Hoe weet ik of die accu’s nog goed zijn?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door FreekS, 14 apr 2019.

  1. FreekS

    FreekS

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Baarn, Nederland
    hallo,

    Vanmiddag voor de 50e keer met mijn duikboot gevaren. Motoren en pomp draaien op 12Volt, geleverd door twee parallelle sets van 10 eneloops, dus 4Ah in totaal. Bij opladen bleek er 900mAh in te gaan tot de lader (NiMH) afsloeg. Dat is normaal. Echter een van de twee eneloop sets was warm, de andere koud. De koude afgekoppeld en die had nog steeds 14 Volt, wel wat sporen van corrosie aan de contacten (het is een duikboot hé) door vocht.

    Ik ben erg tevreden over die eneloops, ik vaar misschien 8x per jaar en die accu’s liggen er al 8 jaar in. Hoe kan ik nu zien of die koude (na laden) vervangen moet worden?

    Freek
     
  2. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    806
    Twee testvaarten in de badkuip met slechts een set eneloops aangesloten, kijken of de performance gelijk is. De eneloops kunnen erg veel stroom hebben voordat ze inzakken, ik verwacht niet dat je van een half pakket iets zult merken.

    Zolang je vaarduur goed is en de accu's na laden tussen koud en handwarm zitten zijn je accu's goed. Volgens mij begint het warme pakket te verslijten en is het koude pakket juist beter.
     

Deel Deze Pagina