hoe vliegen

ik hoover met een trex 600 en met een futuba ff9 super zender
de manier die ik daarvoor gebruik is het gas op kanaal 8 en zo met de middenste potentieknop het toerental opdrijf tot 100% en dan met de linker stick de pith bedienen
de heli hooverd lekker stabiel maar mijn vliegtijd is 6,5 minuit
en dit met lipo 6s 4800

een vriend van mij met exact dezelfde heli met 6s 4600 lipo hooverd gerust 8,5 minuit maar dan wel met het gas op de stick en een gascurve: 0/5O/85/95/100 met op punt drie het
hooverpunt 3a4 graden pitch

nu is mijn vraag
wat is nu in feite de best manier constant 100% gas wat resulteert in een stabiel gedrag maar met kortere vliegtijd

of met gas op de stick op het hooverpunt 85% gas niet zo stabiel maar wel een langere vliegtijd

daar wij beiden nog maar aan het hooveren toe zijn en nog veel moeten leren vragen wij de raad van ervaren electro piloten

wat is nu de beste manier van de twee

grt muis

Ga op een club vragen.. kunnen je beter verder helpen..

Ben geen helivlieger maar weet wel dat iedereen bij ons met een gascurve vliegt.. sowieso weet ik niet of het wel zo goed is voor je motor als je 'm een keer met weinig pitch praktisch onbelast volgas laat lopen..

gas curve is handiger als je normaal vliegt, en gas op 1 stand is handig als je 3d wilt.
Wat ik zelf doe is soms met een curve, of soms op vast gas, maar dan niet voluit.
Hangt natuurlijk dan helemaal af van hoe je gaat vliegen, doe je dat rustig dan heb je nog vermogen genoeg. Ga je wilt te keer, heb je meer vermogen nodig en kom je dus niet weg met weinig gas.

VERANDER DIE F*ING TITEL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

hoe vliegen ,het subforum is nog specifieker dan je titel....

Met electro maakt dat niet uit Henri ;-)

Nou dat is niet helemaal waar hoor, laurens.. ook een electromotor vind het niet altijd even gaaf om onbelast meer toeren te draaien dan waar ie eigenlijk voor gemaakt is..

Onbelast en meer toeren draaien dan hij voor gemaakt is.... de meeste snelle electromotoren zoals we die vinden in een heli kunnen volgens spec 50k rpm aan dat haal je niet met de spanning die je er normaal opzet.
En ik wil ook 0 graden pich echt niet onbelast noemen daarnaast doet je staartrotor ook bij 0 pich nog wat...

Daarnaast is het volgens mij gewoon je eigen voorkeur of je met of zonder een curve vliegt, ik die het zonder. Voor nu...

Als je echt wil vergelijken met de vliegtijd van je collega, moet je meer details ivm beide setups posten. Bv als je cellen van een ander merkt zijn kan je er al veel verschil opzitten. Ook de headspeed van de rotor zou bv een paar 100tr/min hoger kunnen, of je riem zit wat strakker dan die van je collega. Tandwielen te dicht bij elkaar gezet.

Dat zijn allemaal zaken die tientallen seconden verschil kunnen geven. Wat je al kan proberen is de rotorsnelheid verlagen. Als ze te laag is wordt je heli onstabiel, maar verder kan het geen kwaad tijdens het hooveren.

TM

VERANDER DIE F*ING TITEL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

hoe vliegen ,het subforum is nog specifieker dan je titel....
ik ben maar een domme belg hoor
niet iedereen is op papier hier dan op de pc even hoog geschoold
ik denk dat het hier de bedoeling is elkaar te helpen op dit forum
toch dank ik u voor de opmerking en in het vervolg zal ik daar aandacht aan schenken
maar toch moet het wel verstaanbaar zijn gezien de reactie s van andere personen
ik dank u en ga me nu vlug bijscholen

Vind het ook eigenlijk wel een excuus waard, gaat wel erg ver !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! inderdaad.
Sommige gasten hier hebben een "grote kop" (= Kapsones) zoals jullie dat zo mooi en soms terecht zeggen.

Eric

Laatst bewerkt:
Overzicht van modelvliegclubs in NL & B:
Modelvliegclubs database op Airtoi

Nando komt een beetje cru uit de bocht, zeker naar iemand toe die nog niet zo lang op dit forum is, maar mij storen nietszeggende titels ook behoorlijk. En het heeft niets met opleiding of niveau te maken, het is meer een kwestie van rekening houden met de anderen op het forum. Een goede duidelijke titel maakt dat ik weet of het voor mijn zinvol is die discussie aan te klikken.
"helicopter" in een heliforum
"hoe" (die open ik dus niet)
"vraagje" (idem)
"servo"
"waarom werkt dit niet" (zeer discutabel)
"bouwtekening" in het tekeningen subforum
enz.enz.

Laatst bewerkt:
Het is afhankelijk van je setup ofdat je volgas kunt draaien of niet.

Als ik mijn Logo10 volgas zet, krijg ik ruim 2000 rpm op de kop en dat is niet nodig.

Welliswaar draait hij erg efficient op 100 % er hoeft immers niks meer geregeld te worden . Welicht kun jij een kleiner motortandwiel monteren zodat je toch volgas kunt vliegen.

Back