Hoe spanning meten via balanceerstekker lipo

Op mijn balanceerstekker (Graupner) zit een zwarte draad; dit zou de gedeelte min-pool moeten zijn. In het geval van deze 3S zitten er dan nog 3 draden aan, 1 per cel. Combineer elk van deze dus met de zwarte en je hebt het voltage van een cel.

...dat is in ieder geval zoals ik het heb geconcludeerd, maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niks anders met die stekker heb gedaan dan de balancer erop prikken :)

Op mijn 4s4p zitten 6 draden zwart-wit-blauw-oranje-geel-rood
tussen zwart-wit is 4,15
zwart-blauw is 8,32
zwart-oranje is 12,47
zwart-geel is 16,63
zwart-rood is 0,0

Is dit hogere natuurkunde?

Ik ben maar een simpele drukker :oops:

Neem het verschil van 4,15 en 8,32 en je hebt het voltage van die cel
zelfde doe je met 12,47 - 8,32 en 16,63 - 12,47.

de cellen lopen max 2 honderste volt uit elkaar. Lijkt me prima gebalanceerd :)

Greetz,

Marc

Hallo

Ik deel de mening van Ron over het meten.

Nou heb ik een week geleden een 3sp2-pack 5000Mh gekocht om te proberen.

Ik laad dit pakket op een JJPower LIPO-lader.
Ik gebruik een balancer.
Tijdens het laden meet ik steeds tussen de draden om het spanningsverschil vast te stellen.
Het valt mij op dat het spanningsverschil tussen cel 1 en 2 zeer gering is.
De derde cel echter heeft tijdens het laden een lagere spanning ( ongeveer 0,09 Volt ), terwijl de balancer die blijft knijpen. Ik zou denken dat de balancer juist de andere cellen moet gaan knijpen.
De balancer geeft met een ledje aan welke cel tijdelijk minder stroom krijgt.
Ook na het laden heeft cel 3 deze lagere spanning.

Na de eerste ontlading was de spanning bij cel drie 0,4 Volt lager.
Bij het opladen werd het grote verschil eerst keurig gecorrigeerd door de balancer. Echter toen het verschil weg was, herhaalde zich voorgaande qua knijpen.

Ik heb de batterij eerst een keer retour gedaan. De nieuwe batterij die ik kreeg ( keurige service ) geeft exact dezelfde meetuitslagen.

Iemand bekend met deze fenomenen????

Groeten,

René

Ben,

Bedankt voor het doorgeen an de interessante pdf.

Ik zie dat de aansluitingen in dat schema 8 verbindingen aan de linkerzijde zijn vermeld.
Ik heb echter een plugje ( wat past op de balancer ) met 6 connectoren.

Ik heb nu de aansluitingen zo geplaatst.
zwart op zwart. vervolgens steeds de volgende connector, zodat de rode op de 4de connector komt. De laatste 2 zijn dan vrij. Dit is op adies van de leverancier zo gedaan.

Het zou goed kunnen dat het niet goed zit. Dat zouden mijn metingen onderschrijven. Hoe moet ik het nou aansluiten?

Groeten,

René

Back