hoe vind ik mijn raket ooit terug?

Hey iedereen, ik ben al best gevorderd in modelraketten maar ik ben nu op een punt gekomen waarbij ik wat advies nodig heb.

Ik heb nu een raket gemaakt waar ik een G-30 motor in heb, volgens de beschrijving brand ie motor 10 seconde.

Heeft iemand ervaring met zulke motors? want ik ben heel bang dat de raket na 5 seconde al horizontaal vliegt, en na 10 seconde al weer recht naar beneden wijst.

En als de raket voor 10 seconde recht omhoog blijft gaan, hoe vind je hem dan weer terug? ik heb 3 rookpatronen in de raket die na 10 seconde ontstoken worden, maar ik weet niet of dat genoeg is.

Ik ben eigelijk op zoek naar een simpel gps zendertje ofzo waarmee ik hem kan opsporen als hij uit het zicht is, maar iemand ervaringen of ideeen hierover?

Om een idee te krijgen van me raketten bezoek me website: www.rockzor.nl

met vriendelijke groet

Jan Houtenbos

Zoiets en een batterijtje inbouwen. Is nog redelijk compact en licht van gewicht. Elektronica ingieten in epoxy of kunsthars zodat het "crashvast" wordt.

Anders een radiozendertje dat elke seconde een "bliep" uitzendt. Met een richtantenne kun je het signaal dan traceren. Vergt wel behoorlijk wat knutselwerk of investeren.

Een flinke streamer in je raket moet denk ik voldoende zijn om hem weer terug te vinden.
dat kan alles zijn maar een paar meter afzet tape is vaak al voldoende om je raket van 1000-1500 meter hoogte omlaag te zien komen.

bij mijn record poging vorig jaar zat er ook alleen een klein streamertje in de raket en die heb ik ook redelijk zonder problemen terug gevonden.

tracking systemen zijn er wel maar die zijn over het algemeen nog al duur.

Zoiets en een batterijtje inbouwen. Is nog redelijk compact en licht van gewicht. Elektronica ingieten in epoxy of kunsthars zodat het "crashvast" wordt.

Anders een radiozendertje dat elke seconde een "bliep" uitzendt. Met een richtantenne kun je het signaal dan traceren. Vergt wel behoorlijk wat knutselwerk of investeren.

Oeps, ff inbreken in dit draadje .....

Ik lees electronica ingieten in epoxy? Kan ik het daar ook waterdicht mee maken? Ik heb epoxyhars en een harder staan en wil graag een zelf geknutselde accu indicator waterdicht ingoeten maar weet neit of dit hiermee een goed idee is?

Oeps, ff inbreken in dit draadje .....

Ik lees electronica ingieten in epoxy? Kan ik het daar ook waterdicht mee maken? Ik heb epoxyhars en een harder staan en wil graag een zelf geknutselde accu indicator waterdicht ingoeten maar weet neit of dit hiermee een goed idee is?
Zolang het geen extreme warmte produceert is het geen enkel probleem. Ik heb voor watervliegtuigen diverse (kleine) ontvangers ontdaan van hun behuizing en ingegoten (heel dik 5 minuten epoxy over alle elektronica gegoten en tijdens het uitharden blijven draaien zodat het een mooi egaal geheel wordt). Alleen de pennen voor de servoaansluitingen steken nog uit. De 2.4GHz antenne zit in een antennerietje dat ook afgesloten is en eindigt in de laag epoxy. Geen enkel probleem mee gehad, epoxy is niet geleidend.

Anders kun je gebruik maken van Plastidip.

Neem eens contact op met deze man.

Pim Ruyter
Kantemarsweg 36
3871AP Hoevelaken
Netherlands
Tel: +31 33 2581459
pim.ruyter@planet.nl

Hij maakt peilzenders voor vrije vlucht wedstrijdmodellen. Groot bereik en je vind je toetel altijd terug ! Ze zijn misschien niet goedkoop maar met één toestel wat je anders kwijt zou zijn is dat snel terug verdient :)

Je kunt bij diverse winkels [zoals blokker ]van die persoonlijke alarmpjes kopen.
Die geven als je een pennetje eruit trekt een klereherrie.
Ze kosten maar een paar euri, en als je enkel de elektronica er uit sloopt ,zijn ze maar enkele centimeters groot meer ,!!
Je plant zo n apparaatje in je raket en vind hem gemakkelijk op het gepiep terug.
Er zit een batterijtje in dat wel lang genoeg stroom levert tot je je raket terug hebt.
SUCCES gr .Paul

Je kunt bij diverse winkels [zoals blokker ]van die persoonlijke alarmpjes kopen.
Die geven als je een pennetje eruit trekt een klereherrie.
Ze kosten maar een paar euri, en als je enkel de elektronica er uit sloopt ,zijn ze maar enkele centimeters groot meer ,!!
Je plant zo n apparaatje in je raket en vind hem gemakkelijk op het gepiep terug.
Er zit een batterijtje in dat wel lang genoeg stroom levert tot je je raket terug hebt.
SUCCES gr .Paul

kan niet zonder lucht !!

Een flinke streamer in je raket moet denk ik voldoende zijn om hem weer terug te vinden.
dat kan alles zijn maar een paar meter afzet tape is vaak al voldoende om je raket van 1000-1500 meter hoogte omlaag te zien komen.

bij mijn record poging vorig jaar zat er ook alleen een klein streamertje in de raket en die heb ik ook redelijk zonder problemen terug gevonden.

tracking systemen zijn er wel maar die zijn over het algemeen nog al duur.

Hey bedankt voor je reactie, ik denk dat ik voor jou oplossing ga met een stuk afzet tape.
Ik heb alleen nog 1 vraag, wat is een streamer? een rookpatroon ofzo?

Alvast bedankt

Back