Tom, goede vraag.
Het effect van het verzwaren van je vliegtuig (dus: toevoegen ballast) is dat je vliegtuig sneller wordt. Hij wordt sneller over het hele gebied: je snelheid bij 'gewoon' rondjes vliegen wordt hoger, de maximaal normaal haalbare snelheid wordt hoger, maar ook je overtreksnelheid wordt hoger. De glijhoek wordt over het algemeen iets beter omdat de vleugel iets efficienter wordt bij hogere snelheden (technisch gesproken: bij hogere Reynoldsgetallen).
De voordelen van een zwaarder vliegtuig (we spreken liever van een hogere vleugelbelasting):
- je vliegsnelheid wordt hoger, dus je kan beter tegen de wind in steken
- je glijhoek t.o.v. de lucht wordt beter. De glijhoek t.o.v. de grond tegen de wind in neemt nog veel meer toe.
- door de toegenomen snelheid is de respons op de roeren beter, je vliegtuig reageert directer op stuurinputs
- de 'doortrek' neemt toe, je kan vaak wat beter aerobatics vliegen omdat je vliegtuig de snelheid beter vasthoudt
De nadelen:
- je vliegsnelheid neemt toe, en daarmee ook de bochtstraal (het wordt dus moeilijker krappe bellen goed mee te pakken)
- je overtreksnelheid neemt toe
- de belasting op de constructie wordt hoger
- de eigen daalsnelheid neemt wat toe, wat betekent dat je een sterkere thermiekbel nodig hebt om omhoog te komen
Wanneer ga je ballasten? In het algemeen geldt: hoe meer wind of hoe sterker de thermiek, hoe meer ballast je toevoegt. In licht weer wil je licht vliegen, in zwaar weer vlieg je zwaar.
De easyglider is heel makkelijk te ballasten. Je moet 2 draadeinden van een meter lang kopen: een M6 en een M10 (verkrijgbaar bij de kluswinkel). In licht weer vlieg je zonder ballast. Als er een beetje wind komt doe je het M6 draadstaal in de ligger (dit doe ik zelf al heel snel bij de EG, ik vlieg hem vrijwel nooit zonder ballast). Als het nog harder waait gebruik je de originele zwarte ligger niet meer, maar wordt het M10 draadstaal je ligger.