Hoe weet ik wanneer ik ballast nodig heb ?

Vandaag 2 uur gevlogen met m'n Easyglider electric met als resultaat een stijve nek en een verbrande kop. Een paar serieuze thermieken gepakt, soms kreeg ik schrik dat ie voorgoed weg was.
Op 't einde begon de wind serieus op te pikken en werd het -als beginner- moeilijk om niet windafwaards geblazen te worden.

Vandaar mijn vraag : hoe weet ik wanneer ik ballast nodig heb en wat mag ik verwachten als effect ?

Tom

Vandaag 2 uur gevlogen met m'n Easyglider electric met als resultaat een stijve nek en een verbrande kop. Een paar serieuze thermieken gepakt, soms kreeg ik schrik dat ie voorgoed weg was.
Op 't einde begon de wind serieus op te pikken en werd het -als beginner- moeilijk om niet windafwaards geblazen te worden.

Vandaar mijn vraag : hoe weet ik wanneer ik ballast nodig heb en wat mag ik verwachten als effect ?

Tom

wanneer? bij ieder toestel is dit anders...
vaak is dit wanneer het toestel gewoon niet meer vlot tegen de wind in raakt, of wanneer het turbulente wind is.

het beste is als je de ballast uit verschillende delen maakt, zodat je bv per 10 of 20 gram kan bijsteken.

welk effect je mag verwachten?
niets speciaal, alleen gaat hij door het toegenomen gewicht wat beter luisteren bij wind :)
de snelheid tegen de wind in neemt terug toe...

gewoon proberen :)

wat velen doen is de vleugelstaaf (carbon dacht ik?) vervangen door een zware stalen staaf zodat het al wat zwaarder word.
de easyglider laat dit prima toe.

Tom, goede vraag.

Het effect van het verzwaren van je vliegtuig (dus: toevoegen ballast) is dat je vliegtuig sneller wordt. Hij wordt sneller over het hele gebied: je snelheid bij 'gewoon' rondjes vliegen wordt hoger, de maximaal normaal haalbare snelheid wordt hoger, maar ook je overtreksnelheid wordt hoger. De glijhoek wordt over het algemeen iets beter omdat de vleugel iets efficienter wordt bij hogere snelheden (technisch gesproken: bij hogere Reynoldsgetallen).

De voordelen van een zwaarder vliegtuig (we spreken liever van een hogere vleugelbelasting):
- je vliegsnelheid wordt hoger, dus je kan beter tegen de wind in steken
- je glijhoek t.o.v. de lucht wordt beter. De glijhoek t.o.v. de grond tegen de wind in neemt nog veel meer toe.
- door de toegenomen snelheid is de respons op de roeren beter, je vliegtuig reageert directer op stuurinputs
- de 'doortrek' neemt toe, je kan vaak wat beter aerobatics vliegen omdat je vliegtuig de snelheid beter vasthoudt

De nadelen:
- je vliegsnelheid neemt toe, en daarmee ook de bochtstraal (het wordt dus moeilijker krappe bellen goed mee te pakken)
- je overtreksnelheid neemt toe
- de belasting op de constructie wordt hoger
- de eigen daalsnelheid neemt wat toe, wat betekent dat je een sterkere thermiekbel nodig hebt om omhoog te komen

Wanneer ga je ballasten? In het algemeen geldt: hoe meer wind of hoe sterker de thermiek, hoe meer ballast je toevoegt. In licht weer wil je licht vliegen, in zwaar weer vlieg je zwaar.

De easyglider is heel makkelijk te ballasten. Je moet 2 draadeinden van een meter lang kopen: een M6 en een M10 (verkrijgbaar bij de kluswinkel). In licht weer vlieg je zonder ballast. Als er een beetje wind komt doe je het M6 draadstaal in de ligger (dit doe ik zelf al heel snel bij de EG, ik vlieg hem vrijwel nooit zonder ballast). Als het nog harder waait gebruik je de originele zwarte ligger niet meer, maar wordt het M10 draadstaal je ligger.

Jan, deze zin houdt geenszins een veroordeling van de zwaartekracht in. Het is slechts een waarneming die ik doe ;). Bij sommige vliegers komt deze waarneming wat harder aan dan bij anderen (die er handig gebruik van maken!).

Goed, met mijn beperkte zweefervaring: Je hebt lood nodig als je de kist ernstig down getrimd moet vliegen om tegen de wind in te kunnen komen.

Groet,
Gerben

Ik heb mijn ballast kamer zo dat als ik de ballast toevoeg het zwaartepunt een klein beetje naar voren gaat. Ik moet dan wel een beetje up trimmen, maar het vliegt wel een stuk stabieler. Theoretisch gezien is dit vast niet goed, maar in praktijk werkt het lekker!

Back