Hoe ver in het jaar blijven jullie vliegen?

ik heb voor onder de 10 graden een zendertent met 80 watt verwarming..
3s 2200 lipo erin, zelf een binnenkant geprint, rc bandenwarmers erin.
ik kan nu net als thuis de thermostaat een stuk omhoog draaien als het koud is daarbinnen :yes:

maar..
als de wind verkeerd is, zijn mijn handen met starten of met het op de grond zetten al zo ver afgekoeld, dat ook dat ding niet meer helpt..
Ja, het is vaak de wind op een open veld, die het zo koud maakt.
Het wordt tijd dat er een verwarmd aura uitgevonden wordt. Dan hoef je ook niet meer je hele huis te verwarmen.
Ik ben verreweg familie van Jules Verne :D

Vandaag ook weer zo'n mooi voorbeeld van een prachtige vliegdag.
Geen wind 5 graden en een heerlijk zonnetje.
Super :thumbsup:
20251121_130205.jpg

Jan

Het was heerlijk gisteren.
Ik heb niet gevlogen maar wel lekker buiten in het zonnetje een kopje thee gedronken.
Maar op het veld was het wel erg nat denk ik of niet?

Laatst bewerkt:
heb wel vliegers die ik dan gewoon oplaat, ook in sneeuw. het sneeuw waait er zo af. (regen ook). ik heb nog nooit ijsaanzetting gehad, maar ik vermoed dat dat er steeds afbrokkelen zou vanwege continu kleine vervormingen van de vlieger.

op de vliegclub hebben ze de "koude jatten cup" in de winter (bokaal is een blauwe hand, rubber handschoen met een hardende stof erin. zoals beton maar weet niet zeker wat het is). dan moet men e.e.a. vlieg opdrachten uitvoeren.

In de regel hebben de toestellen er weinig last van.
Maar, bijvoorbeeld bij helicopters kan het gebeuren dat je een stuk meer schade hebt dan wanneer je bij een normale temperatuur crasht.
de oudere heli's hebben veel kunststof in de dragende delen, dat spul raakt minder flexibel.
alu etc zal het redelijk gelijk zijn, alleen is de grond een stuk harder bij vorst..

gewoon niet crashen :yes:

Zo zullen in theorie de schuimtoestellen daar ook last van hebben, allemaal een type kunststof
maar heb letterlijk nog nooit gezien of gehoord dat daar een toestel door uit de lucht is gekomen.

Waar je wel een beetje mee moet opletten, is het opwarmen van zo'n kist.
condens, potentieel sneeuw op de kist. sneeuw gaat op andere plekken zitten, en wordt daar ineens water.
maar nog steeds, nooit gehoord dat daardoor iets werkelijk uit de lucht is gekomen.

Bij ons op de club vliegen we in de winter ook gewoon door met als vaste afsluiting van het jaar het Snertvliegen (vliegen,slapouwehoeren,een kop snert en een glaasje huisgemaakte gluhwijn wast wil men nog meer;);)

Ik denk dat het er ook erg van af hangt met welk toestel je vliegt.
Mijn biglift vraagt even wat tijd om in elkaar te zetten.
Aangezien ik het bij 1 toestel wil houden sla ik het winter seizoen over.
Vroeger was ik ook erg fanatiek maar die tijd heb ik gehad.
Maar leuk dat jullie nog wel fanatiek zijn.

Back