Hoe te beginnen, na opening van de doos...

In het topic over de HB king v2 heb ik al veel vragen beantwoord gekregen, maar omdat het nu bijna zover is dat ik mijn eigen king v2 heb, wil ik toch een soort van eigen topic openen. Dit omdat dit echt mijn vragen zijn over mijn king v2 en juist omdat ik nu echt pas ga vliegen e.d.

Als men het er niet mee eens is dat ik hier zelf een nieuw topic over start, hij mag eventueel ook bij het grote king v2 topic bij worden gevoegd. Dit is voor mij geen probleem, enkel zie ik het liever apart, daarom dit topic.

Mijn vragen gaan eigenlijk vooral over wat te doen na opening van de doos.
Ik zie een schitterend mechanisch helicoptertje, maar zou niet weten waar ik moet beginnen. Ik heb mezelf al behoorlijk wat leesvoer voorgeschoteld, waar ik zeer zeker iets aan heb gehad, maar voor het echte werk zou ik toch liever hulp hebben. Dit probeer ik dus nu.
- Allereerst wil ik mijn mx-12 gebruiken om de king v2 te gaan besturen. Hoe zorg ik ervoor dat ze elkaar herkennen??
- Daarna zou ik wat willen proberen om op de grond te "schaatsen". Hoe begin ik hiermee?
- Ik heb er een nieuwe e-sky brushless 3800 motor bij gekocht met bijpassende esc. Vinden jullie dat ik deze direct moet installeren, of moet ik eerst leren met de standaard motor?
- Hoelang moet de accu worden geladen, als ik hem heb leegge"vlogen". Kan ik doorgaan met oefenen tot dat de accu echt niks meer doet, of moet ik een bepaalde tijd aanhouden ivm beschadigingen aan de accu?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Nogmaals wil ik zeggen, het is zeker niet mijn bedoeling om een nieuw king v2 topic te starten, het is enkel mijn bedoeling om zelf te weten te komen (en via dit topic ook andere beginners) wat ik moet doen op het allereerste moment dat je met deze hobby begint maar al wel een heli hebt dus.

Hallo,
Er zijn 2 methoden om die je kunt gebruiken nl de "easy en de hard way".
De easy way, kost je geld, je neemt eerst de nodige theoretische lessen die alle aspecten van de RCheli behandelt. De prijs is ca € 55, duur van de sessie is ca 3 uren. Daarna laat je de heli afregelen en afstellen incl inprogrammeren van de TX. de kosten hiervan is ca € 55. Je leert meteen een heleboel, maar je kan het nog niet alles oepassen. Er zijn verschillende vliegscholen die deze cursussen geven. Voordeel van deze aanpak is dat je meteen een goed afgestelde heli en over een goed onderbouwde basis kennis beschikt.
De hard way is alles zelf uitpluizen, dus via googles, kennissen, club genooten etc de relevante info's verzamelen. Voordeel van de laatste methode is goedkoop, maar kost veel tijd en geduld.

Juist, en ik ben dus van plan het the hard way te gaan doen.

Enkel zou het wel handig zijn als de ervaren mensen mij zouden helpen, met bijvoorbeeld het beantwoorden van mijn vragen.

Allereerst is het belangrijk voor me, hoe ik met mijn MX-12 mijn king v2 kan gaan besturen. Wat moet ik eerst doen, hoe laat ik ze elkaar vinden?

Je begint met de juiste kristallen te plaatsen. Ontkoppel de moter en proberen maar.
Als je geen ervaring hebt met cp heli's afstellen kun je beter eerst met de bijgeleverde zender wat proberen te hoeveren.

Laatst bewerkt:
De easy way is naar je club gaan en daar met de experts om tafel. Kosten: gratis.

Ben ik helemaal met Hezik eens. Het helpt enorm als er experts in de buurt zijn om je te helpen.

Laatst bewerkt:
Ik sluit me aan bij mijn waarde collegae hierboven ;) Ervaren hulp, hands on, werkt veeeeel effiënter, sneller en kost minder. Om van gevaren maar te zwijgen. En als ik dan toch open deuren aan het intrappen ben, uiteraard als eerste RTFM. Of is de handleiding brandhout ('Jenglish') of ben je geen ster in talen?

Laatst bewerkt:
Inderdaad (das al de tweede keer vandaag dat ik Ron gelijk heef, komt vast niet meer goed) :rtfm:

The hard way is never the best way, zoek jezelf een club op en geniet van deze mooie hobby.

Stevo

Als allereerste zou ik de filmpjes van Finless eens gaan kijken. Allemaal!! En dan een keer of twee. Dan begrijp je waarschijnlijk wat, hoe en waarom alles is zoals het is :mrgreen:

Ook begrijp je dan veel meer van je zender, de instellingen en de mogelijkheden. Alles door een ander laten doen leer je ook niet veel van. Probeer eerst alles zelf eens te bouwen, gebruik de filmpjes van Finless als voorbeeld. Wees heel secuur, denk niet dat het zo "ongeveer" wel goed is. Bij een heli is dat zelden tot nooit het geval. Alles moet picobello in orde zijn. Wat mechanisch niet in orde is kan je electronisch niet meer herstellen. Eerst mechanisch goed, dan de zender. Kijk daarbij vooral ook naar de filmpjes van Finless.

Als je iets niet geheel snapt of begrijpt, vraag hier om raad. Foto's van eventuele problemen doen wonderen. Maak een verslag van je heli tijdens het bouwen. Kijk ook eens naar de filmpjes van Finless.

En tot slot, kijk eens op helifreak.com en zie daar op het forum, "Finless Bob's Helifreak Tech Room" bekijk daar eens de filmpjes, allemaal!!

Als je daar geen zin en/of tijd voor hebt, laat dan de hobby maar zitten en ga dammen ofzo :D

Ohja, als je alles helemaal klaar hebt en je denkt te kunnen gaan vliegen, zoek dan iemand (eventueel bij een club) op met wat ervaring en laat hem/haar(?) eens goed naar de heli kijken en zelfs even voor vliegen. Hiermee kan je een hoop ellende besparen. Als je dat niet wilt, ook goed. Zorg dan wel dat je uit de buurt blijft van andere mensen, een heli in de handen van iemand die er nog nooit mee gevlogen heeft is een gevaarlijk wapen. Dit zeg ik niet om je bang te maken maar zorg wel dat je voorzichtig bent en het gevaar nooit vergeet.

Ohja, de filmpjes van Finless zijn erg behulpzaam bij het bouwen en begrijpen van een heli. Ook al gaat het niet om jouw heli, het principe blijft hetzelfde.

En voor ik het vergeet, je begrijpt het vast wel, bekijk eens de filmpjes van Finless, of had ik dat al eens gezegd :mrgreen: :rolling:

Veel plezier en we zien de foto's hier wel weer tegemoed.

ik zit ook na te denken over een mini titan of iets in die orde. Als ik jou zo begrijp is het dus niet per sé nodig om bij een club te zitten of zo. Misschien komt het nog wel eens maar op het moment heb ik daar gewoon geen zin in. als je secuur genoeg bent, is het de hele route dan alleen te bewandelen?
over het bouwen maak ik me geen zorgen, hooguit over de electronica. ook het geduld zit wel goed

edit:
oja, ik zit nu de finless filmpjes nog eens te kijken ;)

Laatst bewerkt:
Hoi,

Zolang je er rustig de tijd voor neemt om vooral te snappen wat er gebeurt, hoe zo'n ding werkt, enz. En je het geduld hebt om stapje voor stapje te leren vliegen dan kan je het (naar mijn mening en ervaring) prima zelf leren.

Ik ben zelf begonnen met een Eco 8 en met wat tips van anderen mezelf leren helivliegen. Zolang je rustig aan steeds een klein beetje verder gaat en vooral een trainingskruis gebruikt is er niets aan de hand.

De eerste keer denk je waarschijnlijk dat je het nooit onder de knie zult krijgen omdat de heli over het hele veld heen schuift, maar na verloop van tijd leer je hierop te anticiperen en houd je hem (tegen loskomen aan) op dezelfde plek op de grond. Vandaar af ga je kleine hopjes maken (zo'n 20 cm van de grond) als het dan fout gaat, gas dicht. Door het trainingskruis en de beperkte hoogte heb je dan een flinke kans dat je heli het overleeft.

Wat ik mezelf voral heb ingeprent is dat ik weinig hoogte en vooral weinig snelheid wou hebben. Op het moment dat dat leek te gaan gebeuren, gas dicht.

Er zijn vast betere methoden maar ik vond dit een veilige manier en heb zo betrekkelijk goedkoop leren heli vliegen.

Mark

Edit: laat een ander je heli afstelling nakijken maar zorg wel dat je te weten komt wat hij veranderd en waarom hij dat doet...

Laatst bewerkt:
ik heb al wel een DF 04
in totaal maar 10 keer mee gevlogen ofzo..

ik heb me wel voorgenomen helemaal vanaf het begin te beginnen, dus inderdaad rustig hopjes maken, en dan voorzichtig hooveren. wat jij ook zei

ik heb die df04 vaak gecrashed omdat ik dacht: ik kan wel wat meer. < leermoment :)

Ok dus jullie zeggen zoiezo eigenlijk dat ik gewoon moet beginnen met de e-sky zender die standaard bij de king v2 zit. Goed plan opzich, maar de enige reden waarom ik zelf twijfelde is omdat ik regelmatig hier heb gelezen dat men crashed doordat de zender niet zo precies is e.d., bijvoorbeeld niet zo goed reageert. Gevolg hiervan is dat men een goede zender aanschaft, veelal lees ik hier een mx-12, en dan is het probleem voorbij. Mijn idee was dus om direct met de mx-12 te starten, maar ik volg jullie raad op en begin met de standaard zender om te kijken wat de reacties zijn.

Is het nodig om de bijgeleverde accu voor te laden, of is deze geladen? Hoelang moet deze geladen worden, en hoelang kan ik hier mee vliegen?
Wat ik ermee wil vragen met hoelang ik ermee kan vliegen, is of ik hem geheel leeg kan vliegen, of dat ik na een bepaalde tijd moet stoppen (dus voordat de accu geheel leeg is) ivm beschadigingen aan de accu..
Dus kan ik de accu volledig leegvliegen, of is dit slecht? Hoelang is het mogelijk met de accu om te oefenen e.d.??

Vinden jullie dat ik mijn nieuwe e-sky 3800 brusless motor met bijpassende esc direct moet plaatsen, of het "vliegen" ook eerst met de standaard motor doen?

Ik ken de specifieke heli en zender niet maar vaak is het zo dat van de meegeleverde zenders de knuppels iets stroef gaan of niet helemaal goed teruggaan naar de neutraal positie.
Als je al een MX-12 hebt gekocht zou ik persoonlijk die gaan gebruiken in plaats van de meegeleverde zender. Zorg dan dat alle functies op de heli met de MX-12 precies zo werken als met de meegeleverde zender.

Een meegeleverde accu is meestal ongeveer voor de helft vol (of leeg afhankelijk van je humeur ;) ) en moet je dus nog even laden.

Gemiddelde vliegtijd van een kleinere heli met een lipo accu ligt ergens tussen de 10 en 15 minuten, vliegtijd is vooral afhankelijk van je vliegstijl. (stilhangen kost meer energie dan rondvliegen met een heli).

Een Li-Po accu (zo'n plat pakketje met 2 of 3 schijfjes) NOOIT helemaal leegvliegen. Iedere keer dat je dit doet wordt je accu iets slechter. Zodra je merkt dat je iets aan vermogen begint te verliezen moet je meteen landen.

Vaak heeft en heli met de originele motor een wat lager toerental op de rotor. Hierdoor is hij wat minder stabiel maar maak je wel stukken minder schade als er iets fout gaat. Ik zou dus eerst eens gaan proberen met de standaard motor.

Mark

Dat was ook de strekking van mijn verhaal. Ik heb nog nooit een heliclub van dichtbij gezien en heb mezelf alles geleerd wat ik tot nu toe kan (oke, niet veel maar alles komt met zijn tijd :D)

Ik ben begonnen met een DF04 en kan daarbij een accu helemaal leeg hooveren. De Mini Titan vorige week de luchtdoop gegeven en dat viel mij reuze mee. Hooveren en een piroetje waren geen probleem :)

Ik ben ervan overtuigd dat je bij een club sneller kan leren maar voor mij vind ik het juist zo leuk om de dingen zelf uit te vinden, part of the hobby zeg maar.

Ik ga binnenkort wel eens bij een club kijken, gewoon om eens te zien hoe het daar toegaat.

Maar doe rustig aan en ga niet te snel de lucht in als het eigenlijk nog niet kan. Eerst goed afstellen en dan pas vliegen.

Voortgang is er nog niet. Ik heb heel erg veel moeten werken de afgelopen dagen, maar ik ben nu een paar dagen vrij. Morge ga ik eens lekker uitproberen te vissen hoe alles in elkaar zit. Gebruiksaanwijzing doorspitten enzo..

Ik laat jullie weten hoe het gaat.

Vandaag even gekeken of alles goed reageert, en alles is prima in orde.
Ik begin met mijn standaard zender die bij de heli zit.

Voordat ik echt probeer de heli te gaan laten bewegen wil ik eerst even weten of ik de zender juist heb staan. Ik ben linkshandig, aan welke kant moet de gashendel dan zitten? Bij mijn e-sky zender zit gas links, maar bij mijn MX-12 zit deze rechts.
Wat is het meest normaal voor een linkshandig persoon?

Ik heb al eens ergens gelezen dat het gemakkelijk te doen is om de mx-12 zender om te bouwen van een mode 1 naar mode 2 zender..

Iemand ervaringen hiermee?

Back