hoe snel 'de'balanceren lithium batterijen

Omdat, Lithium cellen zo gevoelig zijn voor spannings over- en onderschrijding, wil ik hier over een onderwerp starten.

eergisteren was ik in contakt met iemand, die schreef dat onze courante laders in feite niet geschikt zouden zijn voor het laden van in serie gekoppelde cellen . dat je m.a.w. beter altijd parallel kan laden. of dat je anders een beetje beveiligings electronica aan iedere cel moet gangen.

ps:mischien dat ik eens de 4 kanaals recorder van Velleman ga proberen om eea uit te zoeken.
ingangsgevoeligheid 10 mV, nouwkeurigheid 3% bij 30 Vdc http://www.velleman-kit.com/

Wat zijn jullie ervaringen in deze?

Groeten Val

Gewoon 1 keer in de 2 maanden de cellen meten en als ze meer dan 30 - 50mv uitelkaar liggen even apart opladen. Ik heb nog geen grote verschillen gezien :)

Meet je ook geen verschillen tijdens het laden? of is dat niet te meten?

Ik merk namelijk dat lithium cellen zich kunnen stabiliseren, bij zware ontlading, of dit ook zo is bij overladen weet ik niet.

Als ik nadenk Wat die onbalans überhaupt teweeg brengt:
-dan zou dit waarschijnlijk te wijten kunnen zijn aan kwaliteitsverschillen tussen de cellen onderling, zoals je ziet tussen niet gematchte NiCd cellen.

-ook cellen die binnenin een pakket zitten, die warmer worden dan die aan de buitenkant zullen ook wat achter geraken.
zo zijn er mischien nog redens

Bedankt voor het antwoord.
sorry voor de vele vragen.
Val

Tadango zei:
Gewoon 1 keer in de 2 maanden de cellen meten en als ze meer dan 30 - 50mv uitelkaar liggen even apart opladen. Ik heb nog geen grote verschillen gezien :)
Da's hardstikke leuk, maar niet de manier om te meten of cellen met elkaar in de pas lopen; want het onbelaste voltage van uit de pas lopende ligt namelijk heel dicht bij elkaar. Het meten vd onbelaste V zegt te weinig.
Dé manier om het grootste deel vd lipo-laad problemen voor te blijven, is om ze om de 20-30keer gebruik (afhankelijk van de belasting/misbruik en het aantal cellen serieel) na 1/2 ontladen te hebben, de aparte cellen met 1C op te laden.
Deze methode bij voorkeur toepassen op kant&klare nieuwe pakketen.
Mijn ervaring is dat de verschillen van opgenomen stroom opmerkelijk groot kunnen zijn. Hoe groter(meer 'S), hoe meer kans op fik. Dit geldt in toenemende mate voor 3s, 4s en groter.

my 2 cent worth :wink:
rz

het interessanst zou eigenlijk zijn om ineens 4 van die kleine laders van 25e te kopen, om dan altijd de cellen afzonderlijk te laden.

of krijg je problemen als je een serieel pak afzonderlijk wil opladen?

Bedankt voor de link theo. die pneumatiek dingen zijn ook nieuw voor mij.

Nu der staat bij de uitleg:
It is simply connected or plugged to paralleled lithium cells

Zou je deze dan niet aan een serieel paket kunnen hangen? heb je met deze lipo checkers ervaring?

Nee heb hier geen ervaring mee, maar heb ze wel vluchtig gezien tijdens een indoor meeting in een plaatsje naast Aken. Meneer "Orbit" was er zelf en gebruikte dit voor het laden van zijn cellen. Op dat moment had ik niet de behoefte om me in de gesprekken daar in te mengen.

zou je de lipo,s niet kunnen uitrusten met een stekker dat als je laad of de accu,s bewaart alles in 1s0p staat .
en als je vliegen wil weer gewoon alle,s in bijvoorbeeld 3s1p is wat omslachtiger maar moet willen dacht ik .
de stromen worden toch niet erg hoog bij deze verschillen
dit moeten dan 2 verschillende stekkers zijn
groeten wiebe

Theo Mischien kan je eens een berichtje sturen naar Orbit om te weten of je alle cellen uit elkaar moet halen of niet.

Chopperhens zei:
Beetje hetzelfde soort unit wat Flightpower ook gebruikt.
De Extreme carbon lipo's van FP zijn zelfs standaard al uitgerust
met een balancer unit aansluit stekker.

Mooie combinatie

Wat Wiebe schreef kan een oplossing zijn bij kleine pakketen, maar vanaf als je vb 4s 3000 Mamp Parallel wil laden heb je wel een zware lader nodig nml 12 A - 4,2 volt.

Groeten Val.

Hallo
Hier een voorbeeld hoe je de cellen samen als 1s3p kunt laden. Helaas gaat ook hier de wet van Murphy op, dus bij voorkeur blijven nadenken :wink:

afb12104.jpg

NB: de nieuwe polyQuest N-series hebben een multi connector, maar het pack blijft wel in serie staan!! Dit in tegenstelling tot het bovenstaande pack (kokam1500) die als 1S1P met 4,5A geladen kan worden. Echter, de cellen afzonderlijk laden met 1,5A is nog beter. :pim:

Back