Hoe verf en plamuur te verwijderen van piepschuim romp? (zonder je helemaal lam te schuren)

Tadango

Forum veteraan
Ik heb een opknappertje staan. Romp is van piepschuim maar op sommige plakken zit dat verstopt onder een dikke laag plamuur en verf. Ik wil de romp weer kaal hebben om het te glassen. Grootste deel is gelukkig alleen lichte plammuur en schuurt goed maar het geverfde deel zit op harde grijze plamuur. Met schuurpapier ben je lang bezig en het kost veel schuurpapier want het zit zo dicht. Ik ben al met een mes aan het krabben geweest en dat ging ook aardig goed op de grote vlakken maar het risico dat je beschadigd (nog meer dan nu :() is groot.

Iemand tips? Zou zo'n schuur muis willen? dat maakt het werk wat lichter. Oplos middelen willen niet ivm met schuim.......

Het grootste probleem is het stabilo....... de romp valt gelukkig erg mee en de vleugel is alleen aan de bovenkant bedenkt met erg veel plamuur. Wellicht herbou ik het stabilo in balsa met oracover dan ben ik daar van af. Gaat denk ik sneller nog en wordt ook mooier. Zoiezo moeten de roeren herbouw in balsa dus als ik toch bezig ben......

ja, black an dekker hebben die dingen ook. Zit een flinke laag op dus het duurt wel even voordat het weg is....... maar schuim is niet sterk dus je moet genoeg controle hebben.

Schuur muis is leuk om een nieuw plankje te sturen maar voor verf/plamuur niet te gebruiken .

Heb de mijn in de kliko gegooit zo goed was ie . :D

Gewoon schuur maschientje gaat stukken beter .

En een bandschuur maschine neemt het meeste weg maar is misschien onhandig bij ronde rompen .

Mvg Johan

okee, herbouw dus.... maar is wel zwaarder dan piep. Nieuwe delen snijden kan ook..... maar dat kan ik zelf niet doen.

Back