ik zoiets erbij gebruik denk ik? http://www.banggood.com/OSD-Connect...APM2_6-2_8-PIX-PX4-p-995102.html?rmmds=search Op mijn flightcontroller zitten namelijk geen soldeeraansluitingen maar een plaats voor een stekkertje zoals op deze foto:
    [​IMG]

    Dus ik moet begrijp ik dit ding dus van de foto aansluiten op zo'n ding http://www.banggood.com/MinimOSD-MAVLink-OSD-APM-APM2-Flight-Control-Board-p-73436.html?rmmds=cart en dan gebruik ik zo'n ding http://www.banggood.com/FT232RL-FTD...r-Module-For-Arduino-p-917226.html?rmmds=cart om hem te programmeren?

    Dan hoef ik dus zelf alleen stroom en de videokabel die tussen de camera en de transmitter zit te solderen?

    Of begrijp ik het verkeerd?

    Bedankt voor alle hulp!
     
  9. ycdlawip

    ycdlawip

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Regio Haaglanden
  10. lucbis

    lucbis

    Lid geworden:
    10 mrt 2014
    Berichten:
    1.001
    Locatie:
    Brielle Zuid Holland
    Jij zoekt allemaal mavelink osd's op naar mijn weten is dit voor een apm flight controller zoek es op simpel osd
     
  11. lucbis

    lucbis

    Lid geworden:
    10 mrt 2014
    Berichten:
    1.001
    Locatie:
    Brielle Zuid Holland
  12. lucbis

    lucbis

    Lid geworden:
    10 mrt 2014
    Berichten:
    1.001
    Locatie:
    Brielle Zuid Holland
    Vid in vid out en batterij input en je bent klaar
     
  13. ycdlawip

    ycdlawip

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Regio Haaglanden
    ok bedankt ik zal eens naar dit kijken!

    Maar kan ik hem dan ook programmeren dat ik kan kiezen welke informatie in beeld is?
     
  14. ycdlawip

    ycdlawip

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Regio Haaglanden
    maar er staat zowel mavlink als apm in de namen he, volgens mij horen die dus te werken ik weet alleen niet hoe je het precies aansluit
     
  15. lucbis

    lucbis

    Lid geworden:
    10 mrt 2014
    Berichten:
    1.001
    Locatie:
    Brielle Zuid Holland
  16. ycdlawip

    ycdlawip

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Regio Haaglanden
    mijn flightcontroller ziet er niet zo uit, zie de foto die ik hierboven heb gepost

    ik moet dus zo'n stekkertje hebben

    alvast bedankt!
     
  17. lucbis

    lucbis

    Lid geworden:
    10 mrt 2014
    Berichten:
    1.001
    Locatie:
    Brielle Zuid Holland
    Ben bang dat ik van cheerson niets afweet maar hoop dat ik je zo op weg heb geholpen, misschien reageert er verder nog iemand die wel van cheerson afweet
     
  18. ycdlawip

    ycdlawip

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Regio Haaglanden
    ja die cheerson heeft er weinig mee te maken toch? er zit gewoon een APM flightcontroller in met zo'n aansluiting dus. Gaat alleen om die aansluiting, want de video camera en video transmitter zijn ook niet van cheerson maar van eachine en die had ik er later op gezet. Dus ik moet alleen weten hoe ik die APM aftap naar die camera/videotransmitter en welke onderdelen ik nodig heb zodat het op dat stekkertje past.

    Ik hoop dat iemand het weet

    Bedankt allemaal
     
  19. lucbis

    lucbis

    Lid geworden:
    10 mrt 2014
    Berichten:
    1.001
    Locatie:
    Brielle Zuid Holland
    Ok apm fc dat heb ik er niet uit op kunnen maken, dan de isd die jij in eerste instantie bij banggood hebt gezien kopen en een ftdi adapter en dan micromw firmware erop flashen, tip: ga er niet vanuit dat iedereen weet welke fc je hebt van een foto, dit was mij niet duidelijk maar misschien heb ik er overheen gelezen
     
  20. Ard Schell

    Ard Schell

    Lid geworden:
    20 mei 2009
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Doetinchem
    Je moet eerst bedenken wat voor informatie je wilt zien in het beeld.
    Spanning?
    Verbruikte aantal Mah?
    GPS gegevens?
    Hoogte?
    Welke FC heb je?
    OSD gegevens worden gemixt in het signaal tussen de camera en de Video transmitter (VTX)
    Camera heeft normaal gesproken 3 draden. - + en signaal.
    Een OSD heeft minimaal - en signaal nodig.
    Vaak haalt deze de spanning + van de accu spanning aansluiting.
    Hier staat een schema van de genoemde OSD.
    http://ardupilot.org/copter/docs/common-minim-osd-quick-installation-guide.html
     
    Rovao vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina