Hoe te meten, mah in accu

ik heb zon mooie digitale multimeter, hoe meet ik hiermee hoeveel mah er in een accu "zit", ik heb geprobeerd de amperemeter op de + en - aan te sluiten maar dat leverder 5 ampere op, en dat vond de accu niet leuk (wanhoopsdaad) ok, ik weet het, maar hoe doe ik dit dan?

bvd,

monkey

*ZUCHT*

dat kan niet met een multimeter, lijkt mij duidelijk? ... niet dus.. lurk eens wat meer zou ik zeggen.

je hebt capaciteit, en stroom...

mAh = capaciteit, staat voor de hoeveel heid mA die hij per h (uur) kan leveren. Accu van 600mAh kan dus in theorie een uur lang 600mA leveren, of 2 uur 300mA of 0.5 uur 1200mA (1.2A) etc.

als iemand z'n 600mAh accu half leegvliegt, zit er dus nog 300mAh 'in'

met een multimeter meet je de stroom die gaat lopen in Ampéres, en natuurlijk niet de capaciteit van de accu

op een computer lader kan je zien hoeveel mAh de lader er heeft ingeladen, of hoeveel mAh er tijdens het ontladen is uitgehaald.

het lijkt mij overigens handig om te weten hoe en waarom iets werkt, voordat je er daadwerkelijk mee aan de slag gaat. :roll:

De beste methode is om met behulp van een constante-stroombron de accu te ontladen en dan te meten hoe lang hij dit volhoudt tot er per cel een voltage bereikt is van 0,8volt. tijd maal stroom geeft de capaciteit van de accu. Er zijn her en der op het meerdere schakelingen om dit te doen te vinden. Zoek op "nicad discharger" en je vindt er meerdere.....

Hans Delemarre

Joost zei:
... mAh = capaciteit, staat voor de hoeveel heid mA die hij per h (uur) kan leveren.
Niet per uur maar gedurende een uur. De uitleg met de getallen is correct.

@Monkey
Als je je meter in het Ampere bereik zet, heeft je meter een zeer lage inwendige weerstand. Ga je dan de stroom meten die uit de accu komt, zonder tussenschakeling van een belasting, dan maak je in feite een fikse kortsluiting. Gevaarlijk en multimeter naar de eeuwige jachtvelden. Ik kan het weten, ik heb ooit, heel, heel lang geleden, proberen te meten hoeveel stroom er uit een stopcontact komt. Multimeter van mijn oom (200gulden) verkoold :oops: Het is toch nog goed met me gekomen

Capaciteit wordt uitgedrukt in (m)Ah= (milli)Ampere*uur, een hoeveelheid lading/elektronen, vergelijkbaar met liter.
Stroom I wordt uitgedrukt in Ampere, vergelijkbaar met hoeveelheid water per seconde. (Edit 4-11-2007: Gecorrigeerd, zie Rob's opmerking verderop)
Spanning U wordt uitgedrukt in Volt, vergelijkbaar met waterdruk.

de enigste manier om zoiets goed en nauwkeurig te meten is met een computerladen een mooi laad/onlaadprogramma erop los te laten, dan krijg je een goed indicatie van de status van je pakket.
zoals jij nu meet met je multimeter, heb je dalijk een kapotte meter en een vernaaide accu.

owkee, dus het eenvoudig meten hoeveel er nog in een accu zat is totale onzin. bedankt, dit was ook hetgeen dat ik niet snapte. mijn vraag is zo beantwoord, Tnks!

monkey

ron van sommeren zei:
Joost zei:
... mAh = capaciteit, staat voor de hoeveel heid mA die hij per h (uur) kan leveren.
Niet per uur maar gedurende een uur...
ron van sommeren zei:
Stroom I wordt uitgedrukt in Ampere, vergelijkbaar met de stroomsnelheid van water.
Niet stroomsnelheid van water maar hoeveelheid water per tijdseenheid (=volumedebiet) want [Ampère]=[Coulomb] / [sec] :wink:

Als jullie zo lang genoeg doorgaan hoef ik geen cursus electrotechniek te gaan volgen om alles te leren. :lol: Ondanks dat ik met electro vlieg weet ik nog niet alles op dat gebied. :oops: Dus ga zo door.

Back