Hoe stel je een Piccolo zo in dat hij ook een beetje vliegt?

Nou vlieg ik al sinds mijn 16e helicopter, maar ik heb nog nooit zo een moeilijke heli gevlogen als de Piccolo FP! En dat wil wat zeggen want ik ben het helivliegen begonnen met een Schluter Helibaby met FP en GEEN tailgyro... :confused: (Zoek die maar es op op 't net...)

En JA, ik WAS gewaarschuwd...:mrgreen:

Ik heb sinds kort een splinternieuwe Piccolo V2. Na wat puzzelen de gewichten van de flybar afgegooid want dan stuurt hij helemaal niet meer, en de 2s lipo vervangen door 3s want anders is hij gewoon veel te licht en zakt de spanning na 5 minuten zodanig in dat alleen GE vliegen mogelijk is. Toen de boel in een depron Ikarus Huey rompje geplaatst, dat gaat vooral in GE al veel beter, maar ik heb nog steeds de hele woonkamer nodig om alleen maar een beetje te hooveren.

Specs:
Standaard G310 motor met 10t pinion, 11,1V-900mAh lipo, Walkera PCM TX/RX (want door de zelfopgewekte storing op de PPM piccoboard ontvanger ging hij steeds zijn eigen weg...) met dus wel de piccoboard-plus regelaar. Ik heb de "nr.3" pitchschijfjes erop (dit geeft het meeste reducering van de pitch) om de headspeed wat omhoog te krijgen.

Wat kan ik nog doen?

Marco.

Misschien niet zo opbouwend, maar dat ding voor de sier in de vensterbank zetten en voor plusminus honderd euro een complete Walkera CB180D kopen (bijvoorbeeld)? M'n helimaat heeft ook zo'n Piccolo en worstelt er ook mee; als je kijkt wat onderdelen van zo'n ding kosten moet je helemaal huilen.

Nouwww ze zijn enorm gekelderd in prijs, ook voor onderdelen. Dat was ook de reden dat ik er nu eentje kocht want ruim 10 jaar terug waren ze errrg leuk maar onbetaalbaar. Blij da'k er toen niet eentje gekocht heb...

Nou anders gaat hij de verkoop in hoor.:D

Beste Marco,

De beste modificatie is de swashball mod. van chris rigoleth. Een soort kogellagertje die in de swashplate komt waardoor de speling die standaard in de tuimelschijf zit (bij de Piccolo) nagenoeg compleet weggenomen wordt.

Ik heb veel met Piccolo's en Aerohawk's (chinese kopie van de Piccolo) gevlogen en dit was de eerste mod die ik altijd uitvoerde. Volgens mij heb ik nog een paar nieuwe liggen, zal straks even zoeken.

Verder kun je het beste dat rubberen slangetje op de hoofdas vervangen door een echte asstopper zoals op de grotere heli's, meestal alu stoppertje met 3 inbusboutjes erin. Dat rubberen slangetje zorgt voor veel wrijving en dus minder power en een hoog stroomverbruik. Heb ik misschien ook nog liggen

Een leuke andere upgrade is een vrijlooplager waardoor je bladen niet in 1 keer stil staan als je het gas dichtdraait. Volgens mij heb ik daar ook nog een nieuwe van liggen, destijds bij Helihobby gekocht met tandwiel en titanium hoofdas.....

Ik ga eens even zoeken en dan laat ik het later even weten.

Toch wel leuk dat er nog met de piccolo gevlogen wordt....
Klinkt wel bekend hoor. Vlieg al jaren met een pic ( heb inmiddels genoeg onderdelen voor 3 stuk denk ik ). En in het begin had ik inderdaad de hele woonkamer nodig. Tegenwoordig ongeveer 0.5 vierkante meter maar nog steeds vergt het mijn opperste concentratie om hem lekker stabiel te vliegen. Check deze pagina even voor een goede swashmod dit scheelt enorm en helpt je zeker met een stabiele hover.
Na een beetje experimenteren heb ik mijn pic teruggebouwd en vlieg nu eigenlijk nog steeds met de standaard motor, mijn accu heb ik vervangen voor een 3s 1300 lipo die even zwaar is als het oude batterij pakje en om het midden van de flybar het ik een kripkousje getrokken tegen het verschuiven.

Een setje M24 bladen van Kyosho helpt ook enorm.
Maar het blijft wel een heli, waar wat upgrades op moeten.
Zoals MadDuc al aangeeft, maakt ook de tuimelschijfmeenemer van Rigoleth een wereld van verschil op de Piccolo.
Ik ben zelfs zover gegaan met ombouwen van mijn pic dat op het laatst alleen het picoboard nog origineel was.
Belangrijkste reden voor mij was de prijs van de onderdelen van Ikarus.
Ik vind dat de pic inmiddels achterhaald is door diverse micro heli's, oa Esky FP(2). Ik zou daarom niet al te veel geld in deze heli stoppen. Er zijn betere alternatieven op de markt.

Gr.
Peet

Laatst bewerkt:
Even gezocht en het blijkt dat ik meer spullen had liggen dan ik dacht. Overzichtje even in het te koop forum gezet: <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Die swashball upgrade van Rigoleth heb ik destijds volgens mij 10,- voor betaald. Voor 5,- heb ik die nog nieuw liggen voor je. Dat maakt echt een wereld van verschil.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ah, let ik even niet op, is alles al verkocht!:(

Die swashball mod geld voor de oude Piccolo eco en fun. Blijkbaar zat er daarbij geen kogel in de tuimelschijf, de V2 die ik heb heeft dat wel. Het uimelschijfje heeft vrijwel geen speling meer. Ook de tuimelschijf meenemer is veranderd, net zoals de rotorkop waar de lagers steeds van wegvlogen als de "safety" loskwam waardoor de rotokop veilig(?) zijn eigen weg gaat. Het rubber slangetje op de rotoras is nu een doorvoertule geworden waardoor je geen wrijving op het lager meer hebt.

Ik denk dat ik het idd in de bladen moet zoeken. Ik heb nog de ge-upgrade Piccolo bladen met dat bolletje op het eind in bestelling staan, als dat niet beter werkt dan gaat er een andere rotorkop op. We geven het nog niet op!

Net nog even de piccolo site van pgoelz zitten lezen, en de piccolo CP ombouw lijkt me de volgende stap als de speciale bladen niet werken. Ik heb een echte helizender in gebruik voor de piccolo, dus gascurves enzo zijn makkelijk te doen. Ik heb overigens een vrijlooplager erop en een alu t-stuk voor de rotorkop. De ombouw naar CP kost tegenwoordig nog maar 19,95 (+servo) dus daar hoef ik het niet voor te laten.

Back