@ NiTrO
Je haalt hier een aantal dingen doorelkaar. Ron heeft het al goed uitgelegd dus hoef ik dat niet meer te doen.
@ Gerard,
Ron lult absoluut niet uit zijn nek!!!!!!!!! :x :x Het lichtnet is in Nederland op het ogenblik 230V wisselspanning (geen 220V! :roll: ). Die wisselspanning is in de vorm van een golf, een sinusgolf om precieste zijn, met een frequentie van 50 Hetz. Omdat de golf 50 keer per seconde van positief naar nul en door naar negatief gaat is de effectieve spanning niet gelijk aan de maximumspanning van de top van de golf. Ron heeft al uitgelegd wat de effective spanning is. Als je de echte top van de spanning wilt weten moet je dus 230V vermenigvuldigen met wortel uit 2, dit is dus 325,26 Volt. Dat je multimeter dat niet aangeeft is ook normaal omdat die alleen maar de effective spanning kan meten! Er bestaan natuurlijk wel meters die ook de piekspanning kunnen meten maar dat zijn vrijwel allemaal speciale meters. Een goed voorbeeld van zo'n "meter" is een oscilloscoop, daar kan je de golfvorm zelfs op zien. Vrijwel alle multimeters die voor ons hobbyisten in de handel zijn kunen de piekspanning niet weergeven, op enkele uitzonderingen na misschien.
@ Wouter1
HET IS NIET MOGELIJK OM MET EEN MULTIMETER TE BEPALEN HOE VOL EEN NICAD ACCU IS :? . Dit komt omdat de spanning maar heel weinig zegt over de laadtoestand. Een lege accu geeft als hij niet belast wordt nog steeds ongveer 1,2V per cel af. Helaas geeft een volle accu maar heel weinig meer, maximaal 1,35V per cel. Laat je een volle accu een paar uur liggen dan zal je zien dat zelfs die spanning weer terug loopt naar ongveer 1,25V per cel. De enige manier om te weten hoeveel energie er in een accu zit is door hem te ontladen en te kijken hoelang je en een bepaalde stroom uit kunt halen. Het probleem is dat je accu dan meteen leeg is! Het is overigens voor vrijwel alle NiCad accu's niet goed om ze te ontladen tot een spanning van minder dan 0,8V per cel!!!!! Harold geeft al een hele goed reden waarom niet maar er zijn er meer. Er zijn mensen die dat wel doen, zij hebben hier hun redenen voor maar moeten voor lief nemen dat de accu beduidend korter mee gaat. Overigens heb ik mijn twijfels bij de juistheid van een aantal van die redenen maar dat is een andere discussie.
De beste manier om een (Nicad) accu te laden is met behulp van het delta piek systeem. Het laden en ontladen van een accu is een chemisch proces (te ingewikkeld om uit te leggen en eerlijk gezegt snap ik de chemie ook niet helemaal

). Tijdens het opladen vindt een omzetting plaats van de ene naar een andere vorm van de metalen Nikkel en Cadmium. Tijdens het ontladen gaat de omzetting in de andere richting. Als alle materiaal is omgezet is de accu "vol" en heeft doorladen verder geen zin. Ga je toch door dan wordt alle electrische energie die je er in stopt (stroom maal spanning) omgezet in warmte en wordt je accu warm. Snel laden, met veel stroom dus, betekend een hoop energie dus snel en erg warm worden van je accu. Een voorbeeld: 8 cellen laden met 2 ampere. Bij volle accu is de spanning ongeveer 10,8V. Dit maal 2 ampere is dus 21,6 Watt!!! De accu wordt hier best wel warm van!
Het probleem is dat door de warmte en de stroom de chemisch stoffen die in de cellen zitten "uitelkaar gaan vallen". Zo ontstaan er onder andere gassen. Door die gassen loopt de druk in de cellen van je accu op en kunnen ze zelfs uit elkaar klappen :blowup: . Om dit te voorkomen heeft men er overdrukventielen ingebouwd zodat de gassen en uit kunnen. Echter gas dat ontsnapt is ben je voorgoed kwijt en kan niet meer deelnemen aan het chemische proces dus de capaciteid van je accu wordt lager en de weerstand hoger!
Gelukkig is het mogelijk om te detecteren wanneer alle materiaal omgezet is zodat je op tijd kunt stoppen met laden. Tijdens het laden loopt de spanning van een accu(cel) nauwelijks op maar aan het einde loopt hij wel merkbaar op. Wanneer de accu vol is loopt die spanning weer iets terug (0,015V tot 0,025V per cel) en dat is de zogenaamde delta piek. Moderne laders hebben een computerchipje ingebouwd die tijdens het laden steeds de spanning meet. Ontdekt hij die oplopende spanning gevolgd door een weer iets dalende spanning dan is de accu vol en stopt de chip het laadproces.
Er zijn ook laders (veel gebruikt voor elektriche schroevendraaiers en boormachines) waar een temperatuur sensor in het accupakket zit ingebouwd (de derde aansluiting op het accupakket). De lader meet continu de temperatuur van de accu en als die oploopt is de accu vol en stopt de lader. Nadeel hiervan is dat je de accu eigenlijk wel steeeds overlaad wat de levensduur bekort. Voordeel is dat de lader simpeler is en dat je de accu toch iets voller krijgt. Omdat je deze manier van laden alleen met vrij grote laadstromen kan gebruiken is een bijkomend voordeel dat de accu snel vol is en dat de weerstand laag blijft.
Er is nog zoveel over dit onderwerp te schrijven maar ik hou het hier bij. Kijk eens bij de diverse fabrikanten van NiCad accu's, er zijn fabrikanten die veel en duidelijke uitleg geven op hun site. Bij Panasonic kan je op
http://www.panasonic.com/industrial/battery/oem/chem/niccad/index.html aan aantal .pdf files downloaden waarin zij heel veel en goede uitleg geven. Hier worden zelfs de chemisch processen volledig uitgelegd maar ook over NiMH en andere accu's.
Een paar jaar geleden heb ik op mijn werk veel hiermee te maken gehad en heb ik veel op het internet gevonden. Helaas ben ik de URL's kwijt (door de systeembeheerder gewist!!!) en die paar die ik nog wist zijn er niet allemaal meer. Zoek eens met een zoekmachine en laat je verrassen. Snap je het niet allemaal, geeft niets ik snap ook lang niet alles. Toch kan je hier op dit forum je vragen blijven stellen en met z'n allen komen we er wel uit.
Let op! Ik heb het hier alleen over NiCad accu's!!!!! NiMH accus lijken erg veel op NiCad's maar moeten toch op een iets andere manier geladen worden om er maximaal plezier van te hebben. Lood accu's en Lithium accus zijn weer een heel ander verhaal!!!!! (Zie ook panasonic).
Groeten,
Ernst Grundmann