Hoe snel kun je een loodaccu (gel) laden?

Ik heb een 12V Lb Gelaccu met het volgende opschrift: 7,2ah/20hr

Nu heb ik nog nooit met en loodaccu gewerkt en vraag ik mij af hoe snel je een dergelijke accu mag laden, oftewel met hoeveel Ampere? Ik heb zelf een lader die zelf de maximale laadstroom in de gaten houd en vervolgens afslaat. Overladen is dus niet mogelijk, maar ik heb dus wel de ruimte om de laadstroom in te stellen. Ik heb al even op dit forum gekeken en heb niet het precieze antwoord kunnen vinden, of niet begrepen ;).

Lipo's hebben vaak een verwijzing met een C (1C, 2C of hoger). Dit lijkt bij een loodaccu niet zo te werken omdat er ook geen amperage staat vermeld?

Hallo Discus,

Op de loodaccu zelf staat meestal een vermelding van de maximale laadstroom.
Meestal zit de max laadstroom rond de 0.25C, in jouw geval 1.8A.

Groet,
Gerben

Er is een faq over Pb-accu's: <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank, ik heb al vaker geprobeerd de knop FAQ te gebruiken, maar vervolgens kom ik in een zoekmenu. Deze leidt vervolgens nergens naar. Een FAQ overzicht krijg ik hierdoor dus niet te zien!???

Een FAQ overzicht staat in de forumlijst bovenaan, in de taakbalk staat ook een FAQ verwijzing en daar kom je idd in een zoekmeu terecht.

Misschien een toevoeging voor de FAQ, AGM accu's, wil wel text aan leveren ?
Want ook hier ( wist ik nog niet ) heeft de AGM accu een groot voordeel. deze mogen met 75% van de Capaciteit geladen worden er zijn zelfs merken waar C*4 mag.

Bart,

Glasvezel/gel-accu's worden toegepast in tractiesystemen en noodstroomvoorzieningen (UPS). Na wat meten bleek de APC UPS ook braaf met 1,5C te laden, dus laad ik al bijna twee jaar mijn 7Ah/12V (Yaesu) accu's met 1C en nog nooit problemen gehad. Als je een nette lader hebt, zal deze vanzelf de laadstroom terugregelen naarmate de accu vol raakt (CC/CV laden, soortgelijk aan LiPo's).

Is dit hetzelfde voor een autobatterij?
Ja, de manier van laden is identiek: Maximale stroom laden totdat de maximale spanning bereikt is (voor 6 cellen is dat ca. 14,7V = 2,45V/cel). Als die spanning bereikt is dan moet je de laadstroom terugregelen om op diezelfde spanning te blijven. Eenmaal op 1/10 van de capaciteit van een loodaccu kun je eindeloos blijven laden. Dat heet druppelladen.

En nee, ik zou niet proberen een normale loodaccu met zuur zoals in een gewone auto zit te laden met 1C of meer. Dan weet je zeker dat je gasvorming op de platen krijgt en je accu snel naar de eeuwige jachtvelden gaat.

Ja, de manier van laden is identiek: Maximale stroom laden totdat de maximale spanning bereikt is (voor 6 cellen is dat ca. 14,7V = 2,45V/cel). Als die spanning bereikt is dan moet je de laadstroom terugregelen om op diezelfde spanning te blijven. Eenmaal op 1/10 van de capaciteit van een loodaccu kun je eindeloos blijven laden. Dat heet druppelladen.

Als je je accu op deze manier gaat laden zal hij vrij snel naar de maan zijn. Wanneer de accu vol is zal je TERUG moet schakelen naar een lagere spanning van 2,3V per cel. De stroom zal dan 0 worden of zo goed als 0. Wanneer de celspanning tot 2,3V is gezakt zal er een hele kleine stroom gaan lopen maar die moet beneden een hele lage waarde blijven. Afhankelijk van de constructie en de afmetingen van de platen is het meestal beperkt tot enkele tientallen milli Ampéres. In ieder geval ver onder de 1/10 C. Eerder in de buurt van de 1/100C.

En nee, ik zou niet proberen een normale loodaccu met zuur zoals in een gewone auto zit te laden met 1C of meer. Dan weet je zeker dat je gasvorming op de platen krijgt en je accu snel naar de eeuwige jachtvelden gaat.

Dat is inderdaad een recept voor problemen maar dat geldt ook voor veruit de meeste gell accu's. Ja er zijn gell accu's die meer kunnen verwerken maar dat zijn slechts enkelingen. Het is absoluut niet de algemene regel. Net als dat er ook auto accu's zijn die veel meer kunnen verwerken maar ook die worden (nog?) niet algemeen gebruikt.

De accu techniek voor loodaccu's staat nog steeds niet stil. Betere materialen slimmere constructies, betere laad methodes en zo nog meer zaken hebben accu's opgeleverd die aanmerkelijk beter zijn dan die van 20 jaar geleden.
Bepaalde zaken zullen niet veranderen. Zaken zoals overladen waar accu's slecht tegen kunnen was zo, is nog steeds zo en zal ook zo blijven! Ook te ver ontladen is iets waar bijna alle accu's slecht tegen kunnen. Men heeft lood accu's ontwikkeld die er veel beter tegen kunnen dan "vroeger". Toch kan je het maar beter voorkomen want het is nog steeds niet best voor de accu's.

Als je je accu op deze manier gaat laden zal hij vrij snel naar de maan zijn. Wanneer de accu vol is zal je TERUG moet schakelen naar een lagere spanning van 2,3V per cel. De stroom zal dan 0 worden of zo goed als 0. Wanneer de celspanning tot 2,3V is gezakt zal er een hele kleine stroom gaan lopen maar die moet beneden een hele lage waarde blijven. Afhankelijk van de constructie en de afmetingen van de platen is het meestal beperkt tot enkele tientallen milli Ampéres. In ieder geval ver onder de 1/10 C. Eerder in de buurt van de 1/100C.
Mwja, dan moet je dat maar uit gaan leggen aan fabrikanten als APC en MGE die gewoon druppelladen met 600 à 700mAh bij 28,2V op een 7Ah 24V (2x 12V seriegeschakeld). Met vele honderden van dergelijk configuraties bij klanten die al vele jaren zonder problemen functioneren (tweewekelijks getest op runtime en snelladen) zal het toch niet anders zijn. :? ;)

Dat zal dan wel echt druppelladen zijn, dus om de zoveel tijd even een druppeltje er bij. Alleen al uit het oogpunt van energiebeheersing zou het namelijk zonde zijn om bijna 0,5 kW per dag te verspillen aan het vol houden van een accu. De zelfontlading van deze accu's ligt in de orde van hooguit 3% per maand, dus voor onderhoudslading is het voldoende om daar net boven te zitten.
Eerlijk gezegd weet ik van UPS-units alleen dat ze als regel eerst snelladen en na het bereiken van zo'n 2,3 Volt per cel overschakelen naar onderhoudsladen. Een 12 V accu wordt dan dus continu op zo'n 13,8 V gehouden. Met welke stromen dit allemaal gaat weet ik niet, maar het lijkt me weinig waarschijnlijk, dat je per etmaal een laadstroom van 2,4 x de capaciteit van de accu laat vloeien als dat niet nodig en/of gewenst is.

De Pb-laders, die in de modelbouw worden gebruikt, laden de cellen tot hogere waarden. Dit overigens alleen om kortere laadtijden te realiseren. Het meest gebruikelijk is 2,35 V per cel, maar ook 2,45 V per cel komt voor. Voor een 12 V accu is dit dus respectievelijk 14,1 en 14,7 Volt.
De goedkopere laders doen dit uitsluitend volgens het constant-Voltage principe, waarbij de laadstroom meer en meer afneemt naarmate de eindspanning wordt bereikt. Als dan vervolgens de laadstroom onder een waarde van zo'n 50 mA komt dooft de indicatieled als teken dat de accu vol is. Zo'n lader blijft dan echter nog wel continu doorgaan met een lagere laadstroom.
De computerladers doen het meestal met CC (constant-current) en CV (constant-Voltage), zoals ook met Lithium-accu's gebruikelijk is. Hierbij wordt gedurende een groot deel van de tijd de laadstroom zo continu mogelijk gehouden. Eigenlijk is bij deze laders het enige principiële verschil tussen Pb-laden en Li-laden de eindspanning waartoe wordt opgeladen. De meeste van deze laders slaan aan het eind van de lading ook daadwerkelijk af. Niet, dat dit voor Pb-accu's noodzakelijk is, maar wel omdat dit bij Lithium-accu's vereist is.

Binnen de modelbouw is het ook nog steeds gebruikelijk een universeellader te gebruiken. Per jaar gaan er van deze laders nog steeds enkele duizenden over de toonbank, dus vrijwel elke modelbouwers zal er hier of daar wel één of meer hebben. Hierbij geven de fabrikanten op, dat je Pb-accu's met 0,1 x C moet laden gedurende 10 uur. Vroeger werd daarbij ook nog vermeld, dat overschrijding van de laadtijd niet gewenst was, maar pas schade opleverde als de accu langer dan een week bleef aangesloten.

Jan heeft het antwoord wat ik zou willen geven al gegeven. Een APC UPS die ik heb werkt ongeveer zoals Jan omschreef alleen schakelt die niet terug naar 27,6V (2,3V/cel) maar naar 28V (2,33V/cel). Naar mijn mening is dat dus te hoog en dat komt ook uit. Mijn UPS van APC heeft na ongeveer 2 tot 2,5 jaar nieuwe accu's nodig, ze zijn dan gewoon verrot! Ik ben nu aan mijn derde set accu's toe maar denk er sterk aan een andere te kopen die minder accu's "vreet".
Onlangs heb ik zitten wroeten naar de instelling van deze spanning maar die heb ik nog niet kunnen vinden. Ik ben bang dat het software matig is. Ik wil feitelijk die spanning tot maximaal 2,3V/cel verlagen en liever nog tot 2,25V/cel. Dan zal de accu een fractie minder vol zijn maar hij gaat vele malen langer mee. Tot wel 10 jaar moet mogelijk zijn!

Zoals het met zo goed als alle accu's is, overladen is gewoon SLECHT voor een accu. Sommige kunnen meer mishandeling hebben dan andere maar feitelijk maakt het niet uit wat voor accu, het is slecht voor ALLE accu's.
Het zogenaamde druppel laden is heel lang door diverse "fabrikanten" voorgeschreven als DE manier om een accu "vol" te houden. Geloof me dat hebben de echte fabrikanten nooit gezegd, dat waren de verkopers! Op die manier bleef je accu's verkopen want na een jaar, maximaal twee, ben je dan weer aan een nieuwe accu toe. $$$$$$ (o nee, €€€€€€€ ;))
Veruit de meeste professionele laders gebruiken GEEN druppel lader. Er zit vaak een soort van "stappenplan" in volgens welke de accu geladen wordt. Het eind resultaat is ALTIJD dat het laden helemaal stopt na maximaal 24 uur. Een onderhouds lader wordt wel vaak gebruikt. Daar zijn de nodige systemen voor maar niet één daarvan zal altijd een constante stroom door de accu sturen. Je moet dan eerder denken aan een lader die dagelijks gedurende een x tijd inschakelt. Of een lader die de klemspanning meet en als die gedurende een bepaalde tijd onder een bepaalde waarde komt een kleine laadstroom gaat afgeven. Zo zijn er nog meer.

Back