Hoe snel kan je deze lipo laden

• Topicstarter Topicstarter Dageraad
  • Startdatum Startdatum
D

Dageraad

Guest
Ik ben wat rond aan het kijken maar kan bijna nergens vinden hoe snel je de lipo's kan laden.
Er staat wel bijvoorbeeld 30C maar dat is ontladen.

Deze bijvoorbeeld

Ik kan het niet vinden, kan iemand het mij vertellen?

Volgens mij is het vrij simpel.
Als je deze lipo laad met 0,3 Ampere, oftewel 300Mah, doet ie er een uur over.
Met een hogere laadstroom kun je je lipo wel in de kliko gooien.

als de fabrikant zelf aangeeft dat er met meer dan 1C geladen mag worden, mag je er toch vanuit gaan dat dit ook kan?

Zelf laad ik meestal met 2C, nooit problemen gehad met overlijdende accu's

Volgens mij is het vrij simpel.
Als je deze lipo laad met 0,3 Ampere, oftewel 300Mah, doet ie er een uur over.
Met een hogere laadstroom kun je je lipo wel in de kliko gooien.

Als jij zulke lipo's in de kliko gooit wil ik wel eens in jouw kliko graven... :)
Zou WordFeud dat woord accepteren: klikolipo?

als je maar vaak genoeg het woord klikolipo het internet opslingert, gaat het woordenboek van wordfeud dat vanzelf oppikken, die wordt namelijk opgebouwd uit de meest voorkomende woorden in de betreffende taal welke binnen google worden gebruikt......

dus

klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipoklikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipoklikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo klikolipo

zo. volgende week nog een paar keer het woord klikolipo zoeken, dan nodig ik je na 2 juni uit voor een spelletje wordfeud.:D:D:D

en nu weer :ontopic:

Met 2 C laden is altijd goed,
zo als @Student: al schreef,

je houd de lipo aan de veilige kant,
en hij woord niet gestrest,

en omdat de lipo nooit helemaal leg is,
ben je in een klein 1/2 uurtje klaar met laden

simpel, gr. Heli-Uwe

Staat gewoon in het tabelletje met de specificaties...Max Charge Rate 5C.

Ik heb dat tabelletje wel 10 keer bekeken en heb het niet gezien.
Nu zie ik het wel. Zal wel selectieve blindheid zijn geweest.
Toch bedankt.

Maar als ik dan toch bezig ben.
Ik zie er maar 1 kabeltje aan zitten.
Normaal zit er een kabeltje aan om te laden en een voor de balancer. Dus twee kabeltjes.

Hoe werkt dat dan met die lipo vanuit mijn eerste post?

Laatst bewerkt door een moderator:
Overigens dien je afgedankte lipo cellen in de chemobox te droppen, niet zomaar bij het grof vuil gooien.

Klopt, dat ben ik helemaal met je eens, maar daar hebben ze hier nog nooit van gehoord, dus hop, de kliko in.

Maar als ik dan toch bezig ben.
Ik zie er maar 1 kabeltje aan zitten.
Normaal zit er een kabeltje aan om te laden en een voor de balancer. Dus twee kabeltjes.

Hoe werkt dat dan met die lipo vanuit mijn eerste post?

Laden via enkel de balancer kabel.

mijn laders kunnen dat niet..

Die geven een foutmelding als je dit probeert. Dus ik heb nu een laadkabel, waarin de + en - afgetakt worden tot een losse aansluiting, en de balanceerplug zelf gaat dan gewoon op de balanceeraansluiting

Laden met deze kabel. + en - in de lader, balanceerstekker in de lader en lipo aan de andere (female) balanceerstekker

BEEC1029hr__21540_zoom.jpg

... Als je deze lipo laad met 0,3 Ampere, oftewel 300Mah ...
Snelheidsfoutje. 0,3A = 300mA (stroom), niet 300mAh (stroom gedurende one hour = lading '=' maat voor aantal elektronen).
... doet ie er een uur over. ...
... en heb je 300mAh lading (minus wat laadverliezen) in accu gestopt.
Laden met deze kabel. + en - in de lader, balanceerstekker in de lader en lipo aan de andere (female) balanceerstekker ...
Da's een eng kabeltje. Je loopt kans via de twee plus&min pluimstekers de accu kort te sluiten. Maak van kunststof of triplex een afstandhouderplaatje met twee gaten, waar de stekers strak doorheen kunnen (5mm?), gaten op dezelfde afstand als de twee chassisdelen op de lader. Zo kunnen de stekers nooit de accu kortsluiten als je ze een keer los laat slingeren.
... Laden via enkel de balancer kabel.
Maar niet hoger gaan dan 1ampère. Zie
www.scriptasylum.com
-> RC calculations
full

-> electrical menu
-> LiPo pack wiring
-> Notes: When charging below 1500mA ...
Zeer handige site voor e-volk, loop maar eens door de diverse menu-items, toevoegen aan favorieten?

mijn laders kunnen dat niet ... Die geven een foutmelding als je dit probeert. Dus ik heb nu een laadkabel, waarin de + en - afgetakt worden tot een losse aansluiting, en de balanceerplug zelf gaat dan gewoon op de balanceeraansluiting
Vraag me af hoe de lader dat 'misbruik' detecteert. Hogere spanningsval vanwege dunne balancerkabeltjes? Weerstandsmeting?

Laatst bewerkt door een moderator:
Vraag me af hoe de lader dat 'misbruik' detecteert. Hogere spanningsval vanwege dunne balancerkabeltjes? Weerstandsmeting?
Dat doet mijn lader(Ultramat 16s) ook.
Hij detecteert bij het opstarten al dat er geen hoofdaansluiting is aangesloten.
Er moet dus accuspanning aanwezig zijn op de hoofdaansluiting.
Als die aanwezig is dan gaat hij ook laden met een foute te hoog ingestelde laadstroom.
Dat 'misbruik' detecteerd hij dus niet.;)

Toch, de buitenste aansluitingen van balancerkabeltje zijn de plus- en min- hoofdaansluiting, in de lader verbonden met de zwaardere laadbussen. Of wellicht in eerste instantie, t.b.v. van de test, van elkaar gescheiden om na succesvolle test alsnog in het echt verbonden te worden?

De standaard laders van E-Sky doen het op precies dezelfde manier, gewoon via de balancer kabel.
Nadeel van deze laders is alleen dat je hierin totaal niets kunt aflezen.

Toch, de buitenste aansluitingen van balancerkabeltje zijn de plus- en min- hoofdaansluiting, in de lader verbonden met de zwaardere laadbussen. Of wellicht in eerste instantie, t.b.v. van de test, van elkaar gescheiden om na succesvolle test alsnog in het echt verbonden te worden?
In theorie zijn het dezelfde + en - maar na een meting constateer ik een weerstand van minstens 500K ohm tussen de plussen en de minnen met de lader niet aangesloten op het net.
Zonder balanceer aan sluiting laadt hij wel maar dan geeft hij aan hoeveel cellen gedetecteerd worden en moet je nogmaals de knop indrukken om het laden zonder balanceren te starten.
Accu spanning op de hoofd plus en min is dus vereist maar op de balans aansluiting niet.
Met een lipo plus en min en een balans kabel aangesloten is er pas een feitelijke kortsluiting tussen beide plussen en minnen.;)

Laatst bewerkt:
Back