Hoe waterpas krijgen van boot?

Hoe zorg je ervoor dat je boot mooi in het water ligt? Ik weet niet goed hoe ik dit moet doen? Af en toe lijkt het alsof hij mooi in het water ligt maar dan blijkt dat toch weer niet zo te zijn :?

Hoi Hawk,

het uitbalanceren kun je het beste met kleine blokjes lood doen, zo laag mogelijk in de romp plaatsen om de stabiliteit te verbeteren.

Voor de Pollux zul je niet veel nodig hebben, maar zorg wel dat je alles vast hebt liggen, dus de accu in een bakje of met klittenband vastzetten net als de ontvanger en regelaar.

André

Hallo,

Ik heb voor het balanceren van mij White Star (BB) kleine vierkante stukjes daklood gebruikt (ca. 1.5 bij 1.5 cm) waar een gat in zat. Op de bodem heb ik een dakleerspijker (die met die grote kop) op de kop geplakt en kan zo meer of minder lood op de spijker steken al naar gelang hoeveel er nodig is.

Ballst heb ik niet nodig gehad in het bootje

Groeten

Rudmer

edit: paar tiepvoudjes verwijderd, groeten Rudmer

Stap 1: Controleer of het water wel waterpas ligt. Het beste kan je daar een waterpas voor gebruiken.
Stap 2: Controleer of de horizon wel goed evenwijdig loopt met de kromming van de aarde. Een geschikt instrument hiervoor is de Space Shuttle, daarmee kan je ook een beetje afstand nemen.
Stap 3: Zorg er nu voor dat je CWL (Constructie Water Lijn) evenwijdig loopt met de (gecontroleerde en eventueel rechtgezette) horizon.
Stap 4: Pak een blik verf en schilder je CWL op het model. Liefst aan beide zijden even hoog.
Stap 5, de makkelijkste, zeker met dit weer: Laat de verf drogen.
Stap 6: plaats je model in het water, en zorg ervoor dat je constructiewaterlijn aan beide zijden evenwijdig met het water komt te liggen. Mocht dit niet het geval zijn, kan je kiezen uit stap 7 of 8
Stap 7: ga terug naar stap 1 en begin overnieuw. Ergens heb je een fout gemaakt, óf het water ligt niet waterpas.
Stap 8: schuif net zo lang met je accu's of eventueel aanvullend lood tot je CWL evenwijdig aan het water ligt. Markeer de plaats van je accu's en aanvullend lood, en zet ze vast zodat ze niet meer kunnen verschuiven.

PS: Als je model wat sneller vaart, komt de boeg wat omhoog. Dat is normaal, en daar hoef je je geen zorgen over te maken. Door de kracht van de draaiende schroef druk je het water naar achteren, en dit komt nadat het rond de aarde is gegaan, weer bij je boeg uit. Daar is dan tijdelijk meer water.

Vragen? :wink:

Als ik me niet vergis staat er momenteel eentje te wachten tot hij omhoog geschoten wordt :lol:

@ Rudmer, sorry voor de meligheid...
Vraag beantwoord en probleem opgelost?
@Adam: Zon? O, dat grote gele ding wat de hele dag zo hinderlijk mijn rust verstoord? (Je bent ambtenaar of niet tenslotte) :wink:

Och Roel,

tis lang geleden dat ik zo een duidelijke handleiding gelezen heb en je krijgt er geen speld tussen :lol:

En als het water stijgt wel even de patrijspoorten dichtdoen hè... :oops: :oops: :oops:

stophierWaterSynchronisdSwimming.gif

Back