Hoe swash 100% nauwkeurig?

• Topicstarter Topicstarter DaveML
  • Startdatum Startdatum
D

DaveML

Guest
Hey jongens,

Hoe stel je de swash 100% horizontaal en vertikaal recht? Kan dat met zo'n swash leveller?

Dat kan inderdaad met een swash leveler die geschikt is voor jouw hoofdas diameter en swashplate.
Vaak zijn die levelers maar geschikt voor een bepaalde swashplate/helikopter.

Het kan natuurlijk ook gewoon op het oog, in alle richtingen moet de swash 90º t.o.v. de hoofdas staan.

Als je frame bovenop een plat vlak heeft wat 90º t.o.v. de hoofdas staat kan je zelf ook wat passtripjes of een stukje U profiel maken met exact de juiste pashoogte om zowel de swashstand als de 0º positie van je kop te controleren/in te stellen.
Makkelijk na een crash.

Niet onbelangrijk, de ondergrond moet ook 100% waterpas zijn. Dacht ook dat zo'n ding erg handig zou zijn, tot dat ik er achter kwam dat mijn werkbank niet 100% waterpas stond. De swash stond dus ook iets scheef. Kwam er pas achter op de vloer tijdens de indoor meeting :(.

Ik gebruik nu een geodriehoek en een recht dun alu staafje van 20 cm lang dat ik op de swash leg. Valt direct op als hij scheef staat.

Erik

Een goed en recht afgestelde swash is uiteraard beter voor het vlieggedrag van de heli....
echter vergeet niet om de rest van je heli ook in goede balans te brengen.
Het heeft n.l. geen enkel nut om je swash tot op de duizenste millimeter nauwkeurig af te stellen als je heli daarnaast gewoon te zwaar in de neus is (noseheavy)
Al heb je de swash dan perfect haaks, je heli zal toch naar voren willen terwijl jij geen stickinput geeft.
Dus een goede swash is prima...maar vergeet zeker de rest niet! :)

Back