Hoe vervoer jij je model naar de plas om te varen?

Sorry voor het grote aantal vragen dat ik stel :) Maar ben nu lekker op dreef en dan loop je steeds tegen andere dingen op. Mijn model begint inmiddels te vorderen en is bijna vaarklaar. Maar hoe vervoer je een rond, glad ding van bijna een meter lang en 6 kilo zwaar zonder schade naar de waterkant?
Hebben jullie allemaal doosjes waar je de modellen in vervoert? op wielen? koffers? altijd met de auto of ook wel eenlopend of op de fiets met een fietskarretje?
Ben benieuwd naar jullie handigheden !

Jeroen, Bij gebrek aan een auto begon het in 1976 met een fietskarretje. Daarin ging een zandbak van 1.60 m. lang. In het ruim van de bak pate mijn Bugsier 3. Zo ging ik van Brielle naar Oosvoorne, waar we op Koninginnedag met de modelbouwclub uit Rozenburg een demonstratie in een vaarbak gaven. Van 1978 tot 2009 hadden we een zeilboot en lag de modelbouwwerf stil. Toen de zeilboot weg was begonnen aan Smit Finland. Die ging achter in de Skoda Fabia mee naar de vaarplek. Voor mijn avatar heb ik na transportschade een triplex transportkist gemaakt. Voor en achter een blok schuimrubber en aan dek ook. Daardoor kan ze in de kist geen kant op. En een buiteling van de rollator (van de buurman) had ze niets van. Bugsier 3 en Smit Finland zijn wat moeilijker om in een kist te vervoeren. Dan wordt de kist wel erg groot en we zijn klein behuisd, dus waar laat je die lege kisten allemaal. Voor mijn coastertje wel een transportkist gemaakt. De zender zit met een kruiselastiek in de kap. Staat min of meer klem in de kist en kantelde met mijn tankertje ook van de rollator. Aan het schip geen schade, maar wel een losse verbinding in de accudraad. Om een eind met Smit Finland te sjouwen verveelt ook en daarvoor gebruik ik een inklapbaar 2 wielig karretje. Voor een zeilboot is het allemaal complexer, maar ongetwijfeld weet Pompebled daar wel iets over te melden. Gr. Klaas.

Tja, transport naar het water... Een probleem apart.
Veel modelbouwers denken daar niet of pas te laat over na.
Heb je geen auto, maar wel een fiets? Koop een fietskar.
Aanpassen aan je model, achter je fiets hangen en karren maar. (Zorg voor een goeie vering)
Heb je wel een auto, maar geen stationcar?
Koop als volgende auto een stationcar.

Maar voor een zeilboot moet het haast een soort Pausmobiel worden Roel. Mijn fietskar had autopedwielen. Veel te klein, want elke oneffenheid schudde de boel door elkaar. Mijn eerste twee auto's, VW Jetta, hadden een kofferbak. Totaal ongeschikt dus. Daarn een Golf en een Polo. Die waren 5-deurs, dus al wat gemakkelijker. Daarna 8 jaar een Skoda Fabia bestel. Die won het op alle fronten. De hele vloot kon er naast elkaar in. In de Skoda Jeti kan de avatar (met kist) precies tussen de wielbakken en dan kunnen er nog twee schepen naast. Moet wel de hoedenplank eruit. Op vakantie neem ik één van de scheepjes in de transportkist mee. De kist met Arnafjord kan in de lengte net in de kofferbak. Tanker en coaster hebben evenals Bugsier 3 een ingebouwd laadcircuit en worden geladen met een 19 Voltxs adapter. Met een spanningsconverter zijn ze ook in de auto te laden. Gr. Klaas.

Tja... Auto's en modelschepen... Gelukkig had ik als een stationwagon (Mazda 6) toen ik de Titanic kreeg om te recenseren voor Modelbouw Aktueel. Want 1,90meter lang en een hoogte van kiel tot masttop van 49 cm was niet zo makkelijk te vervoeren, maar ook in een Volvo V50 ging het nét. Ik had 2cm over qua hoogte.

In mijn huidige auto (Volvo 60 D6 Plugmaarinhetstopcontacthybride) zou ze niet gepast hebben; Die lui uit Zweden hadden de accu's onder de achterbak geplaatst, dus die was 6 cm hoger. Enfin, Titanic heeft al een paar jaar een nieuwe werf.
V60D6.jpg

En op vakantie (met de camper) gaat er ook standaard een boot mee. Meestal de S39 Schnellboot in de kist.
Die verblijft tijdens het rijden op een van de bedden achterin, klemvast gezet met 2 spanbanden over de kist. Of de Micro Magic, ook lekker makkelijk meenemen...
En op de plaats van bestemming (altijd met water in de buurt) aangekomen: eerst koffie drinken, koken, eten afwassen... boot in het water. Heerlijk! Zweden is wat dat aangaat een paradijs.

Laatst bewerkt:
Zo deden we dat :banana::banana:, en er waren toen in de goede oude tijd :wavealtijd Minisailers die met de handjes hielpen :beer::beer:

Gamesa 60F.jpg

Gamesa 60F 2180mm lengte paste precies in de topbox .(2006)

Primagaz / Rexonamen 60F 2200mm lang 1780mm breed , de eerste jaren zo vervoerd later een box ivm ritjes naar frankrijk.
Primagaz.jpg

mijn schepen zitten allemaal in een koffer. En deze gaat in de auto koffer of op de fietskar mee naar waar ik wil.
Enige probleem als je een andere auto koopt... eerst de kofferbak bekijken en daarna de rest van de auto :)

Mijn zeilboten passen opgetuigd nét in de auto; met de romp op de hoedenplank, ballastbulb ondersteund, steekt de mast naar voren tot de voorstoelen (Voyager 12M) of tot aan de achteruitkijkspiegel (SeaWind), in een C4 past dus maar één zeilboot, wil ik er meer meeemen, dan moet ik aftuigen. Kiel eruit, zeilen aan de mast tussen twee platen karton (bij gebrek aan zeilenkist) en de bulb veilig klem gezet.
Gaat de caravan mee, dan gaan ze voor korte ritjes vastgesnoerd op het bed, tussen de zwevers.

Een rolstoelgebonden stadgenoot heeft een aangepaste fietskar, waar z'n robbe Sirius opgetuigd op/in past, voor korte ritjes in de stad geen probleem en je ziet 'm al van verre aankomen...

Groeten, Jan.

Wat nog wel eens vergeten wordt, bij model in de auto - wat gebeurt er bij remmen?

Schade aan het model is het minste probleem, een modelschip wat een vliegtuig wordt wel. een model van 10 kg kan makkelijk de kracht van een vallend object van 100kg worden.

Dus ik heb niet alleen het model in een kist, maar die kist staat wast in de auto met een paar spanbanden. Daar zijn die ogen in de auto voor

Wat nog wel eens vergeten wordt, bij model in de auto - wat gebeurt er bij remmen?
Ik zet de bulb (als het model volledig opgetuigd op de hoedenplank ligt) altijd vast, ruim 2 Kg lood wordt bij een noodstop een mooi projectiel...

Groeten, Jan.

Bij remmen gebeurt er weinig... Bij een noodstop ook niet echt. Daarvoor zijn de vertragingen te klein. Een noodstop is ergens rond de 5 m/s2 en dat is slechts de helft van de zwaartekracht.

Het is de botsing die het probleem geeft.

Ik zet de boel niet "vast" met banden of wat dan ook. Ik plaats het zodanig, dat het "constructief" vast staat. Voorwerpen stijgen niet op tijdens een ongeluk.
Dus als ik iets op de vloer heb staan, dan verlaat het die vloer niet. Het komt naar voren (en relatief "rustig"), meer ook niet.
Bij mijn autootje moet de zitting van de achterbank rechtop om de rugleuning neer te klappen. Die zitting vormt een afscheidings schot achter de bestuurder en bijrijder.
Bootjes staan TEGEN dat "schot". Dat is voldoende.
Vliegtuigen die te groot zijn om achter dat schot te blijven, steken noodzakelijkerwijs over in de ruimte voor de bijrijder, en gaan, in ieder geval bij een frontaaltje, MIJ niet raken. Een bijrijder is er niet, want OF bijrijder, OF vliegtuig, niet allebei.

Ik zet de bulb (als het model volledig opgetuigd op de hoedenplank ligt) altijd vast, ruim 2 Kg lood wordt bij een noodstop een mooi projectiel...
Bij een noodstop valt dat ding gewoon dood neer op de vloer. Nogmaals, de remvertraging is daar niet groot genoeg voor (de maximale "valhoek"ligt in de buurt van de 1:1 ofwel het ding komt niet verder naar voren dan ongeveer de hoogte van de hoedenplank t.o.v. de vloer eronder). Neemt niet weg dat vastzetten altijd beter is dan los liggen, voor normaal vervoer.
Bij een botsing wordt het WEL een projectiel. Hoedenplanken zitten op ruwweg nek-hoogte.
Een hoedenplank is domweg geen goeie plaats voor een zwaar object, vastgezet of niet, want die hoedenplank is daar ook niet voor gemaakt, om er iets aan vast te zetten. Dat is een beetje schijnveiligheid.

Laatst bewerkt:
Dát is ALTIJD een goede optie. Moet die kist wel in je auto passen. Bij mijn pokkebootje en pufbootje zou dat nog gaan, maar voor Woutertje wordt die optie onhanteerbaar.

Back