Hoe tc05 hetzelfde vertanden als tt01d, met brusless motor..??

Psygho (Emil)

Forum veteraan
Situatie:

Ik had een standaard TT01d , met een sports tuned motor. De gearing was niet veranderd, dus spur pinion etc, was allemaal standaard. Toerental was geloof ik iets van 18000 rpm, als ik me niet vergis.(weet ik niet zeker) Deze combo was prima voor driften met PE bandjes, wat, zelfs nog overpowerd, ik reed meestal een kwart tot 1/3 gas gemiddeld....

Ik heb nu een standaard tc05, en daar komt een bruschless systeem in,komt ook overeen met een sports modified 27T, en levert op 7,2 volt 20160 rpm.
Hoe kan ik nu uitrekenen wat voor spur en pinion ik nodig heb om ongeveer gelijk te komen met wat mijn tt01d had ? (topsnelheid)

Liefst niet sneller dan wat ik had, want dat gebruik ik toch niet.....
Een tikje minder snel mag dus, mits niet te veel....

Nu heb ik geen idee hoe ik dit ga doen....

Wie weet dit, en wat voor gegevens heb ik daar voor nodig?, dan kan ik dit opzoeken, en posten.....

Mvrg: Emil

Hoeveel tanden waren de spur en pinion van de TT01? En ik neem aan dat je de TC5 van Asso bedoeld???

Als je me even het aantal tanden doorgeeft van de TT01 dan kijk ik wel even voor je...

Joost.

emil,

Je hebt de interne ratio van een TT-01 nodig. Zodra je dat hebt, deel je je pinio door je spur en doet je dat maal je interne ratio. Bijvoorbeeld: 60/20*2.25 =

Dit zelfde doe je met je Asso, de interne ratio daarvan is 2.0.
Bijvoorbeeld 120/40*2.0 =

Zodra die 2 getallen gelijk zijn, zou je in theorie even snel moeten gaan. Ga je naar een hoger getal in je Asso, zal hij langzamer gaan met meer koppel. Ga je naar een lager getal, zul je sneller gaan, met minder koppel.

Succes!

Post je ook nog wat foto's in het TC5 topic?

Groet Robert

Heb het even opgezocht voor je. Interne ratio van een TT01 is 2.6, mits je de originele tandwielen hebt gebruikt en niet de optionele 'tuning' tandwielen.

Kijk even bij gearchart.com --> gearchart creator en daar vul je je spur en pinion in bij jouw model (TT01). Daar komt een gear ratio waarde uitrollen van bijvoorbeeld: spur 90, pinion 23, maakt Final drive ratio: 10.17

Nu weet je je eindverhouding.
Als je nu bij hetzelfde programmaatje naar het model TC5 gaat, vul je naar gevoel (of je rekent het zelf uit) een pinion- en spurmaat in. Je krijgt dan een resultaat en dan kan je een beetje schuiven met de maten. Als je maar uitkomt op de door jou gewenste eindverhouding (in dit voorbeeld dus 10.17).

Hou hier wel in de gaten wat de maximale en minimale maten zijn van de spur en pinion die passen in een TC5.

Ik hoop dat het duidelijk is en dat je er wat aan hebt.

Laatst bewerkt:
Ik snap het nog niet zo goed, maar goed, de tandwielen welke ik kon vinden:

TT01D:
Motor tanwiel: 19 tands
Spur = 61tands
Rest kan ik niet vinden , maar das standaard tt01, want daar is niets anders voor te krijgen, omdat het anders gewoon weg niet past.

De rest kon ik niet vinden, maar wel dit, bij de subaru tt01D, :
Transmission Type:4WD Gear Ratio: 8.35:1 Is dat nu de internal, of de uiteindelijke gear ratio?, ik gok de uiteindelijke?

Dan de Assiciated TC5:
Internal gear ratio is 2.0, maar dat is exclusief spur en pinion ???
Bijgeleverd spur=87tands. Gelukkig staat er in mijn manual een heel regiment aan uiteindelijke gear ratio's. (varierend van 5.25 tot 10.59 (spur en pinion)Dus daar kan ik wel wat mee.....

Dus nu moet ik gewoon alles zo dicht mogelijk bij die 8.35 hebben??
En dat is dus als je een exact gelijke motor hebt, echter ik meend edat de sportstuned 18.000 deed, onbelast,en die brushless doet 20160, dus die draait wat meer toeren.....

En nu ????

Edit: Robert, bedoel je in jouw bouwverslag topic ???, of gewoon evne een topic aanmaken, met mijn wagen ?

Ik heb alles natuurlijk weer met RVS bouten en moeren opgelost, met ringetjes bij het Carbon, overal inbus (net als in de highlift) en sterverzink boutjes.. Ziet er wel mooi uit zilver zawrt carbon, en dat blauwe asso.!

Laatst bewerkt:
het is heel simpel. de interne over brengverhouding van de TT01 is 2,6
dus formule is.
(spurgear/pinion)x2,6= eindoverbrenging
in jou geval 8.347
aangezien dit veel ste licht is zou ik eerder kijken naar een overbrengverhouding van 5.0 tot 6.0
kijk of de motor niet te warm word en je kunt rijden.

zelfs voor een tt01 zijn andere tandwielen te krijgen.
niet aanschaffen is geldverspilling.

Ok, de gear ratio van je TT01 is 8.35:1. Dit is je uiteindelijke (final) gear ratio.

Met je TC5 moet je in de buurt zitten met een waarde van 8.35.
Je interne verhouding van je TC5 is inderdaad 2.0, exclusief spur en pinion.

Als je spur 87 tands is (uitgaande van het feit dat je spur 48 pitch is. Zit namelijk standaard bij de TC5) is het beste een pinion te nemen van 21 tands. Je komt dan uit op een uiteindelijke gear ratio van 8.29:1.
Die waarde ligt in de buurt van die van de TT01, namelijk 8.35.

Even rekenen volgens roberts formule:

TT01: 61/19 * 2.6= 8.35

TC5: 87/21 * 2.0= 8.29

Zoals ik al eerder aangaf, let er even op dat de combinatie spur/pinion wel past. Het kan wel eens voorkomen dat je spur en pinion te ver verwijderd zitten van elkaar. Wat je dan moet doen is simpelweg een andere combinatie zoeken van spur en pinion, waarmee je ongeveer op dezelfde eindverhouding komt.

Succes

Emil, even wat rekenen:

De TT-01 zit op een ratio van: 61 / 19 * 2.6 = 8,35

Om met de Associated op die ratio te komen en gebruik te maken van een 85T spur moet je een 20T Pinion kiezen.
Je zit dan namelijk op een ratio van 8.5

85 / 21 * 2.0 = 8.5,

Maar je geeft aan dat je iets minder hard wilt.
Dan zou je nog naar een 19T pinion kunnen gaan.
Dan zit je op een 8.9 Ratio.

De ratio van bijvoorbeeld de Associated is makkelijk te berekenen.
Je rijdt met 40T diff pulley’s die aangedreven worden door 20’s pulley’s 40/20 =2.0
Zo werkt dat ook bij de tandwielen van bijvoorbeeld je TT-01,
het grote diff tandwiel is XA, en het kleine tandwieltje op je aandrijf as is XB. XA / XB = 2.6.
Dit is dus zoals je zegt exclusief je spur en pinion.

Foto’s, waar je maar wilt, desnoods hier, ik ben gewoon benieuwd!

Succes!

Groet Robert

Bedankt voor alle antwoorden, en het uitleggen! Het is me nu allemaal duidelijk!
Het valt allemaal best wel mee, als je het eenmaal door hebt ;)

Standaard word de 87 spur geleverd, dus dan zit ik op een pinion van 20 tandjes (8.70)Met wat geluk word meteen het verschil van toeren, hiermee teniet gedaan, door de wat hogere ratio..

Edit:
Ingeving:
Als ik het toerental van de motor pak, deel door de ratio, heb ik in theorie toch het aantal omwentelingen van de wielen ??? Dan zal ik exact in theorie uit kunne rekenen wat het verschil is tussen de oude en nieuwe motor.

De fotos post ik tzt wel ik wacht op me accu's zodat ik de battslots kan doen,en de wagen verder op kan bouwen...

Laatst bewerkt:
Back