Hoe vonk vermijden bij aansluiting LiPos

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ga ervan uit dat dit topic reeds eerder op dit forum is behandeld maar spijtig genoeg vind ik het niet terug.

Als men volgeladen LiPos aansluit op de ESC dan zorgt dit voor een serieuze vonk. Nu heb ik gezien dat men dit kan vermijden met behulp van een condensator of weerstand maar:

1) Hoe moet men deze aansluiten (tussen - en + van ESC batterij-aansluiting?)?

2) Wat is de waarde welke men moet gebruiken en is deze afhankelijk van de voltage?

3) Moet deze aansluiting onderbroken worden eens de LiPos aangesloten of mag deze blijven zitten?

Ik ben geen deskundige op dit gebied, maar volgens mij wordt de vonk juist veroorzaakt door de condensator in de esc. Misschien kan je het vonken beperken door de accu in een keer ferm aan te sluiten. Zodat de vlamboog zo kort mogelijk blijft

Ik ben geen deskundige op dit gebied, maar volgens mij wordt de vonk juist veroorzaakt door de condensator in de esc. Misschien kan je het vonken beperken door de accu in een keer ferm aan te sluiten. Zodat de vlamboog zo kort mogelijk blijft

Dat heb je helemaal juist gezien. Het zal niet meevallen om vonken te voorkomen. Je zal de connectors in één keer in elkaar moeten steken wat zelden of nooit zal lukken. De reeds aangehaalde methodes om dat toch te voorkomen door een parallel draad met een weerstand of soortgelijke systemen zullen veel beter werken.
Wanneer je een ESC gebruikt met veel condensatoren erop zal je stevige vonken kunnen krijgen. Die vonken kunnen de connectors beschadigen dus een methode om dat te voorkomen is zeker bij zulke regelaars een goed idee.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back