Hoe vliegtuig instellen met de GR18+3G+3A

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Guy, 29 dec 2017.

Tags:
  1. Guy

    Guy

    Lid geworden:
    27 jul 2009
    Berichten:
    8
    Hallo,

    Ben aan het proberen om mijn vliegtuig in te stellen met de GR18+3G+3A,
    Ik heb een flimpje dervan gezien op YouTube om de zender in te stellen wat dan ook aardig gelukt is.
    Maar hoe stel je de ontvanger in?
    Welke getallen moet ik in mijn telemetry plaatsen ? En wat zijn dr Coƫfficiƫnten?
    Voor welk vlieggedrag gebruik je Gyro on? HH ? en Rate mode?
    Is de start ook met of zonder gyro? en in welke mode dan?
    Hoever moet je de slider schuiven in de verschillende standen?

    Groeten Guy
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Waarom moet je in vredesnaam nou een flightcontroller met gyro en zo in je vliegtuig hebben?
    Zelf sturen is toch het leukst?
    Maar ik zie in de handleiding geen dingen staan waar jij het over hebt.
    Is de zender en ontvanger wel ingesteld als "normaal" en niet als "multicopter" ?
    Het lijkt me sterk dat een vliegtuig een Heading Hold functie gebruikt.

    Hier zou je alles mee moeten in kunnen programmeren.
    https://www.graupner.de/media/pdf/35/ee/eb/33579_33583_Firmware_V2_en.pdf

    GJ
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  3. Guy

    Guy

    Lid geworden:
    27 jul 2009
    Berichten:
    8
    Hallo,

    Heel eenvoudig om te vliegen met veel wind en het vliegtuig stil te laten hangen.
    Kijk is page 16 onder mode van de manual die je hebt doorgestuurd.
    Er zijn 4 Modes.

    Gegroet Guy
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hmm, met veel wind vliegen deden we altijd zonder gyro's en electronica, zo leer je vliegtuigen goed besturen.
    Stilhangen is ook niet zo'n probleem zonder die electronica.
    Maar OK, je heb het nu eenmaal en ik zie inderdaad de 4 modes.
    Ik kan me er eerlijk gezegd niks bij voorstellen wat er gaat gebeuren, behalve dat je volgens mij de versterking van de gyro met die switch kan bepalen.
    Bij mijn heli gyro stond dat op een draaischakelaar en Heading Hold stond dan op een switch.
    Ik weet niet hoe je duits is anders zou je deze vragen even moeten stellen op het duitse forum RC-Network.de
    Daar zullen misschien mensen zijn die deze ontvanger al gebruiken en je wel goed kunnen helpen want ik zit ook maar te gokken.

    GJ
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat is het nieuwe modelbouw voor kids die nog net niet te lui zijn om hun smartphone op te laden.

    E-flite of die Horizon kistjes zijn voorzien van zo`n ontvanger die helpt bij het vliegen.

    Het helpt wel, (moet ik eerlijk zeggen) maar de lol is er snel af.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Tja, dan ben ik zeker gek.
    Met mijn heli (jaren geleden) zette ik regelmatig de gyro uit omdat ik dat leuker vliegen vond.
    En ik heb hier nog een autopilot liggen voor een vliegtuig, heb ik 1x gebruikt maar meteen er weer uitgegooid.
    Je bent alle gevoel met je model kwijt.
    Een beetje alsof je uit je kart in een of andere saaie gezinsauto stapt.

    GJ
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  7. Guy

    Guy

    Lid geworden:
    27 jul 2009
    Berichten:
    8
    Ja maar elk zijn zin en jullie staan wel stil en ver achter jullie zijn blijkbaar vastgeroest
    aan die oude nostalgie.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je niet kan vliegen dan moet je wel gebruik maken van hulpmiddelen.
    De "oude" piloten kunnen ook zonder die hulpmiddelen een vliegtuig goed in de lucht houden en weer netjes aan de grond zetten.
    In wedstrijdklassen zijn al die dingen ook niet toegestaan dus dan moet je wel zonder die electronica aan de gang.

    GJ
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Al die extra "hulpmiddelen" om te kunnen vliegen zullen je niet helpen om ook werkelijk te kunnen vliegen. Het zal een paar keer goed gaan maar dan komt er een heftige turbulentie en je prachtige model stort onbestuurbaar ter aarde. Jij kan niet ingrijpen want je kunt niet vliegen, dat doet de elektronica voor je. Helaas, kan die de turbulentie niet aan en gaat het fout.
    In de "echte luchtvaart" is dat precies zo gegaan. Er kwamen vliegtuigen die alles zelf deden en de opleiding van de piloten werd daar op afgesteld. Dit ging lang goed tot er een aantal keren een kist met zoveel passagiers neer kwam en men niet begreep waarom. Uiteindelijk bleek dat de computer een vreemde situatie waarin het vliegtuig zich bevond niet aan kon en de piloten het moesten overnemen. Helaas hadden zij minder kennis en ervaring met zo'n kist en konden zij het ook niet aan. Zo zijn er een heleboel zaken weer terug gekomen in de handen van de piloot. De computer kan en doet geweldig veel in de moderne verkeersvliegtuigen. Sterker nog zonder die computers kunnen de meeste van die enorme bakken niet eens vliegen. Maar toch kan de piloot heel veel, bijna alles, uitschakelen en in eigen hand nemen. Wat dacht je zou er gebeurt zijn met die Airbus A320 die in de Hudson is geland als een computer hem had bestuurd? Ik denk echt niet dat die computer "zo verstandig" zou zijn om de Hudson als landingsplaats uit te kiezen. En zou de computer die kist ook zo netjes hebben "neergezet"?
    Al die elektronica kan een goed hulpmiddel zijn maar meer niet. Je moet echt zelf leren vliegen zonder die "hulpmiddelen" want je gaat dat gegarandeerd nodig hebben.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Goed bezig jongens. Een nieuw lid op het forum, direct in het harnas jagen. Goed bezig...
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Zo zie ik dat niet Dries. Het is een welgemeende waarschuwing tegen de meestal veel te hoge verwachtingen. In de vele jaren dat ik al vlieg heb ik dit vaak meegemaakt. Komt een enthousiast persoon naar het veld die denkt dat hij binnen een paar uur de sterren van de hemel vliegt. Met de autopilot kan iedereen snel met dit vliegtuig vliegen is hem vertelt. Heel groot is dan de teleurstelling als dat absoluut niet blijkt te kloppen. Vaak blijkt dan ook dat die persoon het zelf al heeft geprobeerd en dat liep niet zoals verwacht.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Oh, je kan best met al die hulpmiddelen goed een vliegtuig in de lucht houden.
    Bij sommige autopilots hoef je niet eens meer te sturen.
    Maar of je dat nou modelvliegen moet noemen?
    Dat is ook de reden dat al die zooi verboden is tijdens wedstrijden.
    Als ik in F5B met gyro's en waypoints had mogen werken dan was ik nu wereldkampioen geweest.
    Maar wat als er ook maar iets in de electronica fout gaat?
    Zonder de basiskennis krijg je dan je model nooit meer heelhuids aan de grond.
    En als je pech hebt reageert ie helemaal niet meer op de signalen uit de ontvanger omdat ie op de electronica doorvlegt.
    Vaak gaat ie dan richting snelweg of woonwijk en dat wil je niet.

    Dus... in sommige situaties kan een gyro helpen, maar ook echt niet meer dan dat.
    En als iemand met modelvliegen begint dan moet je het gewoon op de oude, analoge manier leren.
    Net zoals je een vliegtuig op moet bouwen alsof je geen computerzender hebt waarmee je alle servo's terug kan brengen naar de middenstand.

    En als je geen beginner bent en toch met zo'n ontvanger wil gaan vliegen dan moet je zorgen dat je genoeg kennis hebt zodat je hem gewoon, tijdens het vliegen, naar wens in kan stellen.
    Zo doen bepaalde demo piloten dat ook.
    Het model de lucht inbrengen, dan de hulpmiddelen aanzetten en tijdens of na de vlucht veranderingen aanbrengen zodat het model vliegt zoals jij dat wilt.

    Ik heb hier nog zo'n autopilot liggen, ik heb hem 1 keer in een vliegtuig gehad maar vond het doodeng.
    Misschien ga ik die wel verkopen voor een paar euro.


    GJ
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    tip voor de topicstarter:
    zorg dat je het ding via een knop uit kunt zetten.

    ik heb wel eens mensen gered die dus met een stabilisatie aan het vliegen waren. met stevig wind.
    alleen in gestabiliseerde modus wilde het toestel niet voldoende sturen om ook werkelijk de neus een andere kant op te zetten.
    dus, vloog het toestel alleen maar weg.

    stabilisatie uit, toestel neus omlaag laten vallen en even hardhandig in de wind getrokken: en hij kwam weer op ons af.
    met stabilisatie lukte me dit niet..


    Qua instellingen, er zijn gigantisch veel van dit soort dingen op de markt, met allemaal hun eigen namen en manieren om dingen in te stellen.
    je moet dan iemand vinden met exact jouw apparaat, wat lastig kan zijn.

    Heading hold is dat het toestel die as letterlijk altijd in dezelfde richting houdt. Het toestel zal echt alles doen om dat te laten gebeuren, en zal dan de servo ook voluit verstellen indien nodig.
    daar zit ook het gevaar: de kans is aanwezig dat het toestel alle uitslag al nodig heeft om recht te blijven, en dan wil jij misschien precies die kant op sturen.
    toestel kan dan even gek gaan doen.

    persoonlijk zou ik starten met de gyro's niet in heading hold. desnoods een beetje, maar niet vol heading hold..
    en gyro uit onder een knop, zodat je zelf op kunt vangen als de gyro gekke dingen doet. dat kan namelijk..
     
  14. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    :rofl:
    Je trekt wel gelijk een hele grote broek aan:thumbsup:
    Oftewel zoals de papagaai zei tegen de man zonder parachute: je hebt wel een hele grote mond voor iemand die niet kan vliegen!
    (en voor iemand die spullen koopt die hij niet zelf kan afstellen):koud:
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2018
    ron van sommeren en GJVO vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina