Hoe te berekenen: welke motor/prop/esc/accu ???

RCEFlyer

In Memoriam
Hallo,

wie kan mij helpen aan info en/of formules om te berekenen welke welke motor/prop/esc/accu combinate het beste zou werken.
Gaarne een duidelijke uitleg erbij, zodat ik in het vervolg zelf kan rekenen.

Hiermee wil ik bestaande planes kunnen upgraden, maar ook nieuw te bestellen planes motoriseren. Ik wil niet altijd afhankelijk zijn van hetgeen de producent / winkelier / internetsite opgeeft. :lol:

Groeten,

Menno

Dat zou ik ook wel eens willen weten,

Op motoren staan vaak getallen zoals 2208/14 wat houdt dat in?
en welke prop moet er dan op?
Wat is het verband dan weer met kv (toeren per volt)?

Zijn er moegelijk tabellen waar dat in staat?

b.v.d. Wubbo

Ook wel intressant om te weten inderdaad. De getallen op de motoren waren dacht ik als je bijvoorbeeld 2208/14 hebt, wat Wubbo aangaf, dat 2208 het aantal toeren per V is, en de 14 het aantal wikkelingen van de motor.

De technische zaken kan je vaak wel op de website van de fabrikant vinden.
Zo gebruiken sommige fabrikanten een sommatie als onderstaand:

28-35-1950 =
1e getal (28) = diameter motor
2e getal (35) = lengte motor
3e getal (1950) = toeren per V

Maaarrreeehhh, dan weet ik nog steeds niet voor welk vliegtuig zo'n motor geschikt is.

Ik wil graag weten hoe ik kan berekenen welke combi bij welk vliegtuig te gebruiken is. Dit zal ook wel van het doel van het vliegtuig afhangen want een sport zal meer power nodig hebben dan een trainer denk ik.

We wachten vrolijk op een serieuze reactie van een kenner ....

Menno

Ik reken mijzelf niet meteen tot de kenners maar ik ga meer gevoels matig te werk.
Ik zoek eerst een goede prop bij een vliegtuig met een spoed/diameter combinatie die bij de vliegsnelheid en prestatie niveau van het vliegtuig past.
Vervolgens kies ik een motor met het juiste toerenberijk(kv) en een voldoende max stroom.
De ESC moet deze stroom ruimschoots kunnen leveren waarbij over bemeten niet erg is behalve dan voor het gewicht en de prijs.
De accu is een keuze tussen kort hoge prestatie of langdurig beperkte prestatie.
Met lipo accus zijn de prestaties per gram het beste maar nimh accus zijn in veel gevallen voldoende voor een redelijke vluchtduur. :)

wubbo zei:
Dat zou ik ook wel eens willen weten,

Op motoren staan vaak getallen zoals 2208/14 wat houdt dat in?
en welke prop moet er dan op?
Wat is het verband dan weer met kv (toeren per volt)?

Zijn er moegelijk tabellen waar dat in staat?

b.v.d. Wubbo

Vele merken, vele opties.

meestal gebruikt men de gegevens van de stator zoals de lengte en doorsnede en dan als derde getal nog eens het aantal wikkelingen. Het KV wordt meestal apart in de specificaties opgegeven.

Hoi cdrom flyer, bedankt voor je reactie.
Toch nog wat vragen:

cdrom flyer zei:
Ik reken mijzelf niet meteen tot de kenners maar ik ga meer gevoels matig te werk.
Ik zoek eerst een goede prop bij een vliegtuig met een spoed/diameter combinatie die bij de vliegsnelheid en prestatie niveau van het vliegtuig past.
hoe bepaal je het bovenstaande dan ?

Vervolgens kies ik een motor met het juiste toerenberijk(kv) en een voldoende max stroom. hoe weet ik wat het juiste toerenbereik is ?

De ESC moet deze stroom ruimschoots kunnen leveren waarbij over bemeten niet erg is behalve dan voor het gewicht en de prijs. begrijp ik

Bedankt zover !

Menno

RCEFlyer zei:
Hoi cdrom flyer, bedankt voor je reactie.
Toch nog wat vragen:

cdrom flyer zei:
hoe bepaal je het bovenstaande dan ?

Vervolgens kies ik een motor met het juiste toerenberijk(kv) en een voldoende max stroom. hoe weet ik wat het juiste toerenbereik is ?

De ESC moet deze stroom ruimschoots kunnen leveren waarbij over bemeten niet erg is behalve dan voor het gewicht en de prijs. begrijp ik

Bedankt zover !

Menno
Elk vliegtuig heeft een bepaalde overtreksnelheid(minimum vliegsnelheid).
De propsnelheid(afhankelijk van spoed en toerental) moet ongeveer 2.5X de overtreksnelheid zijn.
Benodigt toerental ongeveer 0.8X kv waarde van de motor X accu spanning.
De trekkracht van een motor prop combinatie moet tussen 0.5 en 1 X het totale vliegtuiggewicht zijn en bij 3D vliegtuigen minstens 1.5X. :)

OK,

nu wordt het me wat duidelijker.
Ik ga eens wat rekensommetjes maken, kijken of ik het echt snap. :?

Die overtreksnelheid vindt je dan in de docu van de fabrikant van het vliegtuig ?

Mochten er toch nog vragen zijn, kan ik dan nog eens bij je terug komen ? :lol:

Bvd,

Menno

Overtrek snelheid van een model wordt meestal niet vermeld maar men volstaat dan meestal met het vermelden van een bepaald type motor/prop combinatie en dan ben je weer bij af.
Beter is je te concentreren op een model waar je mee wilt vliegen.
Als ik goed begrijp gaat het hier om een Tiger Moth.
Een goede motor is dan deze.
http://www.rctechnics.eu/282215-brushless-outrunner-1540kv-p-101.html
Met een 8X4.3 slow flyer prop zit je dan goed.
En hier een calculator om wat te expirimenteren.
http://www.badcock.net/cgi-bin/powe...urrent=4.00&Watts=36.80&Height=++20&Temp=20.0
Je kunt vragen over de Tiger Moth ook in het draadje van Dirk57 stellen want dat volg ik ook.

Maurits zei:
Ook wel intressant om te weten inderdaad. De getallen op de motoren waren dacht ik als je bijvoorbeeld 2208/14 hebt, wat Wubbo aangaf, dat 2208 het aantal toeren per V is, en de 14 het aantal wikkelingen van de motor.

Nou, niet helemaal.

Elke fabrikant heetft een andere aanduiding waar vaak iest van de maat en/of Kv in zit.
In dit geval is het een aanduidling van AXI (www.modelmotors.cz).
28 = diameter statot
08 = dikte stator
en 14 wikkelingen.

Je ziet deze aanduidlng vrij veel voor buitenlopers. Vaak kopieen van AXI.

Motoren kan je vergelijken door enkel gewicht en Kv (toeren per volt)
Een motor met zelfde gewicht en Kv zal namelijk ongeveer dezelfde prop accu en stroom hebben.

Ik heb al eerder in FAQ vuistregels beschreven, maar hier nog meer eens de simpelste uitvoering:
10% van gewicht is motor (borstelloos buitenloper). op een vliegtuig van 2kg gaat 200g motor.
20% van gewicht is accu (lipo)
Zorg dat je onbelaste theroretische toerental rond 10.000-1200 rpm (heel ruim: 8000 - 15000) is en je kan vrijwel altijd dan een gunstige prop vinden.
Reken voor een lipo cel 3.3 volt gemiddeld belast tijdens de vlucht.
Als ingangs vermogen 100watt/kg voor tam trainertje to 300 watt/kg voor heftig acro. 3D soms nog hoger.

Voorbeeld vliegtuig van 1 kg:
3S is dan 10 volt.
Een motor van 100g met een Kv van 1200 is dan leuk bruikbaar.
Neem je 200 watt/kg heb je 20A voor elke kilo
Een lipo 3S 2200 weegt ongeveer 200g ofwel 20% van een kilo.

Hiermee kan je dan weer varieren als het rustiger mag of liever wat meer vermogen.

Controleer deze getallen maar eens voor goedvliegende modellen of wat fabrikanten aanbevelen.

He Harold,

danjewel voor je reactie.
Hier kan ik wel wat mee denk ik, ik ga eens een en ander proberen.

Gr.
Menno

Back