Hoe te beginnen????

• Topicstarter Topicstarter mac-06
  • Startdatum Startdatum
M

mac-06

Guest
Goeden dag,

Ik ben al een tijd lang actief in de (RC) modelbouw. Ooit heel lang geleden met treintjes begonnen (en nog steeds mee bezig). De laatste jaren bezig geweest met RC-vrachtwagens en nu lijkt het mij leuk om een helicopter aan te schaffen.

Ik heb gezien dat er al heli's zijn vanaf 25,- maar die lijken mij niet echt representatief voor het "echte" model vliegen.

k heb het idee om eerst eens een kant en klaar model te kopen om het vliegen uit te proberen. Waar moet ik aan denken bij de aanschaf??

Hoi,

Om te beginnen zou ik een Fixed pitch heli nemen. Dat is een heli die de bladen in een vaste stand heeft staan. Hierdoor zitten er veel minder onderdelen op de kop. De rotor draai snelheid (headspeed) is ook veel lager. Deze modelletjes gaan dus minder snel stuk of zijn goedkoper te repareren.

Als basis is dit een goede heli om ook hogerop te stappen. Alles met dubbele rotors enzo genaamd Coaxiale heli of afgekort coax heb je weinig aan. Al kan je er wel plezier mee hebben. Dus dat is aan jou de keuze.

Hier een Walkera FP heli. Hier zit alles bij.

Heli4u.nl Honey Bee FP2 Groen ESKY bestuurbare rc helicopter

Zijn ook zat andere webshops die ze verkopen. Even googlen.

Gr. Dennis

@ Markjuhh, ik had gekeken en heb deze niet kunnen vinden, bedankt voor de link ik zal hem aandachtig door lezen.

@Dennis, bedankt voor jouw verhaal is kort en duidelijk. Ik denk dat het inderdaad dit type moet gaan worden, kosten vallen mee.
Kan je op dit type ook aan andere body aanbrengen? of wil ik meteen te veel?

Sander

Neem bijv. de mijne over, dan weet je zeker dat je een goede heli heb om mee te beginnen. Hiermee heb ik het echte vliegen mee geleerd in 8 vluchten. Nu vlieg ik wel grotere schaalheli's op nitro, dus vandaar dat ik hem verkoop. En de prijs voor alles wat je krijgt is zeker meer dan goed. De waarde ligt veel hoger omdat alles z.g.a.n. zijn.

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Mijn advies is; als je met deze hobby gaat beginnen, doe het dan meteen goed door meteen CP Collective Pitch te gaan vliegen.(Dat is echt vliegen!)

Ik kan je er alles over vertellen. Heb in het verleden veel uitgegeven aan Coaxiaal en FP modellen. Zonde van al dat geld. (ong €1100,- bij elkaar)

Voor dit geld kon ik 2 nieuwe CP modellen zoals de bekende (beginners) modellen zoals de Mini Titan en Trex 450 series kopen.

Het voordeel van mijn heli is dat de onderdeeltjes makkelijk te verkrijgen zijn (ook in modelbouw winkel) en betaalbaar zijn. Bij andere merken is het ook vaak zo dat de onderdelen alleen via internet te verkrijgen, niet altijd handig.

Wanneer je goed kan vliegen dan zijn er zoveel geweldige schaal rompjes te verkrijgen waar deze heli zonder veel poets pats meteen erin passen.

Ik hoor het wel wat je van mijn tip vind.

Laatst bewerkt door een moderator:
@Helifreak,

Het zal best een goede prijs zijn voor jouw model, je tip klinkt hartstikke goed maar ik wil er nu (nog) niet zoveel aan uitgeven.
Ik ben meestal erg op vliegerig, vandaag wil ik een helicopter, morgen een vliegtuig en volgende week een zwever.

Ik wil goedkoper beginnen en dan eerst kijken of ik het echt wat vind. Ook belangrijk is dat er een vliegclub of iets dergelijks in de buurt moet zitten. Ik denk dat alleen vliegen snel gaat vervelen.

Bedankt voor je aanbod.

Met "goedkoop" beginnen volgt er vaak ellende, waardoor de interesse voor het heli vliegen vaak snel weg is.

Het beste is gewoon een goede investering in een heli waarvan de onderdelen vollop beschikbaar zijn.
Ook eerst ff "spelen" op een sim kan uitkomst bieden in de keuze om verder te gaan met heli vliegen, het is nu eenmaal de moeilijkste vorm van model vliegen.

Ik ben zelf begonnen met een coaxiaal, ben daarna met een vriend mee gegaan om te kijken naar zijn lessen met een nitro heli.
Bij de 2e keer vond ik het erg intersant om het zelf te proberen en heb ook een les genomen.

Direct hiena heb ik een trex 450 gekocht.

Inmiddels heb ik ook een nitro, raptor 50 se.
Ik vlieg geregeld samen met helifreak, en ik kan je zeggen dat de titan geen miskoop zal zijn.
Deze vliegt strak en is mischien wel beter te sturen dan mijn trex.
In ieder geval zijn de onderdelen een stuk goedkoper.

Maar goed, je moet zelf weten wat je gaat doen en ik hoop dat je veel plezier gaat beleven aan het helivliegen

Heren,

Ik ben de laatste tijd dus op de verschillende sites aan het kijken geweest en ik snap er nog niet zo heel veel van.
Als ik op de site van Conrad kijk zie ik heel veel verschillende helikopters met nog meer verschillende prijzen. Na jullie tips gelezen te hebben wil ik denk ik toch een CP. Op de eerder genoemde site zie ik geen FP of CP staan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Na nog meer speurwerk kom ik als maar meer tegen. Ik heb begrepen dat de Align T-rex zo'n beetje het topmodel is. Kost wat meer maar de onderdelen zijn goedkoper.

Er zijn ook T-rex compatible helikopters, deze zijn een stuk goedkoper en eventueel kunnen onderdelen (na een crash) vervangen worden door de Align onderdelen. O.a. de HK modellen zijn T-rex compatible.

In mijn zoek tocht ben ik ook de KDS450-C-FM tegen gekomen (deze vindt ik toch wel erg mooi) ook de prijs is leuk (249.-).

Mijn vraag; Is deze KDS-S ook Align compatible??

Direct beginnen met een CP is toch wel ambitieus. Niet onmogelijk, maar je zou een CP de Ferrari onder de Heli's kunnen noemen, omdat je daarmee ook ondersteboven kan vliegen, en allerlei stunts kan uithalen.

Ik begrijp dat je geen vliegervaring hebt, maar altijd "aan de grond" bent gebleven. Ik zou dan toch adviseren om klein te beginnen. Je bent dan misschien wat extra geld kwijt aan een "beginnersheli" maar als je tijdens je eerste vlucht je CP in de prak vliegt of jezelf ermee raakt, ben je misschien meteen genezen van het vliegvirus.

Ik zou toch aanraden een eenvoudige coax of FP te nemen, of te gaan "simmen". Maar een goede sim kost net zoveel of meer dan een eenvoudige heli, en een sim is toch anders. Zo'n infrarood coaxje als een Syma S107, of de v-max Swift, is erg goedkoop, en leuk om eens te proeven aan het vliegen. Is het dan toch niets voor je, dan is de schade maar een paar tientjes. En ga je verder, dan heb je ook niet veel uitgegeven aan je eerste kennismaking. Volgende stap zou een FP als de Solo Pro (erg licht dus meer geschikt voor indoor, maar bij windstil weer ook prima buiten te vliegen) of bijv. de Honey Bee, die iets groter is.

Begin in ieder geval niet met die goedkope zogenaamde instap modellen.
Dit is alleen maar een aanleiding voor een hoop ergernis,en tegen die tijd dat je hier achter bent gekomen,heb je een hoop geld uitgegeven aan drie keer niks.8O
Ga je voornaamlijk buiten vliegen schaf je dan minimaal een 500 size aan.
Neem bij een club les,dan leer je tevens hoe je veilig met je heli om moet
gaan.
Dit is meestal veiliger dan met die coax en fp heli's binnen te rotzooien,omdat er buiten een licht briesje staat.:cool:

idd ik sluit me aan bij Raptor 1960.
Momenteel ben ik zelf ook iemand aan het opleiden die nog nooit gevlogen heeft, hij kocht zich dezelfde Raptor 50 als ik en hij hangt nu aan de kabel om te leren vliegen, dit gaat uitstekend.
Mocht hij niet aan de kabel gehangen hebben was hij al meer dan 50 + gecrashed met de eerste 3 benzinetanks zonder mijn tussenkomst ;-)

Oke,

Dat zijn twee heel uiteen lopende antwoorden. (ieder met een goede bedoeling geschreven)

Ik wil toch voor een CP gaan, misschien iets ambitieus maar oefening baart kunst. Ik kies hiervoor omdat ik alleen buiten ga vliegen.

Die 500 size die je adviseerd is dat omdat het stabieler vliegt?

CP kan veel beter tegen de wind maar is ook veel minder vergeeflijk in handen van een "leerling".
Als je echter de training gehad hebt van iemand die er wat van kent en je weet wat er allemaal komt bij kijken heb je met een cp heli veel meer fun, laat ons zeggen de allerbeste keuze gemaakt die er in heli vliegen te vinden is.
één goede raad, koop geen Esky rommel, koop degelijke materiaal en zoek hulp ! ! ! ! ! !

een CP heli vliegen doe je als beginner niet op jezelf.

Je zal crashen...crashen...crashen...crashen...crashen...crashen...crashen...crashen...crashen...crashen...crashen...crashen...crashen...crashen...

EN......nog eens crashen...

ik wil je niet ontmoedigen maar het is nu eenmaal een hobby waar veel toewijding en inspanning voor vereist is.

In principe geldt, hoe groter hoe stabieler. Maar ook, hoe groter hoe gevaarlijker. Als je toch met een CP gaat beginnen, dan raad ik je wel aan begeleiding te zoeken, even refererend aan de 50 crashes waar crazykuki zijn leerling al voor heeft behoed. Een CP moet worden afgesteld, zeker na een crash.

Ik ben er uit. Heb zo juist op marktplaats een optie genomen op een HK 500 GT helicopter 100% T-Rex 500 compatible + bladen, de electronica is momenteel niet in voorraad dus even geduld hebben. Ik kon er voor kiezen om het te laten bouwen of het zelf doen, dat laatste is het geworden.

Binnen kort dus te zien bij "bouwverslagen"

Wordt toch even anders.

Omdat een aantal bieders op de bekende verkoop site het laten afweten heb ik de HK 500 af moeten bestellen. Zondag ben ik even gaan kijken bij de RC heli club in Alkmaar. Toen ik daar was waren er 450 en 600 size heli's aanwezig. Doe 600 size heli's zijn wel erg mooi zeg.

Nog even verder sparen (heb ik ook wat meer tijd om een goed model te kiezen).

Back