hoe warm mag de omgevings temperatuur van servo's zijn?

Ik heb nog nooit een temperatuur grafiek gezien van servo's. De meeste electronica kan temperaturen tot 80°C zonder grote problemen aan. Ik heb m'n bedenkingen met betrekking tot de kunststof delen van de servo. De electronica blijft dan wel heel maar het plastic huisje vervormd omdat het zacht gaat worden, geen goed idee lijkt mij. In het ergste geval kunnen misschien de tandwielen ook nog zacht worden. Tja dan zal de servo helemaal niet best meer werken.
Jij wilt geen tunnel gebruiken maar dat lijkt mij toch niet zo'n goed idee. Ik zou het in ieder geval niet zonder een (gedeeltelijke) tunnel doen.

Ik heb drie servo.s naast een stoomketel staan
geen problemen er mee
wordt knap warm maar 80 graden ????????
dat is nog maar een vraag nooit gemeten :oops: :?: :oops:

Dit is een moeilijk te beantwoorden vraag. Het gaat uitsluitend om de temperatuur, die de servobehuizing kan verdragen. De motor en de elektronica kan wel wat hebben. Volgens mij houdt het bij zo'n 50 à 60 graden wel op.

Misschien, dat je eens met een stuk abs moet gaan experimenteren. Föhn er boven (en thermometer er onder ?).
Trouwens, de romp van het vliegtuig zelf, welke temperatuur kan die hebben?

In m'n elektro pylonracers heb ik tot nu toe nog geen problemen gehad met servo's die enkele millimeters boven een accu van 80-100 graden zitten. De rompen van deze kisten zijn erg klein en ik heb geen koeling aangebracht dus de omgeving zal ook wel behoorlijk warm zijn. Het gaat om Graupner C2081 servo's.

Paul

Even mijn 5 cent. Ik ben elektronicus van beroep en werkzaam in de halfgeleider industrie. In het algemeen is het zo dat warmte vooral de levensduur van elektronica verkort. Ik maak mij stellig dat servo's onder extreme temperaturen eerder kapot gaan als servo's op normale posities bij normale temperaturen.
In de industrie neemt men vanaf 50 graden al zeer speciale maatregelen om elektronica betrouwbaar te houden. Hoe hoger de temperatuur, hoe moeilijker het wordt en hoe minder van de elektronica verwacht mag worden.
Dan is er ook nog het hoofdstukje smeermiddelen, ongeachte de tandwielen zal het smeermiddel dunner worden en uiteindelijk ook eerder verouderen.
Ik zou die servo's op die plekken af een toe eens goed aan de tand voelen of op tijd vervangen.

denk je dat die accus koud blijven als je er 100 ampere uit trekt, of 150 ampere in een dikke hotliner dan ?

dat zijn gewoon sub-c nicads

Back