Hoe warm mag een BL worden?

• Topicstarter Topicstarter peytr
  • Startdatum Startdatum
P

peytr

Guest
Ik heb gezocht maar vooralsnog niet gevonden.

Ik heb een oude Electra voorzien van een AXI 2808/24 met 8 cellen KAN 950 en een 10x6 folder, op een brede hub (die brede hub zorgt voor iets meer dan 10" propdiameter). Volgens de leverancier mag dat niet, maar in RC groups wordt over de AXIs aangegeven dat je ze wel een beetje mag mishandelen. Mijn motor trekt naar beste weten 13 a 14 A in de eerste piek en zit verder rond de 10-12 A, bij vol gas. Motor wordt warm, je brand de vingers nog niet.

Concrete vraag: Hoe warm mag een dergelijke BL worden?

De Neodymium magneten zijn hier waarschijnlijk de beperkende factor. Deze zijn in een aantal 'kwaliteiten' (grades) te krijgen: 80, 120, 150 graden Celsius. Kom je boven die (Curie) temperatuur uit, dan leggen ze definitief (irreversibel :)) het loodje. Geen idee welke gebruikt zijn.

Wanneer je je vingers nog niet verbrandt zal de temperatuur van de motor nog onder de 50°C blijven. Dit zal dus betekenen dat de magneten nog geen gevaar lopen. Ook ik weet niet welke magneten gebruikt worden maar ik denk niet dat fabrikant magneten gebruikt die bij 80°C al hun magnetisme verliezen. Dat zou wel erg laag zijn. Maar let op, ik weet het niet zeker, ik denk het alleen maar. Misschien kan je het de fabrikant vragen.

Ik heb een 2808/16 en draai die op 3s lipo met een 9x4 CAM prop, trekt volgas 35A ofzo bij 13000 toeren (1.2kg trekkracht). Tijdens een vlucht gebruik ik max 1/2 gas dus dan is het niet erg. Model moet gewoon niet te zwaar zijn dan heb je ook niet zoveel vermogen constant nodig. Mijne is 640 gram :)

OK, bedankt voor de reacties. Zo te zien loopt het wel los, mijn draaitijden zijn ook erg kort: Waarschijnlijk heb ik de enige Electra die bijna kan prophangen :D . Met een seconde of 30 - 40 per stijgvlucht zit ik al hoog zat om uitgebreid op zoek naar thermiek te gaan.

Vlieg gewoon even lekker stevig en dan landen en de motor voelen. Als deze lekker warm is is het goed, normaal vlieg je minder ;) Als hij dan heet is moet je uitkijken. Een extra lucht happertje doet soms wonderen.

Wat luchthappertje betreft: Ik had een gesloten motorschotje, daar heb ik intussen al wat gaten in geboord. Zal niet veel uitmaken denk ik want wordt afgesloten door grote spinner.

Back