Hoe weet je wanneer je dempers zijn versleten?

Het is nu voor het eerst dat ik één soort dempens langer gebruik.
Ik heb nu mijn Infinivation dempers 2 jaar in mijn R90'ers zitten.
Hoe kan ik herkennen of ze versleten zijn en ik de ringen moet vervangen.
Zijn er standaard symptomen voor?

Ik heb wel een vermoeden maar ik wil geen woorden in de mond leggen.
 
Ik zag nog aan mn rode dempers dat ze gewoon half uit elkaar lagen, en dat is eigelijk al teveel. Het ziet er niet meer als een smooth geheel uit.
 
OK, maar ik heb Infinivation dempers
Raptor%20Dampenersa.JPG


Met die rubber ringen is het wat lastiger te herkennen.
Toch?
 
Bij de Trex en dergelijke liggen ze er meestal uit. Na 2 jaar zou ik ze zeker wel vervangen als je alleen al het lichte vermoeden hebt dat ze versleten zijn.
 
Maar als je niet weet waar je op moet letten, kun je dat dus niet vermoeden...
Komt er dan ergens speling op, reageert de heli dan anders?
Ik zou het namelijk ook echt niet weten...

Wat is trouwens het nut van die dempers?
is dat om de trillingen te dempen, of is het ergens anders voor?
 
Volgens mij komt er ook speling op de dampers ten opzichte van de
spindel. Daar kun je het ook aan herkennen, verder is het denk ik
een beetje een gevoelskwestie.

Gr. Bas
 
De rubber O-ringen hebben altijd een beetje spanning, als er dus tussen de as en de O-ringen zou komen, dan is er al lang niet meer te vliegen en ben je dus veel te laat met het vervangen.
Ik denk dat ze vervangen moeten worden als de heli niet strak meer vliegt, of als de ringen scheurtjes beginnen te vertonen.
 
Ik heb dus de ringen maar vervangen.
Ik had toch al bijna een jaar reserve ringen liggen.
Het ENIGE verschil wat ik kon ontdekken is dat de oude ringen meer glommen dan de nieuwe.

Vandaag heb ik er mee gevlogen. Ze waren inderdaad versleten :yes:
De heli voelde strakker aan en ik kon veeeeeel moeilijke blade-farten dan eerst.
Blijkbaar zat er wel speling in, maar aan de ringen waren geen visuele kenmerken van slijtage zichtbaar.

Mijn vermoeden van slijtage kwam doordat de heli wat onstabieler werd.
Minder nauwkeurig was te sturen en gewoonweg een beetje wiebelig.
Ik kon nu ook weer stationairy flips doen zonder constant de wegrollende heli enorm te moeten corrigeren.
Het lag dus niet aan mij dit keer :zon:
 
Laatst bewerkt:
Hoi Walter,

Ik las dat je last had van het wegrollen van de heli tijdens een flip.
Als je het orginele centerhub heb van TT dan heeft deze een zwarte ring die de
pitchcompensater op zijn plek houd, deze kan je verdraaien.
Door deze iets minder te zetten dan 90° kan je dit probleem er nog meer uit krijgen.
Heb je deze niet gebruik dan tuimelschijf verdraaiing in de zender.

Gr Frans.
 
Nooit geweten dat je hiermee dit compenseren.
Ik zal eens kijken of hij één specifieke kant op gaat.
Ik heb wel inderdaad er een tikkie last van dat bij rainbows met full pitch hij naar links neigt. Ik ga hier eens mee kloten.
Thanx voor de tip. !!! :worship:
 
Back
Top