Hoe warm mag alles worden ? Motor,regelaar en accu. (lipo, nimh)

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Psygho (Emil), 16 aug 2009.

  1. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Als je met een slakkengangetje rondtourt, wordt de regelaar bloedheet omdat hij veel moet terugregelen.
    De winkelier zal best flink gas hebben gegeven.
     
  2. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    alle lagers nog wel heel? als er een beetje speling in je diff zit en je geeft gas kan een lager gaan vreten. wie weet ... je hebt niet toevalllig met wd40 of andere olie of oplossers bezig geweest?
    ik heb wel eens wd40 op lagers gekregen en deze liepen helemaal vast op den duur omdat het vet eruit was gegaan.
    (wd40 is een zeepachtig iets wat ook ontvetten doet stiekem)
    je aandrijfassen lopen ook niet aan tegen de ophanging omdat je chassis onnozel hoog staat ofzo?
     
  3. Snijkamp

    Snijkamp

    Lid geworden:
    3 aug 2016
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Hengelo
    nee alles draait soepel!
    vanavond goed 20 minuten rondgesjeest met iets meer tempo en een kleine rust af en toe qua triggerfinger en de esc en motor waren niet meer zo overdreven heet.
    mijn infra rood thermometer komt morgen met de post (van de week van het werk geleend) en zal ik het eens meten.

    maar zoals het er nu uit ziet is het door de lange duur "rag"belasting echt zo heet geworden.
    en 20 min per run is ook mooi!
    zijn de cellen net beide aan de 3,7V
     
  4. Snijkamp

    Snijkamp

    Lid geworden:
    3 aug 2016
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Hengelo
    overdag met de hogere temperatuur was het na 15 minuten weer raak: ESC in de veiligheid bij 80 graden (gemeten met nieuwe eigen thermometer)
    dus besloten om een fan van een tientje te monteren en nu: 45 graden max :bier:

    het mooiste is, vind ik zelf, dat er niks voor was dat plug&play was en heb dus een steun gemaakt van een oude RVS bbq spatel :hammer:

    kijk en huiver!

    [​IMG]
    [​IMG]

    alleen met echt volgas raggen door het gras gaat die uiteindelijk in de motor-temp safety en moet die af koelen. De motor is dan 80 graden. Bij normaal crossen blijft die netjes 70 graden.

    misschien nog een keer zo'n heatsink-fan om alles helemaal terrorproof te maken :kwijl:
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    1. Overheated magnets result in lower magnet strength (irreversible! :(), which in turn results in higher Kv. Motorcurrent is proportional to Kv cubed.
      Higher current → hotter motor → weaker magnets → higher Kv → higher current → hotter motor → weaker magnets → higher Kv → higher current ⟲⟲⟲ etcetera etcetera, temperature runaway [​IMG]
    2. Determining whether Kv motorconstant (in rpm/volt) is still the same, several simple methods.
      www.bavaria-direct.co.za
      → motor constants
    3. Generator test
      (Re)winding and building motors - RCG (sticky)
      → opening post
      → #39 The generator test
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2016
    poebe vindt dit leuk.
  6. Snijkamp

    Snijkamp

    Lid geworden:
    3 aug 2016
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Hengelo
    omdat allemaal maar te voorkomen vandaag een motorfan/heatsink geplaatst!

    kosnieduurnie:hammer:
    en zeer effectief: Motor blijft onder de 65 graden bij langdurig bashen icm net geen 30 graden buiten :friends:
    [​IMG]
     
  7. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    Zoek maar naar de temperatuur graad wanneer een magneet gaat demagnetiseren en wanneer solderingen op het anker van de motor los laten. Zowiezo daar onder blijven
     
  8. Snijkamp

    Snijkamp

    Lid geworden:
    3 aug 2016
    Berichten:
    70
    Locatie:
    Hengelo
    heb ik inderdaad gedaan, dit is meer overkill en om hem iets meer bash-buffer te geven:kwijl:
     
  9. ad24

    ad24

    Lid geworden:
    4 mei 2017
    Berichten:
    24
    Locatie:
    brabant
    vraagje ivm Hpi Vorza - rijden op 4s pack

    - motor beetje (normaal) warm
    - regelaar beetje ( normaal) warm
    - lipo heet!!

    Bij de 2de pack zelfs zo warm dat hij lichtjes bol kwam te staan...
    Het zijn beide nieuwe packs 4s 40c.

    1. ik heb gemerkt dat de standaard bekabeling vanaf de esc 10awg is. Mijn fout, ik heb verder gewerkt met 12awg.
    zou dit de fout kunnen zijn waarom deze zo heet worden?

    Vind hem te traag lopen, ik initieel had ik een 46/21 verhouding maar was niet vlot genoeg op de kortere stukken.
    Heb nu een 46/19 vertanding.
    Echter heb ik de vertanding gelijk met de bekabeling veranderd, maw het is me de vraag waar het probleem zich situeert :weetnie:

    Iemand die kan helpen??
    Btw, welke is de ideale verhouding op de Vorza voor het rijden op 4s ( kort gras track, gecombineerd maar toch eerder 70% op snelheid gebaseerd)
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Stroom is te hoog voor accu.
    Stroom stijgt niet door dunnere draad, maar zal juist wat dalen. Want meer weerstand, daardoor hoger spanningsverlies over de draad, minder spanning voor motor, lagere stroom.
    Stroom is evenredig met gearing³ en banddiameter³, en spanning².
    Veranderen van gearing heeft voor hogere stroom gezorgd.
    Dus óf accu met hogere C-waarde en/of lagere spanning, en/of grotere gearing, en/of kleinere banden.

    Tabel met weerstand
    American_wire_gauge#Tables_of_AWG_wire_sizes

    Rekenen met gearing
    www.scriptasylum.com
    → RC calculations [​IMG]
    electrical menu[/I]
    Zeeeer handige site voor e-volk, loop maar eens door de diverse menu-items. Toevoegen aan favorieten?
     
  11. ad24

    ad24

    Lid geworden:
    4 mei 2017
    Berichten:
    24
    Locatie:
    brabant

    Dank voor de tips, echter ben ik niet echt thuis in al die berekening.
    Is merkte wel dat ik haast continue vol gas kon gaan, maw 100% belasting op nagenoeg +-80% van de rijtijd (tot de lipo leeg was).
    Kan dat er ook ergens mee te maken hebben?

    Ik ga sowieso mijn bedrading aanpassen naar 1 stekker en ook in 10awg, dat zal alvast geen slecht doen.
    Vertanding ga ik opnieuw aanpassen 46/20 bv om meer snelheid te maken. (ik had geen overschot)
    Is er een verschil als jeje spur groter maakt en je pinion kleiner of maakt het niet veel uit als je ongeveer op dezelfde ratio blijft rijden?
    Of zou ik beter overstap maken naar 6s cel?
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2018
  12. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    je accu is te licht voor deze gearing. hogere c waarde accu's en meer MAh
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2018
  13. ad24

    ad24

    Lid geworden:
    4 mei 2017
    Berichten:
    24
    Locatie:
    brabant
    Lipo heeft een continu van 40c en 80c burst, zou dat niet voldoende zijn??
    Welke gearing kan deze dan wel aan?
     
  14. ad24

    ad24

    Lid geworden:
    4 mei 2017
    Berichten:
    24
    Locatie:
    brabant
    Heb je links zitten bekijken maar kom er niet direct aan uit :frustie: sorry...

    Ik dacht eerder door de gearing te verkleinen ( stond voordien op 46/21) dat alles minder belast zou worden?
    Is het niet met lagere gear ratio dat alles meer inspanning moet leveren?
    Met grotere gearing bedoel je opnieuw naar 46/21 gaan of net het omgekeerde?

    en dan, accu met hogere C-waarde en of lagere spanning - hoe kom ik aan lagere spanning?
     
  15. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    Dus óf accu met hogere C-waarde en/of lagere spanning, en/of grotere gearing, en/of kleinere banden.
    de accu kan niet leveren wat de regelaar aan de motor wil leveren dus je moet meer ampaires kunnen leveren wat betekend dat je met meer ampaires moet gaan gooien.
    Wat vraagt je regelaar, wat vraagt je motor, welke accu heb je??
     
  16. ad24

    ad24

    Lid geworden:
    4 mei 2017
    Berichten:
    24
    Locatie:
    brabant
    Motor: FLUX MLH-2200
    Regelaar: FLUX ELH-6S ESC , Max continuous amperage: 120A (full throttle continuous operation with cooling airflow)
    Lipo: Gens 5200mah - 4s - 40c continue / 80c burst

    Motor en regelaar = standaard materiaal van de Vorza
     
  17. Scrap

    Scrap

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    237
    Ok. Er wordt in dat stukje geen uitleg gegeven over verschil brushes en brushless. De regels voor brushed zijn namelijk precies andersom. Warme motor, lichter verstanden.
     
  18. ad24

    ad24

    Lid geworden:
    4 mei 2017
    Berichten:
    24
    Locatie:
    brabant
    Als ik even reken kan mijn lipo 208A geven continue, dit terwijl de regelaar maar 120A aankan/vraagt. (Waar ik uit versta dat de regelaar maar max continue 120A kan uithalen)
    Correct of te kort door de bocht in redenering?
    Als we dan nog rekening houden dat bij 100% gas kortstondig de lipo tot 80c aankan dan snap ik al geheel niet meer wrm de lipo kan heet worden...
    De lipo heeft haast een reserve van 100A.

    Tenzij foute redenering?? :rolleyes:
     
  19. Scrap

    Scrap

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    237
    Zeker een foute redenering. De waarden die op Lipo/regelaar/motor staan zijn meer voor commerciële doeleinden dan voor exacte berekeningen.
    Begin met wat er wordt geadviseerd in de handleiding en ga daarna gewoon met een infrarood warmte meter aan de slag en meten maar, dat is de enige juiste manier.
     
  20. ad24

    ad24

    Lid geworden:
    4 mei 2017
    Berichten:
    24
    Locatie:
    brabant
    mm, was stilaan ook in die richting aan het denken :thumbsup:, je leest allerlei maar een exacte oplossing zit nergens tussen... zal dus wat tijd inkruipen maar uiteindelijk (hopelijk) met resultaat.
    ps. de handleiding van een Vorza geeft geen leidraad mee helaas, daar waar zij de basis zijn om ideale combi's mee te geven :mad: ... best wel wat anders bij concurrentie daar adviseren ze beste verhoudingen in combi met welke lipo's enz...
     

Deel Deze Pagina