Bij remmen gebeurt er weinig... Bij een noodstop ook niet echt. Daarvoor zijn de vertragingen te klein. Een noodstop is ergens rond de 5 m/s2 en dat is slechts de helft van de zwaartekracht.
Het is de botsing die het probleem geeft.
Ik zet de boel niet "vast" met banden of wat dan ook. Ik plaats het zodanig, dat het "constructief" vast staat. Voorwerpen stijgen niet op tijdens een ongeluk.
Dus als ik iets op de vloer heb staan, dan verlaat het die vloer niet. Het komt naar voren (en
relatief "rustig"), meer ook niet.
Bij mijn autootje moet de zitting van de achterbank rechtop om de rugleuning neer te klappen. Die zitting vormt een afscheidings schot achter de bestuurder en bijrijder.
Bootjes staan TEGEN dat "schot". Dat is voldoende.
Vliegtuigen die te groot zijn om achter dat schot te blijven, steken noodzakelijkerwijs over in de ruimte voor de bijrijder, en gaan, in ieder geval bij een frontaaltje, MIJ niet raken. Een bijrijder is er niet, want OF bijrijder, OF vliegtuig, niet allebei.
Ik zet de bulb (als het model volledig opgetuigd op de hoedenplank ligt) altijd vast, ruim 2 Kg lood wordt bij een noodstop een mooi projectiel...
Bij een noodstop valt dat ding gewoon dood neer op de vloer. Nogmaals, de remvertraging is daar niet groot genoeg voor (de maximale "valhoek"ligt in de buurt van de 1:1 ofwel het ding komt niet verder naar voren dan ongeveer de hoogte van de hoedenplank t.o.v. de vloer eronder). Neemt niet weg dat vastzetten altijd beter is dan los liggen, voor normaal vervoer.
Bij een botsing wordt het WEL een projectiel. Hoedenplanken zitten op ruwweg nek-hoogte.
Een hoedenplank is domweg geen goeie plaats voor een zwaar object, vastgezet of niet, want die hoedenplank is daar ook niet voor gemaakt, om er iets aan vast te zetten. Dat is een beetje schijnveiligheid.