Dit is wel erg weinig info om je te kunnen helpen, ga anders eens langs bij een modelvliegclub bij jou in de buurt, daar zijn misschien wel mensen die je willen helpen.
Kom op Robert, laten we het eerst hier proberen. Niet iedereen stapt even makkelijk op een club af. Dat heeft bij mij ook jaren geduurt en voor die tijd had ik mijn modellen goed aan het vliegen gekregen door tips via het internet.
Ik ken de Weatherbuster wel een beetje en ik denk dat je het model met wat aanwijzingen goed in de lucht moet kunnen krijgen. Je schrijft dat je het al eens hebt geprobeert, kun je ons vertellen wat het model toen deed?
Heel belangrijk is de balans van het model. Mijn model balanceert op 3 cm van de voorrand van de vleugel (de vleugelkoorde van mijn model is 7 cm). Breng onder beide vleugels een markering aan op 3 cm vanaf de voorrand. Laat het model op je vingertoppen balanceren en zorg dat het model goed vlak balanceert. Om dit te bereiken moet de neus worden verzwaard met plasticine. Dit kan uiteraard ook met andere materialen, zoals lood, ijzerdraad, elastiekjes, kauwgom, etc, als het maar zorgt voor een juiste balans van het model.
Overigens is het voor een proefvlucht beter om de rubbermotor en propeller nog van het model af te laten. Dan heb je wel wat meer neusgewicht nodig, maar je kunt veel beter beoordelen hoe het model moet worden afgesteld.
Wanneer de balans goed is kan de eerste testvlucht worden gemaakt. Pak het model tussen duim en wijsvinger onder de vleugel beet en gooi het rustig naar een punt ongeveer 10 meter voor je op de grond. Als het goed is zweeft het model in en rechte lijn en landt rustig.
Als het model duikt heb je misschien te zacht gegooid, probeer nog eens. Als het nog niet lukt buig dan de achterrand van de staart een beetje omhoog.
Als het model stijgt en dan duikt heb je misschien te hard gegooid, probeer nog eens. Als het nog niet lukt buig dan de achterrand van de staart een beetje omlaag. Een beetje extra gewicht op de neus kan ook helpen.
Als dit alles goed is kan er met rubber gevlogen worden, maar dat bespreken we dan wel weer!
Wout