Hoe te beginnen, met Model varen

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Rima, 12 jun 2002.

  1. Rima

    Rima Guest

    Ik wil ook gaan varen, maar welke modellen zijn voor een beginner op water(op het land ben ik meer dan ervaren) geschikt, ik was aan het denken aan de Robbe Lehmar of Paula 3. Ik heb al een F14 zender met 8 kanaals ontvanger. Wat heb ik nog meer nodig.
     
  2. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    Robbe Paula 3

    Hallo,

    Ikzelf ben begonnen met de Dolly van Robbe, maar de Paula 3 lijkt mij ook een leuke boot om te beginnen, deze twee boten zijn vooral leuk om te beginnen omdat je al een beetje kunt beginnen met de extra functies. Zelf heb ik de Dolly in de brandweer uitvoering gebouwd met daarop extra nog een sleeplier... Op die manier kun je mooi de basis-vaardigheden leren van het bouwen van modelboten.

    Robert
     
  3. Jan Kortbeek

    Jan Kortbeek Guest

    Ik zou beginnen met een makkelijk te bouwen model. Idd zoiets als de Paula III of de Dolly. Wat je ook kan doen is regelmatig naar beursen gaan en dan een gebouwd model kopen. Vaak heb je dan een schip goedkoper dan dat je er zelf een bouwt. Maar als je bouwen ook leuk vind dan moet je dat niet doen natuurlijk.

    De Futaba F-14 is een prima zender om mee tevaren al zou ik wel een nekband kopen.

    Maar ik zou zeker lid worden van een modelbouwclub, want die kunnen je helpen als je ergens niet uit komt. En wat nog leuker is ze organiseren vaak behendigheids wedstrijdjes.

    Ik hoop dat je hier wat mee kan.

    Groeten,

    Jan
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Beste Rima.

    Beginnen met modelbouw... Punt één: Welkom bij de wereld van gestoorden. Je hoeft niet gek te zijn voor deze hobby, maar het helpt wel!
    Punt twee: Een beginnersbootje: De Paula is prima, maar bijvoorbeeld ook de Kormoran. De Lehmar is voor een beginner wellicht wat te hoog gegrepen. Maar de vraag is ook: Wat wil je? Wil je een raceboot? Dan is de B-24 wellicht wat leuks. Of wil je een rustig varend werkschip waar je nog wat extra functies op kwijt kan? Dan adviseer ik de Kormoran. Een lekker ruim bootje, stabiel, mooi om te zien en om mee te varen. Als standaard is hij al leuk, maar je kan 'm ook uitbreiden met een werkende mast, verlichting en dergelijke. Als extraatje heb ik er ook nog een boegschroef ingebouwd en een sleepbeting op het achterdek. Het is géén ampere-vreter; het motortje gaat redelijk zuinig met de stroom om, dus je hoeft niet om de tien minuten een nieuwe accu erin te zetten. Met een 7,2V, 2000 mAh accu vaar ik een hele middag, en kan ik twee grote bakken ( 20 x 70 x 10 cm) elk met een stoeptegel gevuld, lekker over het water trekken. Echt, dit is een schitterend bootje! Wil je meer info, ga dan eens kijken bij een vereniging bij jou in de buurt. Adressen vind je bijv op de site van de HBMC. Wil je meer info over bijv de Kormoran, stuur maar een mailtje. rve@veteranen.nl.

    Groet,
    Roel.
     
  5. AlexH

    AlexH

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    Groningen
    Ik ben ook begonnen met de Dolly van Robbe, ben er daarna ook maar mee opgehouden :) Dat stomme kreng blijft maar lekken, ik snap er geen zak van. Hij lekt constant langs de stang waar het roer aan vast zit, d'r zit een pakking tussen, helpt geen zak. Ik heb het ingesmeert met vet, helpt ook geen zak :? :roll:

    Ben maar overgestapt op R/C Auto's en binnenkort Modelvliegen 8)
     
  6. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Wel eens iets met O-ringen geprobeerd??
     
  7. Jan Kortbeek

    Jan Kortbeek Guest

    Hoi Dualdude,

    Waarschijnlijk ligt je roerkoning onder de waterlijn. Dus dan kan je twee dingen doen:

    1.: Je boot lichter maken, door een lichtere accu bijvoorbeeld.

    2.: Je roerkoning verlengen, als daar ruimte voor is.


    Groeten,

    Jan
     
  8. AlexH

    AlexH

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    Groningen
    Mocht ik er ooit weer es zin in krijgen, dan zal ik daar eens naar kijken :D thnx
     
  9. Gurney

    Gurney Guest

    Goeie tip Jan! Het verhaal van de communicerende vaten volgens mij.

    Om ff "ontopic" te reageren, koop iets wat je aanspreekt. Ik heb niet zoveel met motorjachten en viskotters, sommige mensen zijn er gek van en dan zul je d'r ook langer plezier van hebben. Feit is dat je met een sleepboot bijvoorbeeld veel meer kunt doen dan een speedboot, dat mag duidelijk zijn.

    Het ligt een beetje aan wat je tik is. Als je niet echt iets met scheepvaart hebt is dat beetje moeilijk, maar zoek gewoon iets dat je echt aanspreekt en waar je wat meer mee kunt dan rondjes varen, dan zul je d'r langer plezier aan beleven.
     
  10. Jan Kortbeek

    Jan Kortbeek Guest


    Helemaal mee eens!! Dit is eigenlijk een van de beste tips!!

    Iets voor de FAQ Robert!!

    Groeten,

    Jan
     
  11. Gurney

    Gurney Guest

    Hehe, :D
     
  12. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    Waarvan akte...

    Waarvan akte 8)
     

Deel Deze Pagina